leasepaard voor- en nadelen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MoSt81

leasepaard voor- en nadelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 19:25

Ik ben erover aan het denken om een paard te gaan leasen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het aan te raden of juist niet?

Ik mag dit paard dan 7 dagen per week rijden en verzorgen. Wedstrijd rijden mag, maar dan natuurlijk wel op eigen kosten.

Alleen een klein nadeeltje, als ze dat paard nodig hebben voor een manegeles dan moet hij daarin lopen. Maar op dit moment loopt hij maar 1 uur per week in de les.

O ja, wat voor afspraken moet ik maken met de eigenaresse?

Olympia

Re: leasepaard voor- en nadelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:07

Ik heb een paardje geleased van de manege en ze was gewoon van mij. Ik betaalde een vast bedrag per maand en ze liep niet meer mee in de manegelessen. De DA en hoefsmid kosten waren voor de manege en alle overige dingen konden we altijd vragen of zelf kopen.

Voordelen daarvan zijn dat als er iets ergs gebeurd dat je de hoge rekeningen van de DA niet hebt.. Daar ben ik echt blij om geweest op het eind, want ik had die rekeningen nooit kunnen betalen.. (Ben ook nog maar scholier)

Nadeel is alleen dat als je het niet meer naar je zin hebt op die manege, dat je je paard eerst moet kopen voordat je daar weg kan..

Verder heb ik nooit problemen gehad met het leasen, deed het samen met mn beste vriendin en alles ging gewoon toppie

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:57

Mijn huidige pony is vroeger mijn huurpony geweest. Ik denk dat het heel erg afhangt van hoe je alles afspreekt. Bij mij was het echt ideaal Ik mocht zelf weten wanneer/waar ik ging rijden (ben zelf nog op ponykamp met hem geweest) en hij zou niet verkocht worden als ik hem huurde. Voordeel zijn inderdaad ook de kosten voor de hoefsmid/dierenarts (hoewel ik altijd wel meebetaalde) en het gevoel dat de eindverantwoordelijk toch bij de eigenaar ligt (wanneer er bijv. een dierenarts ingeschakeld moet worden)
Waarom hij uiteindelijk toch van mij geworden is? Zodat ik nu zeker weet dat hij altijd bij mij kan blijven en na een tijdje ben ik ook naar een andere stalling gegaan. Dat is dus wel een nadeel van een huurpony, je bent (meestal) aan die stal gebonden.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 15:44

Bedankt voor jullie reacties, de kosten is inderdaad een groot voordeel. Aangezien ik dan een vast bedrag per maand kwijt ben en niet ineens een grote rekening krijg of iets dergelijks. Een paard kopen kan ik op dit moment echt niet betalen, maar de leasekosten wel. Dit lijkt me ook wel een fijne manier om te kijken hoe het mij bevalt om een paard te hebben en of het wel echt zo leuk is als ik denk.

Maar nog een vraagje, voor de mensen die een paard op de manege huren/leasen. Zijn er geen manegeklanten die er op een of andere manier problemen mee hebben dat dat paard dan "van jou" is? Ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen, maar misschien dat iemand die vast op dat paard rijd dat die jaloers ofzo word?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:55

Mag ik vragen waar je ergens een paard gaat huren.
Bij mij op stal hebben ze ook 1 paard ter lease aangeboden en die loopt inderdaad 1 x per week een uurtje les mee.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:10

mijn vriendin heeft wel een paard gehuurd op een manege, en de andere mensen waren daar geloof ik niet echt heel blij mee... die liep ook nog mee in de lessen, maar niet veel. maarja, ze wennen er vanzelf wel aan...

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 16:39

Ik wil een paard gaan leasen bij manege Banens-De gun in Swolgen. Daar heb ik ook ongeveer 1,5 jaar stage gelopen, dus ik ken de manege wel al. Maar moet hierdoor dan helaas wel weg op mijn oude manege waar ik al zeker 12 jaar rondhobbel.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:45

Ik zou zeker op je andere manege blijven. Maar iets nieuws is ook weer een uitdaging. Ik vind het altijd een nadeel dat de pony's en paarden dan ook gewoon in de les worden gebruikt. Hier moet je echt mee opletten, je kan grote ruzie krijgen!

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:00

zolang er in een contract staat hoelang per dag hij maximaal in de manege lessen mag lopen, als je wedstrijden rijd wil ej niet dat net voordat jij op wedstrijd gaat er een beginner op rijd.
En maak duidelijke afspraken over wat er gebeurt als zij het paard willen verkopen (om welke rede dan ook), en een wat als jij het paard niet meer lease of asl zij het niet meer willen verleasen

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:56

Mijn ervaring met een paard leasen is super, maar ik heb dan ook wel een geweldig iets gevonden.

Ik lease een superbrave, mooie, 4-jarige arabier merrie en betaal alleen voor de stalling, de hoefsmid en het ontwormen. Ik mag alles met haar doen. Ik heb haar ook verplaatst zodat ze dichterbij staat. Echt super.

Voordelen:
- Kosten!!
- Je hebt niet de eindverantwoordelijkheid.
- Als je het niet meer kan betalen/niet meer wil, kan je zo stoppen met de lease.

Nadelen:
- Het paard is niet echt van jou.
- Stel het paard breekt zijn been en de eigenaar wil niet betalen voor de operatie en laat hem afmaken heb jij daar niks over te zeggen.
- Alle dingen die je van de eigenaar niet mag.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:38

Jargeau schreef:

Maar nog een vraagje, voor de mensen die een paard op de manege huren/leasen. Zijn er geen manegeklanten die er op een of andere manier problemen mee hebben dat dat paard dan "van jou" is? Ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen, maar misschien dat iemand die vast op dat paard rijd dat die jaloers ofzo word?

Bij mij niet, want ik ging voor een paardje die al lang op de manege was, maar te moeilijk voor in de lessen. Uiteindelijk heeft ze een half jaar lang in de les meegelopen met soort van vaste mensen.. Maar sommige mensen vonden haar een rotbok.. (Ze kon best wel gemeen overkomen, bokken net zolang totdat jij eraf lag en dat soort dingen.) DUs ja.. Ik heb nooit negatieve reacties gehad en ook nooit huilende mensen aan de stal van Olympia gevonden toen het bekend was dat wij haar gingen leasen..