problemen bij invlechten (HELP ME!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alies

problemen bij invlechten (HELP ME!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 12:28

zaterdag heeft mn (verzorg) paard weer wedstrijd.
Ik doe altijd de vlechten
want de rest doet het nog erger als ik
maar de laatste keer heb ik allemaal kleine gemaakt, alleen dat stond haar niet, dus kon ik alles er weer uit doen!
maar het is altijd al een geklooi met die vlechten want ze laat het niet toe als ik te dichtbij haar oren kom!
alleen alsi k die vlechten heb en ik probeer knotten te maken worden het van die drollen
ik weet niet hoe ik het anders moet doen, ik heb al zo veel geprobeert!
iemand tips ofzo?

alies

Re: problemen bij invlechten (HELP ME!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 12:29

trouwens pektouw kunnen we niet doen, de spullen nog niet voor!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:03

Ik niet echt, want ik snap niet helemaal wat je bedoelt...

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:05

ik maak de manen altijd een beetje nat voor t vlechten, heel strak vlechten en dan oprollen tot knotjes... ik doe altijd een elastiekje om het vlechtje en dan een nieuwe om het knotje heen... (t kan ook met 1 elastiekje maar dat vind ik zo'n geklooi )
hoelang zijn de manen??? met hele lange manen is het heel moeilijk om mooie knotjes te krijgen

wat is pektouw?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:09

Quidou schreef:

wat is pektouw?

Pektouw is een stuk draar waar je mee kan vlechten, dit doe je met een naald, (staat heel mooi!) dan kan je van die roosjes maken, zzeg maar anky knotjes

joriien_foxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 16:42

Als het lange manen zijn.. Kun je misschien net zo goed een hengeste vlegt maken...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:44

mijn knotten zakken altijd naar de kant waar ik gevlochten heb.
hoe voorkom ik dat?

alies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 20:00

jah de manen zijn niet byzonder lang ong. paar centimeter langer als een handbreedte...
alleen een hengstenvlecht bij een merrie,
nee....
ik kan het wel proberen met natte manen, maar ik krijg die knotten idd. gewoon niet mooi.
Ze worden zo langwerpig, drollerig
ik doe idd ook aan het einde van de vlecht een stiekje en daarna weer een knot van maken met een nieuw stiekje, maar ze worden gewoon niet mooi.
en dan lukt het ook nog eens niet om ze zo te doen zodat je ze aan de andere kant niet ziet !:( dat is een nog erger geklooi!

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:45

Ik vlecht altijd met elastiekjes, maar mijn knotjes blijven altijd goed zitten. Ik maak ze voor het invlechten altijd nat, dan blijven ze beter zitten en heb je een week na de wedstrijd nog een paard met een permanentje Wat ik wel altijd doe om het knotje te laten zitten is het elastiekje dat ik voor het vlechtje gebruik ook gebruiken voor het knotje. Dus een vlechtje, er 2 of 3 keer strak een elastiekje ombinden, het vlechtje dubbelvouwen en met hetzelfde elastiekje nog 1 of 2 keer ombinden, ligt eraan welke elastiekjes gebruikt (ik gebruik altijd de elastiekjes van Harry's Horse, die van de Boerenbond trok ik altijd kapot). Als je paard lange manen heeft kun je het vlechtje/knotje nog een keer dubbelvouwen. O ja, en natuurlijk strak vlechten.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:50

missnynke schreef:
hoe voorkom ik dat?

Euh.. Dat is toch juist de bedoeling? Of wil je ze recht op de manenkam hebben

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:17

missnynke schreef:
hoe voorkom ik dat?

Dat komt door de manier van vlechten, of beter gezegd: de 'richting' van het vlechten. als je de knotten rechtop de manenkam wilt hebben, moet je de tegenovergestelde richting dan de kant waar de manen vallen. Hangen de manen aan de linkerkant, dan moet je zeg maar aan de linkerkant vlechten zodat je de manen de andere kant optrekt. Wel strak vlechten! Het helpt bij mij altijd door elk plukje bij elke 'slag' omhoog te trekken richting de manenkam, dan blijven de velchten heel strak zitten.

lynndespin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:17

Ik vlecht ook altijd alleen met elastiekjes. Ik vind het juist mooi als ze een kant ophangen.
9altijd beter dan 2 kanten toch Knipoog mar ja ik wil dus eens ies anders. hoe maak ik roosjes of hoe ze dan ook mogen heten????
Greetzz zzzz

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:29

Van eht vlechten heb je nu een aantal tips gekregen.

Je hebt het in het 1e berichtje over dat je niet bij de oren mag komen, elke dag gewoon even de oor vastpakke (meebewegen als die beweegt niet trekken ofzo) en als ze het toelaat loslaten en belonen... Bij veel paarden zie je na een week al een goed resultaat en laten ze het toe dat je bij/aan de oren mag komen Haha!

xxRavernaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:45

hoi

ik kon dus niet vlechten met 1 elastiekje en nu heb ik een andere manier van een vriendin geleerd en dat gaat perfect. Je maakt de manen nat maakt een strak vlechtje vouwt het 1 keer dubbel en doet het elastiekje er goed omheen zo hoog mogelijk natuurlijk. Dan pak je een nieuw elastiekje en dat doe je door de lus van je vlechtje je trekt het elastiekje met de uiteinden door elkaar en dan zit het vast in je lus en dan vouw je hem naar binnen en maak je het elastiekje vast om je knot. Het werkt echt perfect en ze zitten netjes.

groetjes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:15

de manen nat maken of vlechten na het rijden(is het vochtig)
probeer anders een hele grote grove knotten te maken. al je een vlechtje hebt 1 x dubbelvouwen daarna nog 1 x dubbelvouwen. meestal heb je dan al een mooi knotje zo niet dan nog een xtje dubbel vouwen. een hengstenvlecht bij een merrie kan prima. heb de merrie vanmn vriendin ook erg vaan een hengstenvlecht gegeven die heeft een erg mooie hals en ik legde hem dan bovenop de hals zo kwam de hals nog mooier uit.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:11

Nog een tip: Om mooie gelijke knotjes te krijgen pak je je manenkammetje en maak je een steeds op dezelfde lengte een nette scheiding. je kan hiervoor je hele manenkammetje gebruiken of bijv. driekwart. Als je kleinere vlechtjes wil doe je een elastiekje om je kammetje, dan kan je steeds dezelfde lengte aanhouden.

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:53

Verdrietig sorry maar op dit moment heb ik geen tipp Cool maar ik wenschjau veel succes Ach gut

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:54

sorry hor Verdrietig

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:03

Ik begin altijd achteraan, des te relaxter het paard of de pony word als je richting de oren komt, ik zorg altijd dat ik op een hoge kruk sta en voorkom hiermee dus dat ik de oren aanraak, aangezien die van mezelf een echte oren freak is.

Met stiekjes deed ik altijd heel straks vlechten, stiekje erom heen, dan met het kontje waar het stiekie zet zeg maar dubbel slaan tegen de manenkam aan, nog een keer omslaan, stiekje eromheen, heb je bijna hetzelfde resultaat als roosjes. Sinds ik met touw vlecht, wil ik zelf niets anders meer! Misschien moet je toch eens een klosje halen en het gaan proberen. Suc6

aszadeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:15

ik maak altijd eerst allemaal vlechtjes dan vouw ik ze op ( onder aan vouw ik naar binnen dubbel) dan maak ik er knotjes van heb ze niet recht op de manenkam maar beetje aan de zijkant zitten dan blijven ze beter zitten en dan doe ik er gewoon weer een elastiekje om. Je moet ze ook niet te strak hebben want dan gaat je pony de hele tijd lopen schuden met het hoofd. Ook maak ik altijd voor dat ik ga vlechten de manen glad met babyolie of iets wat er op lijkt:P

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:27

Ik volg dit topic maar even... Mijn vlechtjes zijn te wanhopig om naar te kijken. Ik maak zo strak mogelijke vlecht, maak het nat, doe stiekje onderaan vlechtje, vouw vlechtje 2 keer dubbel doe er nieuw stiekje om en nog hangen ze zo los als een grassprietje dat niet wil vastzetten in de grond :S Vind ik persoonlijk erg lelijk lijken :S Naja misschien kom ik hier nog goede tip eventueel tegen Knipoog

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:50

Sowieso kun je beter éérst nat maken en dán vlechten, is veeeul handiger dan andersom Knipoog verder klinkt het opzich goed wat je doet, ik doe het op het natmaken zo net zo en bij mij zitten ze er altijd keurig in (al zeg ik het zelf Haha!). Misschien proberen wat dikkere knotjes te maken?

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:41

naja ik maak ze eerst nat Knipoog Heb het verkeerd om gezet...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:49

lynndespin schreef:
hoe maak ik roosjes of hoe ze dan ook mogen heten????

Gewoon een vlecht maken:
Afbeelding

Vervolgens het uiteinde dubbel klappen en een stiekje erom:
Afbeelding
Afbeelding

Naald en pekdraad (te koop in de ruitersportzaak) pakken. In het uiteinde een knoop maken:
Afbeelding

Met de naald door het uiteinde van de knot:
Afbeelding

Draad erdoor halen:
Afbeelding

Naald door de manen halen (zo dicht mogelijk bij de manenkam. Goed in het midden, anders gaat je knot scheef):
Afbeelding

De naald komt er aan de andere kant weer uit:
Afbeelding

De draad aantrekken. Nu gaat de knot vanzelf dubbel:
Afbeelding

Dan de knot zo maken, zoals je wilt dat die eruit komt te zien. Dus nog een keer dubbel klappen (Rongo's manen zijn erg kort, dus dat was bij hem niet nodig):
Afbeelding

Terwijl je de knot vasthoud met je ene hand, haal je met je andere hand de naald via de achterkant (daar zit je naald nog) door de knot heen haar voren. Proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding

Dan haal je de draad weer van de voorkant terug naar de achterkant. Weer proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding
Dit kan je zo een keer of 2 - 3 doen. Dan zit je knot zo vast als een huis.

Zo ziet je knot er dan uit:
Afbeelding

Aan de achterkant blijft dan nog een stuk draad over. Die knip je gewoon zo dicht mogelijk bij de knot af (zo zie je em niet zitten):
Afbeelding

Ik hoop dat het zo lukt. Je moet het gewoon gaan proberen en de foto's erbij houden. Dan lukt het vast wel! Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 06:53

WD-V -> VZ