mijn shetlanderhengst van 3 bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pony_gek

mijn shetlanderhengst van 3 bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 13:22

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden een shetlandhengst van 3 jaar. Maar het probleem is dat hij bijt.
Als ik hem bijvoorbeeld aan het poetsen ben probeert hij mij op elke manier te bijten of om te drukken of het touw los te bijten.
Dat vind ik heel lastig.
Ook als ik met hem loop aan het halstertouw probeert hij te bijten. Of als ik gewoon bij hem in het land ben. Meestal geef ik hem dan een klap op zijn hoofd, maar ik ben eigenlijk ook bang dat hij dan schuw word. Want hij weet wel dat ie niet mag bijten want als hij mij gebeten heeft dan gooit hij zijn hoofd al aan de kant zodat hij een klap ontwijkt.
Ik denk dat het te laat is om hem te castreren. Want dat had dan eerder gemoeten toch? Ik vind het allemaal wel jammer want zo kan ik helemaal niet leuk met hem omgaan.
Wat zouden jullie doen als hij beet?

Wiepie

Re: mijn shetlanderhengst van 3 bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:38

Wij hebben 2 shethengsten van ook 3 jaar. Die proberen ook wel eens te bijten, dan krijgen ze gelijk op hun d*nder. Ze weten dat heel goed en bijten nog maar zelden. Zijn super braaf. Verschil is misschien dat we ze vanaf veulen hebben en gelijk consequent hebben opgevoed.
Die van jou heeft misschien al 3 jaar zijn gang kunnen gaan voor hij bij jou kwam. In ieder geval duidelijk zijn in wat wel en niet mag, dan moet het toch snel afgelopen zijn.

pony_gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 13:55

ok bedankt voor je antwoord, nouja vanaf dat ik hem heb bijt hij al, en ik straf hem ook alleen maar als hij me echt bijt. dit doe ik al vanaf dat ik hem heb. Tis nog nie tveel verbeterd.. Tzou wel kunnen dat hij bij de vorige eigenaar zn gang kon gaan, maar bij de vorige eigenaar beet hij niet.. of in iedergeval heel weing, tenminste dat zeiden ze

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:00

Als het voor jou niks uitmaakt of hij hengst of ruin is, zou ik hem laten castreren. Ik heb net mijn shetlander laten helpen, omdat hij heel erg vervelend werd. Ik ben zeer consequent in het opvoeden van mijn paarden, maar hij werd gewoon te gevaarlijk in omgang. Geef hem geen ongelijk als er een hengstige merrie langskomt, maar goed...
En ookal was hij al wat ouder en had hij al gedekt> nu kan hij als ruin gewoon lekker bij de andere paarden in de wei. En nu een aantal maanden verder, ben ik gewoon zooo blij dat ik die beslissing heb genomen! Hij is zo'n eind rustiger geworden, gewoon omdat hij nu alleen is en hij helemaal geen poeha hoeft te maken voor de merries. Qua karakter, bouw en stoerheid is hij gewoon nog zoals hij was, maar hij vind nu zelf ook dat het geen enkele zin heeft om zich extra uit te sloven door omhoog te komen, te bijten etc> doet ie gewoon lekker in de wei Af en toe kan ik hem nog wel wat, maar verder is hij niet meer zo dribbelig en bijt niet meer even snel...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:02

pony_gek schreef:
maar bij de vorige eigenaar beet hij niet.. of in iedergeval heel weing, tenminste dat zeiden ze

Ik kan me niet voorstellen dat hij bij jou ineens is gaan bijten, dus dat zal hij echt al wel gedaan hebben.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:06

brechje schreef:
Als het voor jou niks uitmaakt of hij hengst of ruin is, zou ik hem laten castreren. Ik heb net mijn shetlander laten helpen, omdat hij heel erg vervelend werd. Ik ben zeer consequent in het opvoeden van mijn paarden, maar hij werd gewoon te gevaarlijk in omgang. Geef hem geen ongelijk als er een hengstige merrie langskomt, maar goed...

De onze worden ook regelmatig geconfronteerd met hengstige merries, in de wei naast de bak waar een van de 2 ponyhengsten onder het zadel is (met mijn kleine nichtje). Hij loopt dan wel stoer te doen, maar doet gewoon zijn werk.
Maar TS: als hij zo lastig is, zou ik hem ook maar laten castreren. Daar is hij echt nog niet te oud voor.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:07

Wiepie schreef:
pony_gek schreef:
maar bij de vorige eigenaar beet hij niet.. of in iedergeval heel weing, tenminste dat zeiden ze

Ik kan me niet voorstellen dat hij bij jou ineens is gaan bijten, dus dat zal hij echt al wel gedaan hebben.

Mee eens!

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:13

Je moet heel consequent zijn bij een paard die bijt.
Je moet hem niet alleen straffen als hij je gebeten heb maar ook als hij alleen al probeert te bijten want dat mag ook niet.

pony_gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 14:19

bedankt voor jullie antwoorden, misschien ga ik hem dan toch maar laten castreren

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:43

ik denk dat je he gewoon goed consequent moet aanpakken, want toen ik mijn shethengstje kreeg, was hij iets ouder dan 2,5 jaar, en hij mocht steigeren enz bij zijn oude eigenaresse, toen deed hij dat de eerste dag meteen, en heb ik hem een schop onder zijn buik gegeven, en hij steigert nooit meer, meteen afleren die dingen, net als met bijten, anders kun je ook met een zweepje op de hals tikken, om te voorkomen dat hij kopschuw wordt..

veel succes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:09

Ik zou hem castreren en consequent blijven.

Hij is nog niet te oud om gecastreerd te worden.
En iedere hap is gewoon een tik, dat leren ze snel genoeg. Ik bedoel dus geen aaitje, maar een echte knappe tik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:11

kan heel best hoor dat hij dat bij de vorige eigenaar niet deed, die had waarschijnlijk meer overwicht En haalde hij het niet in bolle harses om te bijten.

jij bent duidelijk geen hengstenmens en castreren is de enige oplossing. Daarnaast ook geen snoepjes enzo geven

pony_gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 11:11

Tr3z3l_l0v3r schreef:
ik denk dat je he gewoon goed consequent moet aanpakken, want toen ik mijn shethengstje kreeg, was hij iets ouder dan 2,5 jaar, en hij mocht steigeren enz bij zijn oude eigenaresse, toen deed hij dat de eerste dag meteen, en heb ik hem een schop onder zijn buik gegeven, en hij steigert nooit meer, meteen afleren die dingen, net als met bijten, anders kun je ook met een zweepje op de hals tikken, om te voorkomen dat hij kopschuw wordt..

veel succes

eerst steigerde mijn shetlander ook, maar dat heb ik hem dan ook meteen afgeleerd. Dat doet hij dus nu nooit meer. Maar het bijten is nogal wat moeilijker. Als ik hem echt een vreselijk harde klap geef, dan heeft ie in de gaten dat hij fout zit, en dan komt hij ook meestal heel onschuldig naar me toe (om zn excuses aan te bieden?? ) maar naar een paar minuten begint ie dan weer gewoon te bijten. Moet ik hem daarna dan weer zo'n vreselijk harde tik geven??? (p.s. op het zweepje reageert ie bijna niet)

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:14

Die van mij kan dat ook goed Een keertje happen en dan hup meteen hoofd weg dus eerste tik missen!

Maar ik steek nu meteen mijn hand op en zeg nee! Dan weet hij dondersgoed dat het niet mag! Moet je wel doen voordat hij gebeten heeft Als je Nee echt wat harder zegt en als hij dat combineert met Nee = mag niet, moet je het zo doen.

Maar iig altijd op zen donder geven als ie bijt!