Sportpony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

djennke

Sportpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 00:33

wij zoeken een goed ponyras voor een sportpony..
heeft iemand een tip of voorkeur..

leg ook even uit waarom jij dat ras kiest..

Karin

Re: Sportpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 01:28

Tja, je hebt er zoveel... NRPS (hoewel dat geen ras is maar een stamboek), New Forest, Connemara, Welsh...

Deze rassen zijn allemaal veelzijdig, je ziet ze in verschillende takken van sport: dressuur, springen, SGW, endurance, aangespannen.

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar het NRPS. Ik rijd endurance en daarin is een flinke scheut Arabisch bloed mooi meegenomen vanwege het uithoudingsvermogen, de vechtlust en het feit dat Arabieren makkelijk hun warmte kwijt kunnen bij inspanning. Je ziet NRPS'ers ook veel in het springen en in de SGW, net als New Foresters en Connemara's. Voor mijn gevoel zie je de Welsh met name in de dressuur.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:56

Welsh zie je ook veel in het springen, maar daarbuiten volgens mij idd een stuk minder.

Ik heb zelf een Welsh K en ben erg tevreden over hem hoe 'ie t doet als sportpony.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:37

Over het algemeen zijn New Forests heel erg betrouwbaar, kindvriendelijk en veelzijdig. Veel New Forests kunnen in alle takken van de paardensport erg hoog komen!

Succes ermee!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:18

ben erg fan van new forrestpony's wegens grote betrouwbaarheid en fijne meewerkend karakters, zowel springen als dresuur je kunt er alle kanten meeop

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:35

Welsh, maar ik ben bevooroordeeld

Welsh zijn hele vriendelijke en zachte ponies, sommige kunnen wat tempramentvol wezen, maar echt niet allemaal. Dat heb je natuurlijk snel genoeg door.

Ik heb zelf vroeger ook een New Forrest gereden, en die vond ik nogal sterk in zijn mond en drammerig. Ook kunnen ze wat lompig zijn.

Om je een voorbeeld te geven, de new forest die ik reed ging er een keer vandoor, een kilometer verderop kon ik 'm pas terug krijgen door 'm op de volte te zetten.
Als mijn welsh schrikt en er vandoor wil gaan red ze dat 3 passen en dan heb ik haar al terug. Gewoon omdat die veel gevoeliger is...

Even ter alle duidelijkheid, dit is MIJN ervaring. Hoeft dus niet altijd zo te wezen, voor ik alle NF fans op m'n dak krijg

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:36

Welsh, ik vind het zeer fijne beestjes. Zijn makkelijk en lief in omgang, net zoals Malibu zegt. New Forrest zijn toch wat sterker in de hand vind ik.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:35

Newforest!!

Ik vind zelf persoonlijk 75% newforest en 25% arabier het beste

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:38

NRPSers!
ik zie ze altijd heel veel op wedstrijden, springen & dressuur...
heb er zelf ook eentje en die heeft echt een super karakter en werkt graag

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:39

Welsh natuurlijk!
Mooie chique ponies die het vaak heel leuk in de sport doen.
Uitstekende leerponies!
En ik spreek uit ervaring
Mijn eerste pony was een welsh en ik heb haar nu na 8 jaar nog steeds en heb echt ZOVEEL van die pony geleerd! En ik leer nog steeds!
Maar pas op, eenmaal voor een welsh gekozen wil je nooit weer anders!

En voor de rest, ga op je gevoel af! Laat een pony die je aanspreekt en die je leuk vindt niet staan omdat hij toevallig niet van het ras is wat jij zocht. En neem iemand mee die er verstand van heeft en die er objectief naar kan kijken!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:16

Newforest!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:57

Paardrijden is een sport, dus in principe is iedere pony waar je op rijd een sportpony

Maar een echte wedstrijdpony...connemara

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:29

er zijn nu inderdaad vele rassen opgenoemd. maar het blijft natuurlijk afhankelijk van de bewegingen van de pony!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:37

Een mix van alles kan ook een goede sportpony zijn. Als je een echte sportpony zoekt, neem dan gewoon iemand mee die er verstand van heeft (je instructrice/teur?) Ik heb ook best wel NRPS ponys gezien die niet in de sport verder kwamen. Maar ook hele goede. Het hangt helemaal van de pony zelf af, en niet (alleen) van het ras.

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:39

connemara zijn cool,je moet er een paar uit probere dan merk je wel welke je leuk vind

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:45

Arabisch - New Forest, een beetje half om half.
New Forest voor het makkelijke karakter etc.
Arabisch voor een beetje extra pit.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:05

Wat ze hier boven al zeggen qua rassen zijn zeker geschikt.. Maar het hangt er ook vanaf in welke tact van de ponysport de pony moet uitblinken.
New-forest zijn over het algemeen super springers maar kunnen ook goed dressuren!
Nrps-ers Zijn eigenlijks voor alle dingen geschikt! Je ziet ze in de Z dressuur/Z springen/Z samengesteld enc.
Welsh zijn iets beter in het springen dan het dressuur..Maar kunnen dat zeker ook wel!
ook zijn er klein gebleven kwpners.. Meestal heb je daar wel voordelen aan, omdat ze qua bouw sterk zijn dus erg geschikt voor de verzamelde gangen en springen. Ook hebben ze meestal de Paardengangen, dus veel swung enzovoorts.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:17

Newforest!!
ik heb zelf twee newforest pony's, ze zijn inmiddels 24 en 28, maar hebben me ontzettend veel geleerd! Ze hebben een gouden karakter, geven kinderen veel vertrouwen en doen het vaak goed als sportpony. Een van de pony's was M springen en L sgw. De ander was twee keer Z en twee keer M dressuur. Echt toppers qua karakter en prestaties!

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:52

SelenaV schreef:
ook zijn er klein gebleven kwpners.. Meestal heb je daar wel voordelen aan, omdat ze qua bouw sterk zijn dus erg geschikt voor de verzamelde gangen en springen. Ook hebben ze meestal de Paardengangen, dus veel swung enzovoorts.

Ben het hier mee eens

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:48

Ik heb zelf een NRPS ponytje waar ik dressuur mee heb gereden. Doordat deze pony's een scheutje arabisch bloed hebben, zijn ze pittig te rijden (vind ik wel fijn) en zien er sierlijk uit. Nu ben ik over gegaan naar de paarden en heb ik sinds kort ook weer een NRPS paard . Ook vrij heet. Maar dat vind ik wel een voordeel (ook bij de dressuur). Maar verder vind ik het NRPS dus een goede sportpony, maar ik vind de New Forest en Welshjes ook goede pony's.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:17

Connemara's zijn ook super sportpony's.
Zijn superbraaf en mak over het algemeen, erg cool in het hoofd. En doen het vaak leuk in de sport! Helaas nog niet zo heel erg bekend
Daarnaast zijn New-Forest pony's vaak ook erg leuke brave sportpony's.

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:23

ikzelf vind nrps-ers hele fijne, veelzijdige en mooie pony's.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:27

NRPS! Zijn over het algemeen echt super beestjes!

AnneloesFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:34

Ik ga voor de welsh, als je iig een écht sportpony zoekt... Af en toe wat snel aangebrand, maar als ze moeten gaan ze ervoor!! Ik rij ze nu zelf ruim 2 jaar, en vind het over het algemeen gezien super sportpony's, in alle takken, dressuur, springen, sgw en mennen...
Daarvoor reed ik New Forest en NRPS. New Forest was erg braaf, fijn voor als je begint in de wedstrijden, maar mijn mening is dat je net iets pit mist voor de hogere sport. NRPS was me juist weer wat té! Ik reed 3/4 arabier, en vloog om de haverklap alle kanten op omdat madam zo 'kietelig' was...
Het is dus ook maar net wat klikt, maar ik vind Welsh wel fijn!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 20:17

Royaltjuh schreef:
NRPS was me juist weer wat té! Ik reed 3/4 arabier, en vloog om de haverklap alle kanten op omdat madam zo 'kietelig' was.

Das dus ook niet altijd zo. Die van mij is ongeloveloos lui. Maar als je hem op zn nummer zet loopt hij als een trein.