cap dragen : wel of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wie draagt een cap of niet ?

Poll eindigt op

ik draag altjid een cap
Geen stemmen
ik draag nooit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op een buitenrit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op wedstrijd een cap
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

jacky2

cap dragen : wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 17:06

ik wil graag een discussie starten !
wie draagt er een cap en wie niet en waarom ?

ik draag altijd een cap, maar dat komt omdat ik vroeger altijd gemotorcrosst heb en toen was ik altijd al in een harnas gehesen !
dus nu een cap stelt voor mij niets voor en vind ik niet erg.

Peachy

Re: cap dragen : wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:13

Ik draag ALTIJD een cap. Ik heb een keer een ongeluk gehad en daarbij is een deel van mijn hersenen beschadigd terwijl ik een cap op had. Als ik die niet op had was ik er nu niet meer.
Dat is waarom ik nu nog altijd een cap draag en niet alleen bij het rijden ook bij het mennen of als ik een paardje aan het beleren ben.
Je hebt tenslotte maar 1 hoofd.

En het is nonsens om te zeggen: het zit niet lekker, of ik vind het niet mooi staan of het is te warm of ik ken mijn paardje.

Wat is nou belangrijker!!Een paard is en blijft een vluchtdier ook al ken je je paardje nog zo goed, al kan je de sterren van de hemel rijden.............

krissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:16

ik draag altijd een cap
omdat het moet
maar doe het anders ook hoor
maar heb gewoon soms zin om de wind door mijn haar te voelen in galop (weet ik niet verstandig maar nou ja gewoon zin in dan doe het nooit hoor)

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:20

Ik rijd nu altijd met cap, ik heb een half jaar geleden een ongeluk gehad in een spring parcours, ben gevallen met me paard en kwam eronder, als ik me cap niet op had gehad was is er nu misschien niet meer geweest omdat het paard met zijn achter been tegen mijn hoofd heeft getrapt terwijl we vielen!!! dus voor mij nooit meer zonder cap.......

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:21

Ik heb gestemd op alleen met wedstrijd, En op de springles dan is het verplicht

Ik draag op Lonan nooit een cap, ik vertrouw hem blindelings

Op een vreemd paard wil ik nog wel een cap opzetten, maar ook dan denk ik er niet altijd aan.

Ik vind dat het ieders eigen keus moet zijn ,

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:28

Als ik op mijn eigen paard rijd heb ik nooit een cap op tenzij het verplicht wordt gesteld en dat is in mijn les en op wedstrijd.

Als ik op een ander paard rijd heb ik altijd een cap op. Waarom niet op eigen paard omdat ik er nog nooit ben afgevallen in de 4 jr dat ik haar heb

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:34

Altijd. Ik stap echt niet, op wat voor paard dan ook, zonder cap.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:43

ik draag enkel een cap om te springen en op wedstrijd.
als ik paarden rij die ik niet ken of die ik niet 100% vertrouw zet ik ook een cap op.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:43

Ik draag altijd een cap. Gister weer iets waarom:
Ik reed op m'n favoriete paardje in de manegeles, ik vertrouw haar blindelings.
Ze zal nooit kwaad doen, je er nooit afgooien etc. Maar.. In de galop struikelde ze,
en vielen we op de grond, en ik kwam dus behoorlijk hard met m'n hoofd op de grond terecht.
Nu had ik geen last, maar als ik zonder cap had gereden, had ik dus een flinke hersenschudding gehad.
Zo zie je maar dat je lelijk van een heel braaf paard kan vallen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:02

nee
alleen als m'n pony druk is die dag,en als we op buitenrit gaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:05

Ik draag altijd een cap.
Voorheen nooit tot het makste paard hier in de buurt zich verstapte en struikelde. Paard dook voorover meisje viel eraf buiten bewustzijn. Afloop was een zware hersenschudding.
Dat paarden was zo mak er reden kinderen van 3 op buiten.

Ik vertrouw mijn paarden, maar er kunnen nog 100 andere dingen gebeuren alsof je zelf nooit schrikt

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:12

Ik draag ook meestal een cap, een enkele keer als ik met een vriendin mee ben niet omdat haar cap te klein is.
Verder wel altijd. Ook omdat het op de manege verplicht is.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:14

Ik draag het liefst geen cap... En dan is het misschien met een smoesje, maar ik heb echt een hekel aan dat ding... Ik heb nog een oude en die zit me veelste strak en is veel te klein, maar heb ook geen zin/geld om een nieuwe te kopen. Ik draag er wel 1 als ik buiten rij, als ik spring of als ik op een onbekend paard rij, maar gewoon in de bak liever zonder... Noem het slecht maar ik heb liever een pet op of helemaal niets!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:16

@ *Tamara* : Tja, ik vind dat iedereen het zelf moet weten. Maar als je iets ergs gebeurd doordat je geen cap ophad, ben je het zelf schuld.
Ook had ik misschien gehandicapt ofzo kunnen zijn.
Ik ben een keer flink achterover van een pony gevallen, waardoor de iets in de achterkant van mijn (veiligheids nog wel!) cap brak.

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:17

Ik draag altijd een cap tijdens het rijden. Niet alleen omdat het bij ons op stal verplicht is, maar ook omdat je je moet realiseren dat je met levende dieren bezig bent.
Hoe betrouwbaar ze ook mogen zijn, er hoeft maar een keer iets te gebeuren..... en nou ja dat spreekt wel voor zich.

Ook ben ik van mening dat een cap sowieso verplicht moet worden overal. Ook voor mensen die lekker met hun eigen paardje tuffen, gewoon om risico van hoofdletsel zoveel mogelijk te voorkomen.

Binnenkort vertrek ik voor 4 maanden naar Engeland en daar is een cap verplicht als je alleen al op stal loopt en gewoon met de paarden bezig bent....

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:19

Japp schreef:
Ik rijd nu altijd met cap, ik heb een half jaar geleden een ongeluk gehad in een spring parcours, ben gevallen met me paard en kwam eronder, als ik me cap niet op had gehad was is er nu misschien niet meer geweest omdat het paard met zijn achter been tegen mijn hoofd heeft getrapt terwijl we vielen!!! dus voor mij nooit meer zonder cap.......

Ik snap dat je nu een cap op doet maar aan de andere kant..
Ik heb 2 jaar geleden een ongeluk gehad.
Ik had toen geen cap op
Ik ben plat op mijn gezicht gevallen en iedereen(doctoren enz) zei dat als ik mijn cap op had gehad ik mijn nek had gebroken en dan was ik er dus ook niet meer!
Ik heb soms een cap op.
Als mijn paard een dagje stil heeft gestaan, als ik ga springen, als ik naar buiten ga en als ik les heb. Maar in de hitte kan ik het echt niet opbrengen om een cap op te gaan zetten...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:22

kenso0wlover schreef:
Japp schreef:

Ik snap dat je nu een cap op doet maar aan de andere kant..
Ik heb 2 jaar geleden een ongeluk gehad.
Ik had toen geen cap op
Ik ben plat op mijn gezicht gevallen en iedereen(doctoren enz) zei dat als ik mijn cap op had gehad ik mijn nek had gebroken en dan was ik er dus ook niet meer!
Ik heb soms een cap op.
Als mijn paard een dagje stil heeft gestaan, als ik ga springen, als ik naar buiten ga en als ik les heb. Maar in de hitte kan ik het echt niet opbrengen om een cap op te gaan zetten...

Ik heb dit verhaal al vaker gehoord, het is maar net hoe je valt, een cap kan nadelig zijn,
Net als een bodyprotector.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:22

op onze ruin wel voor kort ook nog bodyprotector merrie thuis nooit maar buiten en in de les en tijden springen wel vreemde paarden ook

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:29

ik ken een meisje van 21. Vorig jaar reed ze buiten met haar paard in stap! Ze had geen cap en het paard struikelde ( wat ieder paard eleens doet) en ze viel eraf. Ze is nu net een meisje van 8 jaar! Ze had een schedelbasisfractuur.

Mensen die geen cap op hebben zijn gewoon oerstom bezig!
Dat is echt spelen met je leven, ze hebben niet voor niks de cap uit gevonden. En paardensport is niet voor niks uitgeroepen tot de sport waar de meeste blijvende letsels aan over gehouden worde.

Mensen moeten eerst een ongeluk krijgen voordat ze gaan nadenken. En soms is het dan al te laat...

Miem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:31

Cadish schreef:
Ik draag ook meestal een cap, een enkele keer als ik met een vriendin mee ben niet omdat haar cap te klein is.
Verder wel altijd. Ook omdat het op de manege verplicht is.

Huh?? Waarom draag jij je cap niet als die van je vriendin te klein is... snap het niet???

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:32

Ik draag wel een cap op mijn jonge paard maar op die andere niet.Het is niet goed,ik weet het.Maar ik heb zo n veiligheidscap maar ik kan hem zo strak niet zetten er zit altijd beweging in en ik denk als ik echt hard val dat hij nog wel afvliegd.Het is echt een goede van een bekend merk.Ik heb hem al op verschillende manieren gesteld.Dit vind ik wel jammer want als mijn paard er vandoor schiet word ik daar wel eens onzeker van.

Miem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:34

Ik draag altijd een cap, ik zou niet weten waarom niet, je merkt er niet veel van als je hem eenmaal even ophebt. Tuurlijk zit het lekkerder zonder maar ik neem het risico niet.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:35

ALTIJD met cap, mijn paard kan nog weleens onverwacht uit de bocht komen.. (wegspringen, schrikken, ed)

Ik ben in januari ook van haar afgevallen, met mijn hoofd op het beton, (ja ik was over de bak heen gevallen, dus dan weet je wel ongeveer hoe het eraan toeging )

En de dokter zei toen dat als ik mn cap niet ophad (die trouwens in 3 delen lag daarna) dat ik dan wss een hersenletsel had of nog ernstiger.. ik ben er vanaf gekomen met een hersenschudding dus ik heb nog geluk gehad

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:57

Altijd, ik rijd vanaf mijn 6e jaar en ik moest altijd een cap op van mijn ouders. Nu ben ik 18 en heb sinds een maandje mijn eigen paard en ik rijd nog steeds braaf met cap op, het is een gewoonte geworden. Ondanks mijn dikke haar, voel ik mij erg kaal zonder cap.
Verder vind ik dat men (volwassenen) het zelf moet weten of ze een cap opzetten of niet. Oud en wijs genoeg toch?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:01

Alleen met wedstrjden.

Wat een onzindiscussie!
Ik rij dus bijna nooit met cap, dus als ik dat hier ga vertellen wordt ik gelijk voor egoist en nog veel meer uitgemaakt! Volgens mij zijn deze discussies al meer dan genoeg gevoerd.