Heeft hij pijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Heeft hij pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 12:33

Ik heb een verzorgpaard van 18jaar,mankeert altijd wel iets met hem dus even mijn vraag :
Al sinds dat ik hem ken wilt hij me bijten als ik aansingel.
Hij bijt vaak naar mij en als ik reageer,reageert hij zijn frustraties af op de staldeur,dan gaat hij daarop bijten.

Niets helpt,een mep teruggeven helpt niet,hem laten schrikken ook niet,
elleboog in de weg zetten ook niet.Hij is onlangs hierdoor tegen de deur geknald met zijn hoofd,hielp ook niet.

Ik vond het eerst normaal,dacht dat het een slechte truc was om onder het rijden vandaan te komen.
En het rare ook is,hij vind niet fijn dat je zijn buik borstelt,opletten of anders krijg je een trap tegen je voorhoofd

Maar ik ben me sinds kort meer en meer gaan verdiepen in paarden.
En gisteren vroeg ik me af of hij pijn heeft?Het is in ieder geval niet normaal

En dan vooral de buik aan de singel of misschien zelfs de rug?
Misschien het zadel dat knelt bij de schouders??
Welke spieren/gewrichten/organen liggen in die buurt?

Malibu

Re: Heeft hij pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:46

Ik denk het wel, als ie ook al het poetsen niet fijn vind, dan kan het erg gevoelig zijn....

Mijn pony deed nooit raar met zadelen, alleen bij 1 specifiek zadel (wintec) schraapte ze met haar tanden over de tralies.
Bij het andere zadel deed/doet ze dat nooit, heb meteen die winteq de deur uit gedaan.

Mijn zusje d'r pony heeft singelangst, maar die loopt alleen naar achter als je te snel aansingelt. Met geduldig gaatje voor gaatje blijft ze wel staan. Maar bijten ofzo doet ze dus absoluut niet...

Zou de da er even naar laten kijken, maar dat moet dan door de eigenaar geregeld worden...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:03

Ik ken toch meerdere paarden die gevoellig zijn, het hart zit ook tussen de voorbenen hé....

Maar echt bijten !!! hmmmmmm..... Ik zal dan toch even verder gaan kijken.... Desnoods bel ik altijd liever een keer te vaak de DA zodat ik weet dat ik (of hij) me aanstel dan dat er echt iets is...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 13:11

Ludora schreef:
Ik ken toch meerdere paarden die gevoellig zijn, het hart zit ook tussen de voorbenen hé....

Maar echt bijten !!! hmmmmmm..... Ik zal dan toch even verder gaan kijken.... Desnoods bel ik altijd liever een keer te vaak de DA zodat ik weet dat ik (of hij) me aanstel dan dat er echt iets is...

Ja tussen de voorbenen,maar het gaat vooral op de plekken waar de singel/zadel ligt

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:14

Volgens mij gewoon singeldwang. Heeft My way ook. Het beste wat je kan doen in dat geval is het negeren. Komt geloof ik meestal door een paar keer te ruw aangesingelt te zijn. Probeer het zo rustig mogelijk te doen en negeer het gedrag. Als hij echt raak probeert te bijten (wat meestal niet echt het geval is, alleen dreigen) moet je hem daar wel voor straffen natuurlijk.

Er zijn ook veel paarden die het poetsen onder de buik niet prettig vinden. Misschien iets zachter borstelen of een andere borstel gebruiken....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 13:17

Ididit schreef:
Volgens mij gewoon singeldwang. Heeft My way ook. Het beste wat je kan doen in dat geval is het negeren. Komt geloof ik meestal door een paar keer te ruw aangesingelt te zijn. Probeer het zo rustig mogelijk te doen en negeer het gedrag. Als hij echt raak probeert te bijten (wat meestal niet echt het geval is, alleen dreigen) moet je hem daar wel voor straffen natuurlijk.

Er zijn ook veel paarden die het poetsen onder de buik niet prettig vinden. Misschien iets zachter borstelen of een andere borstel gebruiken....

Hij heeft me altijd raak gebeten
Of toch vaak en ik straf hem hiervoor
Maar het helpt niet,dus vandaar dat ik me even zorgen maak

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:24

kan je hem niet vastzetten? als je dat een beetje kort doet kan hij in ieder geval niet bij je (ik ken het probleem hoor )

pas dan wel op voor zijn achterbenen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:43

klinkt mij ook als dingels dwang .. bahlve opletten en niet te strak in een keer aansingelen doe je er weinig aan. Wat je wel kan doen voor de zekerheid is je zadel na laten kijken of het wel echt goed past.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:22

Riant schreef:
klinkt mij ook als dingels dwang .. bahlve opletten en niet te strak in een keer aansingelen doe je er weinig aan. Wat je wel kan doen voor de zekerheid is je zadel na laten kijken of het wel echt goed past.

Daar dacht ik ook aan
Weet dat zadel knelt bij schouders,al gezegd tegen eigenaar maar die gelooft het niet echt denk ik

Kan het zijn dat hij daarom deze tekenen vertoont?
Hij heeft er ook last van(gefrusteert)als we zijn buik borstelen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:35

Een knellend zadel zorgt voor problemen, ander zadel dus

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 15:30

opala schreef:
Een knellend zadel zorgt voor problemen, ander zadel dus

Is er ook een mogelijkheid om dit te laten 'veranderen' bij een zadelmaker?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:34

Misschien kan de zadelmaker de boom wijder maken of de kussens vullen zodat het meer opgetild wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:26

mijn pony heeft dus echte singeldwang...
aansingelen vind hij verschrikkelijk!!!

hij is heel gevoelig op zijn buik, ook met poetsen, ik houd er rekening mee, zorg dat de singel niet koud aanvoelt ( een koude singel voelt niet fijn voor deze paarden) als ik hem tegen zijn buik aan hou, singel echt heeeeeeel langzaam aan..

zadel iets verder naar achteren leggen dan normaal is, helpt ook heel veel bij deze dieren.
toen ik applause net kocht trapte hij je zowat de stal uit met aansingelen en nu na vijf jaar is het beperkt to het optillen van een achterbeen en een hap in de lucht...

neem je tijd!!! maak die singel echt belachelijk lang vast, ga nog wat poetsen, dan nog 1 gaatje verder, en na een tien minuten zit je zadel wel vast...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 19:31

Mmhz is wel een goede tip ellepel
Kan ik eens proberen

Vandaag heb ik even 'gevoeld'
Ik oefende druk uit op de plaatsen waar de singel en het zadel ligt
Aan de linkerhand wilt hij je echt bijten,valt hij je aan
Dit gaat van aan zijn voorbenen tot aan de schoft,de hele linkerkant
Overal reageert hij op,ook op de borstel
En alleen waar de singel ligt,als je verder gaat reageert hij helemaal niet

Hetzelfde met de rechterkant gedaan
Alleen deze is iets minder

Zou het kunnen dat hij iets heeft aan de ribben?of heeft voorgehad
En dat als je aansingelt,dat het pijn doet?

Volgens mij knelt het zadel bij de schouders
maar ben niet zeker
Misschien veroorzaakt het ook deze reacties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:40

Het is al een wat ouder paard, de rug veranderd dan nl ook. Hoe lang heeft hij dit zadel al? Het beste is toch om het zadel even na te laten kijken of he nog wel goed past.

Heb je een dressuurzadel? Bij de schouders lopen spieren als die afgekneld worden door het zadel zodat de spieren niet vrij kunnen bewegen, is dat pijnlijk. Als het zadel bij de schoft knelt, zal ook de bespiering daar verdwijnen, het lijkt dan of de schoft scherper/hoger is.

Kijk even of je je zadel niet te ver naar voren legt, dus neem die schouderspieren als referentie, leg niet het zadel erop maar net een paar cm er achter.

Singel hem niet te strak aan, het zadel hoeft niet shokking klem te liggen, hij moet ook kunnen ademen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 19:47

russel schreef:
Het is al een wat ouder paard, de rug veranderd dan nl ook. Hoe lang heeft hij dit zadel al? Het beste is toch om het zadel even na te laten kijken of he nog wel goed past.

Heb je een dressuurzadel? Bij de schouders lopen spieren als die afgekneld worden door het zadel zodat de spieren niet vrij kunnen bewegen, is dat pijnlijk. Als het zadel bij de schoft knelt, zal ook de bespiering daar verdwijnen, het lijkt dan of de schoft scherper/hoger is.

Kijk even of je je zadel niet te ver naar voren legt, dus neem die schouderspieren als referentie, leg niet het zadel erop maar net een paar cm er achter.

Singel hem niet te strak aan, het zadel hoeft niet shokking klem te liggen, hij moet ook kunnen ademen.

Hij heeft dit zadel al meer dan 3jaar
Hij is ook erg aangekomen

Ik heb een VHZ zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:02

Met die VZH zadels vind ik het altijd moeilijk om te zien, soms lijkt het alsof ze veeeels te ver naar voren liggen.

Kijk eens of hij wondjes heeft bij de singel. Ik rijd met een neopreen singel, daar zit een klein beetje rek in en meteen voelde ik dat mijn paard dat prettiger vond.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 21:42

russel schreef:
Met die VZH zadels vind ik het altijd moeilijk om te zien, soms lijkt het alsof ze veeeels te ver naar voren liggen.

Kijk eens of hij wondjes heeft bij de singel. Ik rijd met een neopreen singel, daar zit een klein beetje rek in en meteen voelde ik dat mijn paard dat prettiger vond.

Hij heeft geen wondjes

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 00:26

*schopje*

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 00:41

mijn paard had hele slechte hoeven, waardoor toen hij bij mij kwam er veel van af gehaald moest worden, gevolg hiervan, anders lopen.
Gevolg van anders lopen spierpijn (vast in de rug) gevolg hiervan rijden niet zo heel fijn en pijn in de rug.

gevolg van het pijn in de rug: kont toekeren als ik met het zadel kom en met deken op doen agressief in de deken bijten.
ondertussen heeft ze geen pijn meer, maar het gedrag is er in mindere mate nog wel.

het kan dus ook zijn dat het een poosje naar is geweest, dat hij een poos pijn heeft gedaan en dat acosieerd met het zadel.
en dat die "tik" erin is blijven zitten.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 01:35

daantjuhhh schreef:
mijn paard had hele slechte hoeven, waardoor toen hij bij mij kwam er veel van af gehaald moest worden, gevolg hiervan, anders lopen.
Gevolg van anders lopen spierpijn (vast in de rug) gevolg hiervan rijden niet zo heel fijn en pijn in de rug.

gevolg van het pijn in de rug: kont toekeren als ik met het zadel kom en met deken op doen agressief in de deken bijten.
ondertussen heeft ze geen pijn meer, maar het gedrag is er in mindere mate nog wel.

het kan dus ook zijn dat het een poosje naar is geweest, dat hij een poos pijn heeft gedaan en dat acosieerd met het zadel.
en dat die "tik" erin is blijven zitten.

Dat kan best het probleem zijn!
Alleen,hij bijt ook als ik met mijn hand druk uitoefend
En mijn hand is toch geen zadel of singel?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 01:36

nee das waar.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 01:39

daantjuhhh schreef:
nee das waar.

Ik geloof best dat het een tic is omdat hij slechte ervaring heeft met het zadel
Maar als ik druk uitoefen met mijn hand en hij bijt,dan denk ik toch aan pijn

En als het pijn is,waar komt hij dan vandaan?
Het zadel dat mogelijk knelt bij schouders?Het is niet bij schouders maar waar de singel ligt en die ligt volgens mij niet op de schouder,of toch wel?
En lijkt me ook niet dat het zadel knelt aan de voorbenen,op zijn buik

Misschien van de singel zelf?
Maar wat van de singel?
Hij heeft ook last van de schoft en ook helemaal bovenaan
Zeg maar waar het zweetblad ligt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 01:58

tja een vriendin van mij zegt altijd.. (ze heeft cup D)
Ik vind mijn strakke BH aantrekken en aansnoeren ook niet fijn.

Ik weet het zo niet.
Singeldwang of een nare ervaring of pijn...

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:55

Heb je al aan de rug gedacht?

Loop eens met je vingers langs zijn rug,langs zijn wervel.
En druk hier eens flink.
Ik vermoed dat de gevoeligheid daar ligt....
Als hij op bepaalde plekken in elkaar zakt,heb je je probleem gevonden.

En dan is het raadzaam om eens een veearts langs te laten komen.