endurance met schrikkerig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

endurance met schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:01

ik wil graag endurance gaan rijden maar mijn paard is buiten erg schrikkerig. Ze moet alles zien, springt vaak opzij en staat af en toe ineens op de rem. stappen gaat wel, draf is al minder omdat ik constant moet opletten waarvan ze nu weer zal schrikken. galop probeer ik af en toe nog maar is niet echt te doen. ze springt zo hard opzij als ze iets engs ziet dat ik er makkelijk af kan vallen. ik wil graag endurance met haar rijden en sowieso gewoon lekker rustig buiten kunnen rijden maar ik zie dat dus niet echt lukken. ze is niet gevaarlijk buiten maar ik kan dus alleen stappen en een beetje draf. hebben jullie misschien een tip of hebben jullie ook zo'n paard en is dit minder geworden of juist niet? help mij

MarrieLeen

Re: endurance met schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:05

Het lijkt me dan niet zo'n goed idee om dan endurance te gaan rijden..
Ik denk dat je dan eerst gewoon beter op jezelf buitenritten moet gaan maken, en veel 'oefenen'.
Dan kan je altijd nog overwegen om daarna endurance te gaan rijden.
Echt specifieke tips heb ik verder niet.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:10

Zazoo schreef:
ik wil graag endurance gaan rijden maar mijn paard is buiten erg schrikkerig. Ze moet alles zien, springt vaak opzij en staat af en toe ineens op de rem. stappen gaat wel, draf is al minder omdat ik constant moet opletten waarvan ze nu weer zal schrikken. galop probeer ik af en toe nog maar is niet echt te doen. ze springt zo hard opzij als ze iets engs ziet dat ik er makkelijk af kan vallen. ik wil graag endurance met haar rijden en sowieso gewoon lekker rustig buiten kunnen rijden maar ik zie dat dus niet echt lukken. ze is niet gevaarlijk buiten maar ik kan dus alleen stappen en een beetje draf. hebben jullie misschien een tip of hebben jullie ook zo'n paard en is dit minder geworden of juist niet? help mij

Ik heb dus ook zo'n pony waarbij ik met buitenrijden vaker op d'r nek dan op d'r rug heb gezeten

Wat bij mijn pony erg hielp is zelf gefocused vooruit blijven kijken, en niet naar dingen kijken waar ze van kan schrikken. Dan bevestig je dat het eng is namelijk...
Heeft bij mij super geholpen, soms liep ze dan nog in een boog ergens om heen maar meer niet.
Ik heb haar zelfs over een boomstam gekregen (springend nog wel) terwijl ze daar normaal altijd doodsbang voor was.

Gewoon goed voor je uit kijken, probeer het eens een keer zou ik zeggen. En dan ook niet denken van 'daar kan ze van schrikken' want dat voelen ze echt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:18

ik heb ook zo'n schrikbeest, dus ik ga dit topic even volgen.

Ik ben begonnen met level 1 Parelli nadat ik m'n paard lichamelijk heb laten nakijken en behandelen door Steffi v.d.Laarse. Zijn nieren werkten niet naar behoren en als dat hersteld is, zal de schrikkerigheid kunnen verminderen, maar vooralsnog merk ik er weinig van......

Ik ben nu zo ver dat ik de openbare weg helemaal niet meer op durf met mijn paard, dus mijn enduranceplannen liggen onderin de prullenbak

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:25

Ik heb ook een heel schrikkerig paard. Ik ben er behoorlijk vaak vanaf gevallen buiten, en heb ontelbare keren op haar nek gezeten..
Als je iets ziet aankomen waar ze bang voor zijn helpt het idd. erg goed om juist niet daarheen te gaan kijken. Zo schrok ze laatst zelfs niet meer van een melkwagen die echt vlak langs reed
Maar ze schrikt meer van die onbenullige onverwachte dingen.
Bijvoorbeeld een hoopje zand in het gras, een stuk hout op de weg, 'enge bloemen'... Dat soort dingen. Ik heb verder ook geen tips voor je , blijf dit topic ook volgen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:48

Lisa_Melody schreef:
Bijvoorbeeld een hoopje zand in het gras, een stuk hout op de weg, 'enge bloemen'... Dat soort dingen. Ik heb verder ook geen tips voor je , blijf dit topic ook volgen

Haha, yep die van mij ook Een bankje met pompoenen erop, een streep in het zand. Jaaaa, erg eng dat soort dingen

Jeetje smurf, sterkte kan niemand op stal je helpen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:52

Ach, dat kan best hoor. Valt best mee, daar is mee te leven.
Ter illustratie, hier een foto genomen in de laatste kms van een 90 km rit (dus je zou zeggen dat je paard dan moe is en geen moeite meer doet om te schrikken)

Afbeelding
foto gemaakt door Faas

Drie geroutineerde endurancepaarden op een rijtje, die allemaal iets errugs engs zien aan de linkerkant in de berm (rechts voor de kijker)

Die bruine rechts was zeker 5 minuten voor mij vertrokken uit de eerste controle (vetgate) na 30 km, en reden wij (bonte en schimmel) een stuk verderop weer bij omdat ze al een tijd bezig was het beest langs een hele enge boomstronk te krijgen. De rest van de rit hebben we dus met z'n drieen gereden. Dat scheelt vaak enorm. Die van mij loopt alleen buiten ook altijd naar alles te kijken, en daar zit ook ik regelmatig op de knop van m'n Westernzadel bij (auw!)

Zolang je er niet om de haverklap af ligt omdat je paard echt uit z'n dak gaat (en zelfs met dat soort paarden wordt wel gereden) is er geen vuiltje aan de lucht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:57

Overigens gaan de meeste wedstrijden door de bossen ed, en kom je nauwelijks in de bewoonde wereld. Als er wegen moeten worden overgestoken staan daar vaak posten bij om je te helpen. Je rijdt zelden of nooit hele stukken langs wegen, en als dat het geval is gaat het iig niet langs drukke wegen, maar langs rustige polderweggetjes. De ritten op de Veluwe (2x Kootwijkerbroek, 1x Kootwijk, 1x Laag Soeren) kennen alvast nauwelijks drukke wegen of kruisingen).

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:59

Hoe oud is jouw paard?
Hoe vaak rij je buiten?
Hoe gedraagt ze zich in de bak?
Heb je dressuurles?
Rij je buiten alleen of met anderen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:09

Wat al gezegt is, door de te doen en zijn acties te negeren gaat hij normaal reageren op scheve grassprietjes etc.

Al doe je jezelf er denk geen plezier mee om 30 km grotendeels te stappen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:40

Met 30 km stappen rijd je ook geen wedstrijd binnen de tijd uit...

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 20:51

Arabendu schreef:
Hoe oud is jouw paard? 10
Hoe vaak rij je buiten? 2 a 3 x per week
Hoe gedraagt ze zich in de bak? braaf. als ze iets engs ziet naast de bak schrikt ze maar na er vaker langs te komen wordt dat steeds minder.
Heb je dressuurles? ja, 1 x in de week een half uur
Rij je buiten alleen of met anderen?
meestal alleen. laatst heb ik met n ander paard erbij gereden en toenw as ze veel relaxter maar kan niet altijd met iemand samenrijden en wil het ook alleen kunnen.

@ Ibbel: Je vind dus dat ik gewoon eens een endurancerit moet gaan rijden en kijken hoe het gaat? In het bos is ze wel rustiger. Draaf en galoppeer jij dan gewoon en zie je wel of hij/zij normaal doet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:15

Nou , direct een endurance-wedstrijd starten is misschien niet zo verstandig als je je daar nog niet veilig bij voelt , dan valt het misschien erg tegen....

Wel een goed idee vind ik om te gaan TRAINEN voor de endurance.

Vaak zijn paarden een heel stuk minder schrikkerig als ze lekker aan het werk gezet worden. Hoe meer kilometers je maakt , hoe lekkerder ze in hun vel gaan zitten dan.

Ga je 2 x in de week een uurtje naar buiten , dan is het elke keer weer spannend. Ga je 5 x per week naar buiten waarvan 3 x ofzo anderhalf uur of langer , dan scheelt het al een heel stuk !!

Bij die van mij althans , en die heeft het schrikken en echt oprecht bang zijn uitgevondne geloof ik...ik begrijp precies wat je bedoelt !

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:34

Toen ik mijn eerste endurancewedstrijd ging rijden met Ot kon ik amper veilig tot de hoek van de straat komen en volgens mij had ik nog niet eens zonder slof een rondje buiten gestuurd toen

Otje kan van een paardenbloem of een takje nog ineens achterstevoren staan of keihard gaan lopen stuiteren en wegspringen. Doet hij in draf en galop ook gewoon net zo makkelijk en na 30 km ook nog steeds. Wsl scheelt het dat ik er zelf niet warm of koud van wordt, gewoon aan iedere kant een been houden en dan komt het wel goed

Hij is nu trouwens wel zo mak geworden dat ik er zelf mee op het strand kan komen(zonder slofteugel ), maar hij kan soms ook nog wel ineens ontzettend gestoord doen.

Gewoon buiten blijven rijden(tenzij het echt gevaarlijk wordt) en als je het uit kunt zitten en je voelt je veilig op je paard dan zou ik gewoon gaan starten, waarom niet.

Ik zag in Ermelo trouwens na 125 of 160 km een paard over de finish komen die na zo'n afstand ook nog verschoot van het spandoek met finish erop...

Als je het zelf niet ziet zitten kun je ook altijd een keer een ervaren ruiter op je paard een klasse I laten rijden(weet je zelf iig wat je te wachten staat de keer erop, voor sommige mensen is dat een hele geruststelling) of gewoon met een ervaren paard meerijden de eerste keer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:23

Zazoo schreef:
@ Ibbel: Je vind dus dat ik gewoon eens een endurancerit moet gaan rijden en kijken hoe het gaat? In het bos is ze wel rustiger. Draaf en galoppeer jij dan gewoon en zie je wel of hij/zij normaal doet?

Tuurlijk gewoon doen, tenzij je écht om de haverklap ernaast ligt, dat is met name wat minder fijn voor je collega ruiters.

Zo'n wedstrijd is een spannende situatie voor een paard, maar er zijn ook allemaal andere paarden waar je achteraan kunt of mee kunt rijden, dat maakt het makkelijker voor een schrikachtig dier. Er is altijd wel een paard in de verte waar hij naar toe kan trekken, of een paard waar je samen mee op kunt rijden. Door het kudde instinct zal je paard dus liever bij de rest blijven, dan stampij schoppen omdat-ie iets eng vindt.

Tuurlijk draaf en galoppeer ik. Ik stap alleen voor de vetgate en bij groompunten, voor de rest draaf ik 50% van de tijd en galoppeer ik de andere 50% van de tijd.
Ook een kennismakingsklasse of een klasse I rijd je niet uit in stap. Reken erop dat je met 20 min draf/5 min stap en dat continue afgewisseld nét tussen de 8 en 9 km/u uitkomt.

Train dus eerst maar eens dat je een uur achter elkaar kunt draven, dan kun je in een wedstrijd het iets rustiger aandoen en toch binnen de tijd eindigen. Lees ook even de FAQ over Endurance op WD, daar staan links in naar topics waar trainingsschema's worden aangeraden.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:54

Zolang je zelf niet het idee hebt dat je het allemaal onder controle hebt etc, zou ik zeker niet gaan starten. Oefen eerst maar eens thuis... Alle paarden schrikken wel eens en springen aan de kant, maar als dat om de paar honderd meter het geval is lijkt me dat niet echt lekker. Niet voor jezelf, maar ook zeker niet voor je mede ruiters...

Je kunt eerst gaan oefenen om je paard wat meer bomproof te maken... Wandelen, enge dingen meemaken etc. Probeer ook eens naar een compleet andere omgeving te gaan. Soms reageert een paard dan ook heel anders. Mijn ervaring is dat veel paarden thuis veel onrustiger en schikkeriger zijn dan ergens anders. Thuis zijn de grassprieten, blauwe bloemtjes die er gisteren nog neit waren, het hek dat altijd dicht zit en nu ineens open ineens heel eng. Ergens anders is alles anders dus zullen ze zich meer richten op het 'geheel'. Dan wordt het in elk geval wat voorspelbaarder.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 14:32

hartstikke bedankt allemaal. ik ga maar wat vaker buitenrijden. haar gedrag houdt me een beetje tegen om elke dag buiten te rijden maar ik zal maar ff doorbijten en kijken hoe het dan gaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:13

ik heb ook zoiets
het is een groot lomptrekpaard, dat van niks schrikt.
maar een vuilniszak of een vogel die opvliegt zijn levensgevaarlijk.
gevaarlijk genoeg om om te draaien, te staken, ze begint net niet te stijgeren.
ik moet 5 keer dezelfde toer doen
en de eerste 3 keer zit ik aan een toer van een halfuurtjke minimum anderhalfuur.
endurance zou ik ook graag doen, ik heb onlangs 35 km gereden (koetsentocht), zonder echt training (ze was een halfjaar onder het zadel, is 9 jaar, en werkte op tgemak anderhalf uur redelijk door) ik wist pas een week op voorhand dat ik zou meedoen.
rond 10 uur zijn we vertrokken, en halfvijf waren we terug.
te denken dat er pas na 24 km water ter beschikking was, en we 2.5 uur pauze gehouden hebben .
maargoed, helaas is het voor mij ook geen optie om alleen te gaan trainen, anders ben ik voor een rit van 3 uur de hele dag weg, en om nu een uur in de piste rondjes te gaan draven...
dus berg ik mijn plannen weer op tot de volgende koetsentocht

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:24

ik zou zeggen: probeer het een keer je kan zo veel ervaring opdoen en zoek onderweg een maatje waarmee je samen kan rijden

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 21:16

het ging vandaag al veel veel veel beter met dank aan jullie . normaal ga ik ok kijken naar waar zij naar kijkt en haar er doorheen praten maar ik heb vandaag dan de andere kant opgekeken en gewoon niks gezegd tegen haar. dat gaf al een hele verbetering. als ik naar het bos stap doe ik daar een half uur over. als ik wilde draven en ze vond dingen eng ging ik vaak weer stappen omdat ik langs een drukke weg rij. vandaag heb ik gewoon zo ver kunnen draven als ik wilde want ze reageerde veel beter als ik niet naar de enge dingen keek en ik heb wat meer 'risico' genomen (lees: ik ben meestal te voorzichtig). In het bos ben ik gewoon een lang stuk gaan draven. haar schrikkerigheid werd met de tijd midner en ik leerde zelf beter hoe ik moest zitten. Galop ging zelfs ook goed en steeds beter. Ik heb het gewoon maar gedaan ook al ben ik een beetje bang omdat ze soms zo plotseling opzij springt dat ik er bijna aflig, maar het viel me heel erg mee. ik heb beter uitgevonden hoe ik kan blijven zitten als ze opzij springt. ik ben twee uur in het bos geweest en heb veel gedraafd en gegaloppeerd. mijn endurancetraining is dus begonnen . hartstikke bedankt allemaal. ik heb mijn pony nog maar 2,5 maand en had denk ik gewoon even een zetje nodig . Gewoon even doorzetten en door blijven zetten en ik kom er wel. Ik ben gewoon wat te voorzichtig buiten. Als ik weinig draaf en amper galoppeer blijft ze dan natuurlijk gek doen als ik wel eens draaf of galoppeer... ff erdoorheen bijten en het werkte dus thank you

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:19

De mijne kan ook nogal schrikkerig doen. Is super verkeersmak dus trekkers en combines maakt allemaal niks uit, maar oh wee een stapel hout langs de weg of gewoon enge schaduwen....ze springt dan voornamelijk in fikse draf opzij wat niet echt bevorderlijk is voor de rug. Maar goed. Ik heb 1x een endurance gereden in Onstwedde en dat ging super. Ze was blijkbaar zo afgeleid door de andere paarden dat ze helemaal niet opzij gesprongen is. Nou moest ze ook behoorlijk werken natuurlijk maar dat moet ze ook wel als ik alleen met haar op pad ben. Als ik met een ander paard op rit ben is ze ook wat zelfverzekerder. Ze springt dan nog wel eens opzij maar lang niet zo erg. Dus misschien kun je een rijmaat zoeken en daarmee beginnen te trainen voor de endurance.

Kreeg net je laatste post door toen ik de mijne wilde verzenden. Fijn dat het al beter gaat maar ik wil toch mijn reactie posten

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 21:34

met een ander paard is ze zeker veel rustiger maar ik sta op een kleine stal waar ik vaak niet tegelijk met anderen ga rijden. daarnaast wil ik ook dat het gewoon goed gaat alleen met haar. zij is ook superverkeersmak. auto's, motoren enz. zijn geen probleem. ik rij met gemak met haar door het dorp. maar een bloemetje van de verkeerde kleur, een put of een raar gekleurde auto of brievenbus..... AAAAAAAAAHH die willen haar allemaal opeten....

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:49

Mijn paard was als 5 jarige overal bang van. Ik ben toen endurance gaan rijden, samen met mijn zusje en na een aantal keer mee te hebben gedaan, ging het al een stuk beter. Nu, zoveel jaar later, is hij eigenlijk nergens meer bang van, alleen wil hij niet voorop lopen . Dankzij de endurance is hij Z dressuur geworden, want in de ring ging het gelijk ook een heel stuk beter

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 21:52

waar endurance al niet goed voor is . Wie weet hoe snel ik dan van B naar Z ga :D. Misschien helpt het m,ij ook wel met dressuur ja want in de bak let ze ook liever op alle enge dingend an op mij .