Pony's laten afvallen maar hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Pony's laten afvallen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:01

Ik zou graag willen dat mijn pony's wat afvallen. Mede omdat ze bijna niet meer tussen de lamoenen van mijn koets passen en ook omdat ik bang ben dat ze hoefbevangen raken.
nu staan ze niet op jong groen gras maar op lang hooi achtig gras, kunnen ze hier ook bevangen van raken?
En ik heb een stuk afgezet wat nu vrij schraal is, maar als ik ze niet elke dag een behoorlijk stuk erbij geef breken ze uit naar dat andere stuk waar nog van dat lange gras staat. ( Ze staan nu achter 5 draden en daar gaan ze nog doorheen op de een of andere manier).

Elke dag doe ik er wel wat mee. Dit varieert van longeren, wandelen, in de wei vaardigheidparcour ( mennen) oefenen of op buitenrit met de koets.
Als ze lang op buitenrit zijn geweest krijgen ze een handje muesli en anders alleen gras.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen om ze wat af te laten vallen?

sabien

Re: Pony's laten afvallen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 16:14

heb je ook mogelijkheid om ze op stal te zetten? zoja dan zou ik ze niet meer heledagen buiten laten lopen. zet ze gewoon een paar uur per dag op de wei en de rest van de dag op stal.
als je geen mogelijkheid hebt de paarden op stal te zetten dan zou je het gras kunnen laten maaien/hooien zodat ze minder gras kunnen eten en ook niet naar een ander stuk waar langer gras staat willen uitbreken

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 16:19

We hebben het al geprobeerd te maaien, maar we hebben alleen een zeis tot onze beschikking. En nou moet ik eerlijk bekennen dat is geen pretje .

Op stal zetten is geen optie voor mij omdat ze dan gaan schuren en at zou ik heel zonde vinden. Buiten dat vind ik het beter om ze lekker buiten te laten lopen.

Als nou het langst eraf is van dat gras wat zo hoog staat kunnen ze daar dan ook hoefbevangen van raken of alleen erg dik?
En zou ik ze dan wat meer/zwaardere training moeten geven?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 16:25

Als ik je verhaal zo lees zou ik kiezen voor meer training.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 16:35

Afvallen doe je door ze minder eten te geven en/of meer training. Maar als ze echt op lang gras staan zal ik toch eerst beginnen met het voer te minderen. Ook van lang gras kunnen ze bevangen raken en ook van kort gras (heb het beide meegemaakt)

Als ze uitbreken moet je er dus voor zorgen dat ze niet meer uitbreken Makkelijk gezegd, maar je zult er toch iets op moeten verzinnen. Mijn pony is ook een vreet (en dik) zak. Op de vorige stal hadden we stroom vanuit een batterij en dan ging hij onder/tussen de draden door (2 stroomdraden) ik heb hem toen aan een ketting vastgezet en om de 2 a 3 dagen verplaatst. Dan nog kreeg hij het soms voor elkaar de pin eruit te trekken of zijn halster af te krijgen maar het hielp wel heel veel.
Nu staat hij op een stal waar de stroom gelijk uit de schuur komt en daar gaat hij echt niet door het draad. Hier ook 2 draden gespannen en in de wei ernaast staat wel veel gras maar hij waagt het niet door de draden te gaan. Als dit ook niet werkt zal je een ander hek moeten plaatsen (verplaatsbaar gaas wat onder stroom kan of een houten hek, je hebt allerlei mogelijkheden)

Een andere optie is idd op stal houden, die van mij kan er echt niet goed tegen en wordt vrij ongelukkig op stal (maar met 2 pony's in een grote box en als hij er vaak uitkomt is het geen punt) Tja en dat ze dan gaan schuren en dat jij dat niet mooi vind, dat ze veel te dik zijn en hier door last hebben van hun gezondheid... Is maar net wat jij belangrijker vind.

En als laatste kan je natuurlijk de training verzwaren, wel rustig opbouwen, zeker met te dikke pony's want hun conditie lijdt er vaak erg onder. Veel succes ermee!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 16:53

ik men met ze ongeveer1,5 uur en longeer ze meestal 30 a 45 min en meestal zijn ze nog niet moe en nog niet eens is bezweet dus conditie hebben ze denk ik wel. Wat zou ik bv kunnen doen om het werk te verzwaren, want wat is eig een zware training?

Ze breken zelfs uit de stal dus ik denk niet dat ze daar gelukkig in zijn.
Ze krijgen nu elke dag een stukje van dat lange gras erbij.

Ik denk dat ik morgen sowieso eens ga kijken of er zwaardere batterijen zijn dan die ik nu heb.

En dus de training verzwaren heeft iemand daar tips voor?
Wat je dus vanaf de grond kan doen ( longeren) of vanaf de koets.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:04

En als je ze nou eens aan het spit zet (of rope zoals wij dat noemen)? Krijgen ze dat ook los?

Ik zou sowieso maar een sterkere spanning nemen op het schrikdraad! Wat een gedoe he? Ponies af laten vallen... ik moet er ook mee aan de gang...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:28

Greenmask! Werkt super.

Ik heb er nog eente koop (maat Shetland/pony). Lichtbeschadigd maar nog prima bruikbaar!
Afbeelding