bijrijderprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkerin

bijrijderprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 10:30

ik ben een bekende bokker maar doe dit even onder een schaduwaccount.
ik zit met een klein probleempje..

sinds een tijd heb ik een jong paard, ik heb een tijdje gedacht hem te verkopen.
nu wil ik hem toch proberen te behouden,met behulp van een bijrijder en meebetalende ouders.

nu zit het zo.
eigenlijk had ik een van mijn beste vriendinnen, die niet goed paardrijdt, beloofd dat ze hem bij mocht rijden.
dit is enkele keren gebeurd, oa in mijn bijzijn. op zich ging dat redelijk, ze gaat wel goed met hem om.alleen met rijden, is het niet denderend.
mijn paard is nog niet zo oud, en nog niet zeer lang onder het zadel.Ik heb zelf goede les, en probeer echt gericht aan zaken te werken, zoals bijvoorbeeld wat meer activiteit, goed voor het been,buiging, enzovoorts.
Zij mist het inzicht daarin.
Ook qua verzorging mist ze veel, ze weet veel dingen niet, waardoor ik echt twijfel.
Ik weet niet goed wat ik aan haar heb als ze alleen met mijn paard is,ik wilde haar ook graag les laten nemen.
Dit wilde ze wel, maar dan wel op MIJN lesdag, omdat ze op de andere lesdag graag naar de stad wil(koopavond).
Ik wil zelf graag op mijn vaste avond blijven lessen.

Nu heb ik een advertentie gevonden waar een dorpsgenootje een bijrijdpaardje zoekt.Ik heb contact met haar gezocht, ze woont 2 straten verderop(de vriendin woont 20 km hiervandaan)en is erg geinteresseerd.
Les leek haar heel fijn, ze wil ook wel met hem springen(ik durf dat echt niet).Ze heeft een eigen pony gehad en lijkt gewoon meer van paarden te weten.
Alleen ik ken haar verder nog niet(mijn paard is momenteel kreupel op de kliniek)

Wat zouden jullie doen?
Kiezen voor de vriendin, of voor een ander(dit andere meisje dus...)
Ik vind het echt lastig, ik vraag me af of ik niet te streng ben als ik zeg dat ik mijn vaste dag wil houden en wil dat er gericht wat geoefend wordt...
er mag verder alles mee worden gedaan..
help?

whoopylover

Re: bijrijderprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:37

Ik zou gaan voor de verzorger van 2 straten verderop.
Als er dan wat mis is, dan kan ze snel ter plekke zijn.
Ook durf je haar beter te vertrouwen MET je paard.
Als jij je bedenkt dat je je paard achterlaat bij een 'leek' dan voel je je daar niet beter op lijkt mij.
Ook vind ik het nogal raar dat ze liever naar koopavond gaat, dan dat ze een les neemt...en als ze dan les wil nemen, wil ze dat op jouw dag, want anders kan ze niet naar koopavond...nou sorry hoor...dat komt er bij mij niet in!
Wie weet klikt het wel gewoon heel goed, en heb je een top verzorger.
Ik zou gewoon eerlijk zijn tegen je vriendin, en zeggen dat je een jong paard hebt, en daar een meer ervaren persoon bij zoekt.
Dat lijkt me wel zo eerlijk tegenover haar en het paard.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:55

Ik zou ook voor het meisje 2 straten verderop gaan. Koopavond voor je paard laten gaan, dat begrijp ik niet. Bij een jong paard is het belangrijk dat er in alles juist gehandeld wordt etc. en met iemand die minder ervaren is in alles heb je meer kans dat het fout gaat.
Ik zou het wel weten... Succes!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:46

Wees zuinig op je paard, maar ook op je vriendin.
Ik zou je vriendin voorzichtig uitleggen dat ze te weinig ervaring in huis heeft om zelfstandig met zo'n jong paard aan de slag te gaan, maar als ze echt graag af en toe op jou paard wil rijden dat je dat goed vindt in de vorm van les.
Dan kan ze kiezen tussen koopavond of privéles.

Of misschien ken je iemand op stal met een wat minder jong paard die op zoek is naar een bijrijder, en kan je je vriendin daar aan koppelen?

Ik denk in ieder geval dat je naar je paard toe beter voor je dorpsgenootje kan kiezen. Het verschil in afstand zou ik niet mee laten spelen in je beslissing, want hun reistijd is iets waar jij geen last van hebt.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:10

Hmmm, lastig hoor! Uit je verhaal maak ik op dat je liever wilt dat het andere meisje je bijrijdster wordt. Ik las echter net een eerder topic van je waarin je aangeeft dat het financieel niet red zonder bijrijdster. Misschien vergis ik me, maar ik denk dat je vriendin je toen uit de brand heeft geholpen door jouw bijrijdster te worden. Dan is het eigenlijk wel een beetje banketstaaf als je haar nu "aan de kant zet" (bedoel het niet zo cru hoor!).

Maar goed, een bijrijdster houden die je toch eigenlijk niet helemaal met je jonge paard vertrouwt is ook geen goed idee. Ik denk dat het het beste is als je het hele verhaal gewoon heel eerlijk aan je vriendin vertelt. Vermeld er vooral bij dat je het geweldig vindt dat ze jou wilde helpen, maar dat je het idee hebt dat het misschien toch niet de best denkbare combinatie is. En ook gelijk eerlijk vertellen dat je iemand anders hebt gevonden die eigenlijk beter bij je paardje past. Eerlijk duurt het langst!

En natuurlijk je vriendin helpen een leuk nieuw bijrijdpaard voor haar te vinden!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:43

ik vind bijrijder nummer twee beter denk ik voor je paard want een jong paard met een onervaren paard is meestal geen goede combinatie en lessen op jou dag ik zou zeggen mij paard dus ik heb de eerste keus

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:58

ik vind je zeker niet te veeleisend hoor! het is en blijft jouw paard, en jij moet je er fijn bij voelen, en kiezen voor wat het beste voor het paard is. ik zou het je vriendin gewoon eerlijk vertellen, dat ze te weinig ervaring heeft. en het kan natuurlijk ook gevaarlijk worden, een jong paard met iemand met te weinig ervaring, zonder goede begeleiding! ik denk dat als je het haar rustig uitlegt, ze dit wel zal begrijpen. in ieder geval succes met je keuze!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:54

Je moet doen wat jou het beste lijkt!

En als ik het zo hoor kan je misschien beter voor nr 2 gaan, omdat die net wat meer ervaring heeft. En dat is denk ik nu een van de belangrijkste zaken voor je paard.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:38

Ik zou ook voor die 2de gaan, het is jouw paard en vooral voor een jongpaard is het belangrijk dat ie goed gereden word, als nr 2 ook niks is zou ik gewoon verder zoeken.

Van die koopavond vind ik een beetje raar, als ze het echt leuk vind om je paard te rijden zou je het toch niet erg vinden om een koopavond te missen? dit zegt mij al genoeg, ga voor nummer 2

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:47

Veeleisend ben je zeker niet! Het is ten eerste jouw paard en ten tweede is het nog een jong dier en wil je er nog jaren plezier van hebben.

Voor je paard zou ik voor het meisje uit je dorp kiezen, maar je vriendin kwetsen is ook niet leuk. Ik zou eerlijk naar je vriendin toe zijn, haar uitleggen dat jij haar hulp erg waardeert, maar dat je liever voorlopig iemand laat rijden met wat meer ervaring. Het is heel hard, maar doorgaan met iets waar je niet 100% achter staat is ook niet goed. Kanzi's idee om je vriendin aan een ouder paard te koppelen vind ik ook slim.