Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zazoo schreef:ik wil graag endurance gaan rijden maar mijn paard is buiten erg schrikkerig. Ze moet alles zien, springt vaak opzij en staat af en toe ineens op de rem. stappen gaat wel, draf is al minder omdat ik constant moet opletten waarvan ze nu weer zal schrikken. galop probeer ik af en toe nog maar is niet echt te doen. ze springt zo hard opzij als ze iets engs ziet dat ik er makkelijk af kan vallen. ik wil graag endurance met haar rijden en sowieso gewoon lekker rustig buiten kunnen rijden maar ik zie dat dus niet echt lukken. ze is niet gevaarlijk buiten maar ik kan dus alleen stappen en een beetje draf. hebben jullie misschien een tip of hebben jullie ook zo'n paard en is dit minder geworden of juist niet? help mij

Lisa_Melody schreef:Bijvoorbeeld een hoopje zand in het gras, een stuk hout op de weg, 'enge bloemen'... Dat soort dingen. Ik heb verder ook geen tips voor je , blijf dit topic ook volgen
Een bankje met pompoenen erop, een streep in het zand. Jaaaa, erg eng dat soort dingen
kan niemand op stal je helpen? 
Arabendu schreef:meestal alleen. laatst heb ik met n ander paard erbij gereden en toenw as ze veel relaxter maar kan niet altijd met iemand samenrijden en wil het ook alleen kunnen.Hoe oud is jouw paard? 10
Hoe vaak rij je buiten? 2 a 3 x per week
Hoe gedraagt ze zich in de bak? braaf. als ze iets engs ziet naast de bak schrikt ze maar na er vaker langs te komen wordt dat steeds minder.
Heb je dressuurles? ja, 1 x in de week een half uur
Rij je buiten alleen of met anderen?

), maar hij kan soms ook nog wel ineens ontzettend gestoord doen. Zazoo schreef:@ Ibbel: Je vind dus dat ik gewoon eens een endurancerit moet gaan rijden en kijken hoe het gaat? In het bos is ze wel rustiger. Draaf en galoppeer jij dan gewoon en zie je wel of hij/zij normaal doet?
.
je kan zo veel ervaring opdoen en zoek onderweg een maatje waarmee je samen kan rijden
. normaal ga ik ok kijken naar waar zij naar kijkt en haar er doorheen praten maar ik heb vandaag dan de andere kant opgekeken en gewoon niks gezegd tegen haar. dat gaf al een hele verbetering. als ik naar het bos stap doe ik daar een half uur over. als ik wilde draven en ze vond dingen eng ging ik vaak weer stappen omdat ik langs een drukke weg rij. vandaag heb ik gewoon zo ver kunnen draven als ik wilde want ze reageerde veel beter als ik niet naar de enge dingen keek en ik heb wat meer 'risico' genomen (lees: ik ben meestal te voorzichtig). In het bos ben ik gewoon een lang stuk gaan draven. haar schrikkerigheid werd met de tijd midner en ik leerde zelf beter hoe ik moest zitten. Galop ging zelfs ook goed en steeds beter. Ik heb het gewoon maar gedaan ook al ben ik een beetje bang omdat ze soms zo plotseling opzij springt dat ik er bijna aflig, maar het viel me heel erg mee. ik heb beter uitgevonden hoe ik kan blijven zitten als ze opzij springt. ik ben twee uur in het bos geweest en heb veel gedraafd en gegaloppeerd. mijn endurancetraining is dus begonnen
. hartstikke bedankt allemaal. ik heb mijn pony nog maar 2,5 maand en had denk ik gewoon even een zetje nodig
. Gewoon even doorzetten en door blijven zetten en ik kom er wel. Ik ben gewoon wat te voorzichtig buiten. Als ik weinig draaf en amper galoppeer blijft ze dan natuurlijk gek doen als ik wel eens draaf of galoppeer... ff erdoorheen bijten en het werkte dus
thank you
maar dat moet ze ook wel als ik alleen met haar op pad ben. Als ik met een ander paard op rit ben is ze ook wat zelfverzekerder. Ze springt dan nog wel eens opzij maar lang niet zo erg. Dus misschien kun je een rijmaat zoeken en daarmee beginnen te trainen voor de endurance.
. Dankzij de endurance is hij Z dressuur geworden, want in de ring ging het gelijk ook een heel stuk beter
. Wie weet hoe snel ik dan van B naar Z ga
:D. Misschien helpt het m,ij ook wel met dressuur ja want in de bak let ze ook liever op alle enge dingend an op mij
.