Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
djerada schreef:De snelste route plannen![]()
Met een navigatiesysteem kan je meestal gelijk zien hoe lang waarschijnlijk de hele rit duurt.
Ik zou een paar keer een pauze houden. Even wat wandelen aan de hand met de paarden en ze wat laten grazen als dat kan.
Geef ze rustgevende middelen zoals Moody Mare, Rustcompositum, Calmer, Nervelet, Pavo Nerv Control etc. Kijk anders even op http://www.paardendrogist.nl of hun catalogus.
Uit mijn paardencatalogus overgetypt, Bron: Paarden encyclopedie van josee hermsen;
ONDERWEG
'Een trailermoet goed geventileerd zijn en stevig. Voor langere ritten bedekt u de bodem met een laag stro, die de urine kan opzuigen. Om verveling tegen te gaan, kunt u ene hooinet op borsthoogte ophangen, zodat het paard wat te peuzelen heeft. Maar hoe goed u alles ook verzorgt en hoe mak uw paard ook is, bedenk altijd dat een rit in de trailer in meer of mindere mate stress veroorzaakt. Het is verstandig om bij lange ritten om de zoveel uur een rustpauze in te lassen. Niet alleen voor de paarden is dit goed, maar ook voor de bestuurder van het voertuig.
Moet u echt een heel eind rijden, dan is een reis in etappen het beste. Zorg onderweg altijd wel voor een goede stalling van de paarden en bespreek die altijd van tevoren, zodat u niet voor onverwachte situaties komt te staan'
Neem dus mee:
- EHBO pakket
- Boek voor problemen
- Extra rustgevende producten zo nodig (niet TE veel natuurlijk! )
- Genoeg water!
Ik hoop dat je/jullie er wat aan hebt/hebben!
Kus YerrY
cavaletti schreef:Hey ikke,
goed advies, zover was ik ook, op zich maak ik me denk ik alleen maar druk over het feit dat je het gewoon niet in de hand hebt als het paard het in zijn hoofd haalt om in paniek te raken, gelukkig heb ik in ieder geval 2 oudere wijze paarden erbij zitten, ik denk dat ik die ook als eerste moet laden of een als eerste en een als laatste,
Zowiezo ...stoppen onderweg en gaan wandelen??? wie verzint het inderdaad, das vragen om ongelukken, dat is misschien te doen en ongevaarlijk bij 1 paard in een trailer maar toch echt niet 6 paarden op een vrachtwagen.
little_angel schreef:idd in een tempo rijden en stop af en toe om het paard even een frisse neus te laten halen.
je kan hooi in de trailer hangen en natuurlijk bij een stop kijken of het paard wilt drinken! of zoals hierboven al is genoemd het hooi nat maken
djerada schreef:De snelste route plannen![]()
Met een navigatiesysteem kan je meestal gelijk zien hoe lang waarschijnlijk de hele rit duurt.
Ik zou een paar keer een pauze houden. Even wat wandelen aan de hand met de paarden en ze wat laten grazen als dat kan.
Geef ze rustgevende middelen zoals Moody Mare, Rustcompositum, Calmer, Nervelet, Pavo Nerv Control etc. Kijk anders even op http://www.paardendrogist.nl of hun catalogus.
Uit mijn paardencatalogus overgetypt, Bron: Paarden encyclopedie van josee hermsen;
ONDERWEG
'Een trailermoet goed geventileerd zijn en stevig. Voor langere ritten bedekt u de bodem met een laag stro, die de urine kan opzuigen. Om verveling tegen te gaan, kunt u ene hooinet op borsthoogte ophangen, zodat het paard wat te peuzelen heeft. Maar hoe goed u alles ook verzorgt en hoe mak uw paard ook is, bedenk altijd dat een rit in de trailer in meer of mindere mate stress veroorzaakt. Het is verstandig om bij lange ritten om de zoveel uur een rustpauze in te lassen. Niet alleen voor de paarden is dit goed, maar ook voor de bestuurder van het voertuig.
Moet u echt een heel eind rijden, dan is een reis in etappen het beste. Zorg onderweg altijd wel voor een goede stalling van de paarden en bespreek die altijd van tevoren, zodat u niet voor onverwachte situaties komt te staan'
Neem dus mee:
- EHBO pakket
- Boek voor problemen
- Extra rustgevende producten zo nodig (niet TE veel natuurlijk! )
- Genoeg water!
Ik hoop dat je/jullie er wat aan hebt/hebben!
Kus YerrY
cavaletti schreef:ja, ik ben ook niet zo happig op sedalin, maar ik denk dat 1 paard op een trailer toch wat makkelijker onder controle te houden is als 6 paarden op een vrachtwagen, er zitten 3 paarden bij die gewend zijn op de trailer maar ook 3 paarden die het niet gewend zijn en ik heb er 2 neuroten tussen zitten dat als die gaan lopen klooien dan wil je niet weten wat er kan gebeuren.
Het probleem is denk ik dat als er 1 begint te vervelen de rest ook gaat vervelen.
Ik rij zowiezo in 1 ruk door, maar hou echt mijn hart vast.pfffff.
paars schreef:Sluit me geheel aan bij de tips van Ikke.
En aanvullend: denk eraan dat de paarden op een lang stuk waar je constant kan rijden met weinig bochten (de snelweg bijvoorbeeld) wel eens een beetje in slaap kunnen sukkelen. Als je daarna de snelweg af gaat schrikken ze soms wakker in de eerste echte bocht. Voordat je die bocht indraait even rustig bijremmen zodat ze wakker worden vóórdat je de bocht maakt!