Lange trailerrit.Waar aan te denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Lange trailerrit.Waar aan te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 08:39

In augustus komt mijn paardje naar België.
Momenteel staat ze nog in Nederland bij de huidige eigenares en we hebben toch wel een rit van 3-4 u voor boeg.
Wie heeft tips om de reis zo vlot mogelijk te laten verlopen?

cavaletti

Re: Lange trailerrit.Waar aan te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:44

oh ben ook erg benieuwd, want als alles goed is ga ik over paar maanden naar duitsland verhuizen en ik maak me dus ook al zorgen hoe ik mijn 6 paarden heelhuids daar krijg, is namelijk ook zo`n 4 a 5 uur met de vrachtwagen.

Ik heb wel al besloten ze allemaal in 1 keer met een vrachtwagen te laten vervoeren want anders zou ik 3 keer moeten rijden met de trailer en dat is niet te doen.
Ik denk dat ik ze allemaal een beetje sedalin geef zodat ze een beetje rustiger zijn.
Ik ben ook erg benieuwd naar reacties in deze toppic zodat ik ook een beetje weet waar ik straks aan moet denken

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:55

ik heb vorig jaar mijn paard in limburg gekocht. De trailer rit duurde ook 4 uur. 1 keer tussen door gestopt om wat watre te geven en om te kijken of alles goed was. Het was namelijk verschrikkelijk slecht weer maar dat was de enige dag dat we m op konden halen omdat de oude eigenares s middags op vakantie zou gaan. Boris zou dan zonder toezicht op een achetraf landje blijven staan en dat vond ik geen prettig idee omdat de koop ook al was gesloten. Dus storm of niet we zijn gaan rijden. De rit ging prima en Boris heeft geen kik gegeven. Na precies 4 uur zijn we bij ons op stal aangekomen zonder problemen. Ik zou zeker niet te vaak stoppen en 1 keer wat watre geven. verder niet onnodig sedalin geven . Ze worden er suf van en dat kan ook nadelig zijn omdat ze toch hun evenwicht moeten bewaren dus ik zou t niet doen alleen als t moet omdat je paard erg nerveus is. Succes in ieder geval.

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:58

De snelste route plannen
Met een navigatiesysteem kan je meestal gelijk zien hoe lang waarschijnlijk de hele rit duurt.
Ik zou een paar keer een pauze houden. Even wat wandelen aan de hand met de paarden en ze wat laten grazen als dat kan.
Geef ze rustgevende middelen zoals Moody Mare, Rustcompositum, Calmer, Nervelet, Pavo Nerv Control etc. Kijk anders even op http://www.paardendrogist.nl of hun catalogus.

Uit mijn paardencatalogus overgetypt, Bron: Paarden encyclopedie van josee hermsen;
ONDERWEG
'Een trailermoet goed geventileerd zijn en stevig. Voor langere ritten bedekt u de bodem met een laag stro, die de urine kan opzuigen. Om verveling tegen te gaan, kunt u ene hooinet op borsthoogte ophangen, zodat het paard wat te peuzelen heeft. Maar hoe goed u alles ook verzorgt en hoe mak uw paard ook is, bedenk altijd dat een rit in de trailer in meer of mindere mate stress veroorzaakt. Het is verstandig om bij lange ritten om de zoveel uur een rustpauze in te lassen. Niet alleen voor de paarden is dit goed, maar ook voor de bestuurder van het voertuig.
Moet u echt een heel eind rijden, dan is een reis in etappen het beste. Zorg onderweg altijd wel voor een goede stalling van de paarden en bespreek die altijd van tevoren, zodat u niet voor onverwachte situaties komt te staan'

Neem dus mee:
- EHBO pakket
- Boek voor problemen
- Extra rustgevende producten zo nodig (niet TE veel natuurlijk! )
- Genoeg water!

Ik hoop dat je/jullie er wat aan hebt/hebben!
Kus YerrY
Laatst bijgewerkt door djerada op 07-07-05 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:59

Ik kan niet geloven dat sedalin goed is. Volgens mij maakt het het voor het paard moeilijker om zijn balans te houden. Ik zou rekening houden met de tijd waarop je rijdt (ontwijk files). In ieder geval een hooinet voor onderweg een keer stoppen om te kijken of alles goed is. Erzijn volgens mij ook mensen die een tussenstop maken en de paarden even de benen laten strekken, maar dan moeten ze dus wel makkelijk te laden zijn. Bij thuiskomst zou ik even de benen afspuiten en daarna rust geven in stal of wei.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:01

ja, ik ben ook niet zo happig op sedalin, maar ik denk dat 1 paard op een trailer toch wat makkelijker onder controle te houden is als 6 paarden op een vrachtwagen, er zitten 3 paarden bij die gewend zijn op de trailer maar ook 3 paarden die het niet gewend zijn en ik heb er 2 neuroten tussen zitten dat als die gaan lopen klooien dan wil je niet weten wat er kan gebeuren.
Het probleem is denk ik dat als er 1 begint te vervelen de rest ook gaat vervelen.

Ik rij zowiezo in 1 ruk door, maar hou echt mijn hart vast.pfffff.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:15

djerada schreef:
De snelste route plannen
Met een navigatiesysteem kan je meestal gelijk zien hoe lang waarschijnlijk de hele rit duurt.
Ik zou een paar keer een pauze houden. Even wat wandelen aan de hand met de paarden en ze wat laten grazen als dat kan.
Geef ze rustgevende middelen zoals Moody Mare, Rustcompositum, Calmer, Nervelet, Pavo Nerv Control etc. Kijk anders even op http://www.paardendrogist.nl of hun catalogus.

Uit mijn paardencatalogus overgetypt, Bron: Paarden encyclopedie van josee hermsen;
ONDERWEG
'Een trailermoet goed geventileerd zijn en stevig. Voor langere ritten bedekt u de bodem met een laag stro, die de urine kan opzuigen. Om verveling tegen te gaan, kunt u ene hooinet op borsthoogte ophangen, zodat het paard wat te peuzelen heeft. Maar hoe goed u alles ook verzorgt en hoe mak uw paard ook is, bedenk altijd dat een rit in de trailer in meer of mindere mate stress veroorzaakt. Het is verstandig om bij lange ritten om de zoveel uur een rustpauze in te lassen. Niet alleen voor de paarden is dit goed, maar ook voor de bestuurder van het voertuig.
Moet u echt een heel eind rijden, dan is een reis in etappen het beste. Zorg onderweg altijd wel voor een goede stalling van de paarden en bespreek die altijd van tevoren, zodat u niet voor onverwachte situaties komt te staan'

Neem dus mee:
- EHBO pakket
- Boek voor problemen
- Genoeg water!

Kus YerrY

Hhhmmm, jij hebt kennelijk niet vaak grote afstanden gereden, anders gaf je dit soort antwoorden niet.
Ga op een rustig moment (zondagochtend om 7.00 uur bijvoorbeeld) En rijdt als het even kan in een ruk door. Hooinet kan, maar hoeft niet. NIET van de trailer halen onderweg, tenzij in uiterste noodgeval. Ook niet meer stoppen dan strikt noodzakelijk. Zorg dat je een volle tank hebt bij vertrek en WEET hoever je ermee kunt rijden. Ga eventueel met twee chauffeurs en wissel onderweg, maar neem daar niet meer tijd voor dan strikt noodzakelijk.
Rustgevende middelen alleen als daar uitdrukkelijke noodzaak voor is. Ook geen dekens, beenbescherming of andere zooi aan het paard knopen indien dat niet heel strikt noodzakelijk is. GEEN stro op de vloer, daar wordt de vloer glad van. Mooi hoor, zo'n rubber gietvloer, maar die is volkomen nutteloos als er een laag stro overheen gaat.
Het allerbelangrijkste voor het paard is echter dat de chauffeur zeeeer constant rijdt. Niets is zo vervelend als steeds wisselende snelheden. Rijdt alsof je alleen op de wereld bent, DWING je plek op de weg af door duidelijke acties: Laat je medeweggebruikers geen vragen over wat je van plan bent en DOE het ook.
Wat die lange ritten betreft: dat gaan op als ze meer dan 10 uur op de trailer moeten staan, dan praten we ergens over, de rest is leuk rondtoeren.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:27

Hey ikke,
goed advies, zover was ik ook, op zich maak ik me denk ik alleen maar druk over het feit dat je het gewoon niet in de hand hebt als het paard het in zijn hoofd haalt om in paniek te raken, gelukkig heb ik in ieder geval 2 oudere wijze paarden erbij zitten, ik denk dat ik die ook als eerste moet laden of een als eerste en een als laatste,
Zowiezo ...stoppen onderweg en gaan wandelen??? wie verzint het inderdaad, das vragen om ongelukken, dat is misschien te doen en ongevaarlijk bij 1 paard in een trailer maar toch echt niet 6 paarden op een vrachtwagen.

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:39

Ik ga ook met Ikke mee, goede tips.
Zo doen wij het ook.
Ik vind persoonlijk 4 uur nog niet zo heel lang.

@djerada, je gaf aan dat er ook een boek meegenomen moest worden, dat begrijp ik niet helemaal?

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 09:46

Ik zit inderdaad ook het meest met de angst dat ze onderweg begint te panikeren.
Zelf heb ik niet veel ervaring met trailers maar ik heb iemand ingehuurd die er enorm veel mee rijdt dus ik vermoed dat hij wel het meeste zal weten.

Ze heeft al eerder op de trailer gestaan maar dat was niet zo ver dus hopelijk gaat het goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:46

cavaletti schreef:
Hey ikke,
goed advies, zover was ik ook, op zich maak ik me denk ik alleen maar druk over het feit dat je het gewoon niet in de hand hebt als het paard het in zijn hoofd haalt om in paniek te raken, gelukkig heb ik in ieder geval 2 oudere wijze paarden erbij zitten, ik denk dat ik die ook als eerste moet laden of een als eerste en een als laatste,
Zowiezo ...stoppen onderweg en gaan wandelen??? wie verzint het inderdaad, das vragen om ongelukken, dat is misschien te doen en ongevaarlijk bij 1 paard in een trailer maar toch echt niet 6 paarden op een vrachtwagen.

Gevoelsmatig zou ik de drukke en rustige pony's om-en-om zetten. Ik ken jouw paarden natuurlijk niet en weet ook niet hoe ze precies op elkaar reageren en hoe de onderlinge "machtverhoudingen" zijn, maar het is wel mijn ervaring (tweepaards vrachtwagen) dat ervaren, rustige paarden een rustgevende werking hebben. Ook maakt het uit of je fysiek contact kunt hebben tijdens de rit. Het enige echt zinvolle advies wat ik je kan geven is: rijdt rustig en constant, zorg voor zo min mogelijk beweging in de wagen, maar dat is voor jou waarschijnlijk een open deur
Mijn paard stond altijd door het open deurtje mee te kijken en hinnikte zachtjes als we de laatste bocht naar stal omgingen. Ze wist dondersgoed waar ze woonde

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:18

Ik zou iig geen sedalin geven. Vorig jaar heeft een vriendin dit bij haar paard gedaan, maar die ging na uur toch maar even liggen in de trailer! Daar rij je dan midden op de snelweg..
Ik zou ze iig er niet uithalen onderweg en gewoon in 1 keer doorrijden. Wel zou ik een hooinet ophangen.
Succes ermee.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:00

wij haalden een aantal jaar geleden veel paarden op in Oostenrijk, dat is een rit van 18 uur, wij deden dat altijd in 1 x zonder overnachten. Alleen stoppen om te tanken en dan checken hoe de paarden erbij staan en evt. drinken aanbieden, wat ze meestal niet eens wilden. We laadden ze zeker niet uit onderweg, nooit, dat is vragen om problemen!

Ze gingen bij ons ook zonder beenbeschermers of andere bescherming de trailer op, een berg hooi voorin en rijden maar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:32

Lekker doorrijden, 1 tempo. Laat je niet opjagen voor vrachtwagens of andere automobilisten.
Je rijdt vaak het lekkerste achter een andere vrachtwagen. Deze heeft 1 constant tempo en remt ook nóoit plotseling ivm. zijn vracht.

Zelf ben ik geen voorstander van hooi, dan staat het paard te bedenken wel sprietje hij nu zal eten, jij maak een bocht, en boem daar ligt je paard. Als jij een lange rit maakt, krijgen ze ook 4 uur lang geen eten en drinken. Als je ze na de rit meteen eraf haalt en water aanbiedt, ben je vroeg genoeg.

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:24

Denk aan de punten hierboven al genoemd door Sjonniej en Ikke, niet te vaak stoppen, goede routeplannen en kaarten mee mocht er iets afgesloten zijn. Een mobiele telefoon voor onverwachtse ongelukjes en een zakmes.
Mocht er wel een paard vast komen te zitten is het heel handig iets scherps mee te hebben!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:07

Ik zou wel hooi geven... je kan het eventueel een beetje besprenkelen met water, krijgen ze toch net dat beetje extra vocht binnen

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:14

idd in een tempo rijden en stop af en toe om het paard even een frisse neus te laten halen.
je kan hooi in de trailer hangen en natuurlijk bij een stop kijken of het paard wilt drinken! of zoals hierboven al is genoemd het hooi nat maken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:22

Dat zijn geen lange trailerritten waar je het over hebt. Gewoon lekker in 1 keer doorrijden en ik zou persoonlijk niet gaan rotzooien met kalmeringsmiddelen.
Ik ben niet zo'n voorstander van hooinetten op een dergelijke afstand. Als het op is gaan ze lopen zeuren over het hooi dat op de grond ligt en waar ze niet bijkunnen.
Wij gaven altijd alleen hooi op de tijden dat ze anders ook hooi zouden krijgen en lasten dan een pauze in zodat ze even rustig konden drinken en plassen.
Maar dan praat ik over ritten naar Spanje, Italië en Zwitserland.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:53

little_angel schreef:
idd in een tempo rijden en stop af en toe om het paard even een frisse neus te laten halen.
je kan hooi in de trailer hangen en natuurlijk bij een stop kijken of het paard wilt drinken! of zoals hierboven al is genoemd het hooi nat maken

Hoe vaak denk jij dan stil te gaan staan?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:47

Sluit me geheel aan bij de tips van Ikke.
En aanvullend: denk eraan dat de paarden op een lang stuk waar je constant kan rijden met weinig bochten (de snelweg bijvoorbeeld) wel eens een beetje in slaap kunnen sukkelen. Als je daarna de snelweg af gaat schrikken ze soms wakker in de eerste echte bocht. Voordat je die bocht indraait even rustig bijremmen zodat ze wakker worden vóórdat je de bocht maakt!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 07:47

djerada schreef:
De snelste route plannen

ONDERWEG

Neem dus mee:
- EHBO pakket
- Boek voor problemen
- Genoeg water!

Kus YerrY

hier(in bovengenoemd stukje) bedoelen ze geen rit van 4 uur hoor!!! Het geeft voor een paard veel meer stress om 4 keer uit te laden en weer in te laden( en dan de vraag of dat slim is als je langs de snelweg staat??) dan gewoon 1 keer stoppen en wat water geven en rustig weer verder rijden. En waarom rustgevende zooi geven als t helemaal niet nodig is. De oaarden hebben al hun concentratie nodig om goed te blijven staan helemaal op een rit van 4 uur. Gewoon een hooinet om lekker te kunnen knabbelen en rustig rijden en voor de rest niet te veel probelemen van maken. Ze gaan niet naar het andere eind van de wereld.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 07:49

cavaletti schreef:
ja, ik ben ook niet zo happig op sedalin, maar ik denk dat 1 paard op een trailer toch wat makkelijker onder controle te houden is als 6 paarden op een vrachtwagen, er zitten 3 paarden bij die gewend zijn op de trailer maar ook 3 paarden die het niet gewend zijn en ik heb er 2 neuroten tussen zitten dat als die gaan lopen klooien dan wil je niet weten wat er kan gebeuren.
Het probleem is denk ik dat als er 1 begint te vervelen de rest ook gaat vervelen.

Ik rij zowiezo in 1 ruk door, maar hou echt mijn hart vast.pfffff.

valt vaak heel erg mee hoor. Bij mijn vorige mangege gingen de paarden 1 keer per jaar met de vee wagen( 12 paarden) op kamp naar kootwijk. Deze paarden staan dus verder nooit in een trailer of zo. Zelfs de neuroten hebben t veel te druk met te blijven tsaan om zich te druk te maken tijdens het rijden. Inladen en niet te lang wachten eer je gaat rijden en dan komt t allemaal goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:21

paars schreef:
Sluit me geheel aan bij de tips van Ikke.
En aanvullend: denk eraan dat de paarden op een lang stuk waar je constant kan rijden met weinig bochten (de snelweg bijvoorbeeld) wel eens een beetje in slaap kunnen sukkelen. Als je daarna de snelweg af gaat schrikken ze soms wakker in de eerste echte bocht. Voordat je die bocht indraait even rustig bijremmen zodat ze wakker worden vóórdat je de bocht maakt!

Daar zit ook wat in. Op een gegeven moment worden ze inderdaad minder alert op beweging als je langere tijd constant kunt rijden. Bij het verlaten van de snelweg rem ik meestal in stappen. Zodra ik op de uitvoegstrook ben meteen in de ankers (rustig!) om de eerste snelheid eruit te halen en daarna nog een of twee keer om de snelheid aan te passen aan de situatie ter plekke. tussen het remmen vooral GEEN gas erop, dan maak je gebruik van het remmend vermogen van de motor.