Waar loopt/steunt een paard op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Waar loopt/steunt een paard op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 22:43

Ja, op zijn hoeven, maar dat bedoel ik niet

Maar met welk deel van zijn hoeven... Dan praat ik over blootvoets natuurlijk, want ijzerdragers lopen enkel op de ijzers (toch?)

Lopen ze op de buitenste randen van de hoeven? Of juist op de straal? Of moet die juist niet het gewicht dragen, en dus meer uitsteken als de rest?

En zit daar ook verschil in wat betrefd natuurlijk bekapping en 'gewone' normale bekapping?

Lowara

Re: Waar loopt/steunt een paard op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:46

als het goed is lopen ze op de buitenste randen toch? als een paard te kort is bekapt en dus op de straal loopt lopen die van mij altijd alsof ze op eieren lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:58

Nee, mijn paard loopt op de buitenste rand en op de straal, en daar lopen ze super op hoor!

voor het natuurlijk bekappen kun je het beste even kijken op www.hoefnatuurlijk.nl voor een hele berg uitleg.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:05

moet je idd ff kijken op hoefnatuurlijk, maar het paard loopt op de buitenste rand van de zool, en op de straal. Dus niet op de hoefwand, de hoefwand moet gelijk of korter zijn aan de zool.
De straal is heel belangrijk, dat die de grond raakt, want die is antislip, schokdemper en groeisensor.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:23

De hoefwand mag niet korter zijn dan de zool. Aan de buitenkant moet je een afronding maken (mustangrol), daardoor lijkt het of de wand korter is. Het paard draagt op buitenrand zool, hoefwand en straal

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:08

klopt, een paard loopt op de buitenste hoefrand, de straal en de hoefwand, de straal functioneerd als schokdemper.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:29

Mijn paard loopt op de straal, zool (buitenste rand van de zool) en ongepigmenteerde hoefwand (binnenste rand van de hoefwand)
Als een paard enkel op de hoefwand loopt komt er teveel kracht op de witte lijn en kan die uitrekken, bovendien krijg je dan gauw scheuren in de hoefwand.

De straal moet ook de grond raken, om verschillende redenen:
* De straal werkt als groeisensor, hoe korter de hoef, hoe meet druk op de straal, dan weet de hoef dat hij harder moet gaan groeien. Hoe langer de hoe hoe minder druk op de straal, dan weet de hoef dat hij minder moet groeien. Daarom slijten traditioneel bekapte hoeven vaak sneller dan dat ze groeien, de straal maakt geen contact met de grond.
* De straal is van rubberachtig stroef materiaal, dit werkt als anti-slip
* De straal is zacht en wat erboven zit ook, dit werkt als schokdemper.
* De straal heeft gevoel, daarmee hebben ze gevoel met de ondergrond. Zo voelen ze waar ze op lopen en of het glad is of niet of steendjes of niet... zo struikelen en glijden ze minder.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:54

Tancreda4 schreef:
Ja, op zijn hoeven, maar dat bedoel ik niet

Maar met welk deel van zijn hoeven... Dan praat ik over blootvoets natuurlijk, want ijzerdragers lopen enkel op de ijzers
(toch?)

Lopen ze op de buitenste randen van de hoeven? Of juist op de straal? Of moet die juist niet het gewicht dragen, en dus meer uitsteken als de rest?

En zit daar ook verschil in wat betrefd natuurlijk bekapping en 'gewone' normale bekapping?

Waar het paard op loopt ,bepaalt meestal de smid

De meeste smeden snijden de straal een flink stuk bij en laten de steunsels staan.

Paarden die natuurlijk worden bekapt, lopen OP de straal, daar zijn de steunsels terug gesneden totaan de zool, ze steken in ieder geval ONDER de hoefwand uit, zodat er geen gewicht op kan rusten.
En verder wordt de hoefwand gebruikt om op te lopen en wanneer de zool nog niet hol is, wordt er vaak ook op de zool gelopen, het buitenste stukje.