Verkeersmak maken - Hoe doe je dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marie13

Verkeersmak maken - Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:49

Ik kan een mooie 5-jarige pony kopen maar hij is niet verkeersmak. Wel gewend aan trailervervoer. Verder voldoet het dier aan al m'n wensen maar toch twijfel ik een beetje of ik hem moet kopen.
Heeft iemand ervaring hiermee en kan iemand mij vertellen hoe moeilijk het is het om een pony verkeersmak te maken.

bvd
Marie

Malibu

Re: Verkeersmak maken - Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:56

Een ouder pony gaat je zeker meer tijd kosten dan een jongere pony van een jaar of 3, maar dat is natuurlijk ook aan het paard zelf.

Ik vind verkeersmak maken een hele grote verantwoordelijkheid. Denk dat je het beste eerst wat rustige wegen moet pakken waar je heel veel ruimte heb om de berm of iets dergelijks in te gaan.

Je kan ook een ouder paard mee nemen voor begeleiding, maar dan heb je straks weer kans dat ie niet alleen de weg op durft...

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:58

*heeft hetzelfde probleem
Voor de kar is mjn verzorgpony wel verkeersmak, maar zonder oogkleppen gaat het dus echt mis. Van een fietser kan ze al op hol slaan

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:04

nou,, als hij voldoet aanal je wensen,, koop hem/haar!! als je hem/haar verkeersmak wilt maken laat hem dan aan auto's en trekkers enz. ruiken dan weet hij.zij dat die dingenniks doen,, en laat je vader eenxjte langsrijden met de auto. En stap langs de weg. Hoe vaker hij/zij ziet dat ze niks doen hoe minder eng hij/zij het vind en hoe meer verkeersmak hij/sij word

(srry veel hij en zij'en)

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:06

nou,, als hij voldoet aanal je wensen,, koop hem/haar!! als je hem/haar verkeersmak wilt maken laat hem dan aan auto's en trekkers enz. ruiken dan weet hij.zij dat die dingenniks doen,, en laat je vader eenxjte langsrijden met de auto. En stap langs de weg. Hoe vaker hij/zij ziet dat ze niks doen hoe minder eng hij/zij het vind en hoe meer verkeersmak hij/sij word

(srry veel hij en zij'en)

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:41

Veel geduld.
Begin eerst op het erf. Laat iemand een keertje langfietsen, loop langs auto's, trekkers etc... als ze uit staan. Gaat dit goed, dan met draaiende motoren. Altijd brokjes meenemen als afleiding (1 brokje geven per keer is al voldoende).

Als dat allemaal werkt, ga dan verder met paraplu's, vlaggetjes, de NLse vlag enzo. Wapperend plastic, je kent het wel.
Wanneer dit op eigen erf goed gaat, ben je al heel ver.
Kan je geen weide krijgen aan de weg? Scheelt ook erg.

Als je de weg opgaat (pas weken later, doe wel rustig aan, ongelukken zit niemand op te wachten!) neem dan altijd iemand mee! Eerst er allebei naast en maar een klein stukje wandelen. Dit breidt je dan weer uit, en je gaat er een keertje opzitten met iemand ernaast etc..

Het is een heel gedoe, maar het moet (i.m.o) te doen zijn!
Succes

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:15

ik zou het paardje wel kopen als hij aan je wensen voldoet.
Dat verkeersmak maken lukt je wel Bij mijn bijrijdhaf gingen we eerst naast hem lopen langs de drukke weg, en dan in het bos erop. Maar we gingen nooit alleen! Neem in het begin altijd iemand anders mee met een paard.
Daarna (heel wat later) kun je ook langs drukke wegen op je paard zitten, en/of alleen gaan.
Maar je moet alles niet te snel doen, niet als het 1 keer goed gaat meteen alleen gaan enz. Geduld hebben

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:09

het is afhankelijk van het paard. Is het echt een rillerige, dan zou ik het idd heeeel langzaam aanpakken, zoals hier boven beschreven. Ik deed met de wat nuchterdere dieren gewoon een rondje na het rijden, als ze moe waren. brede bermen en weinig verkeer, bij voorkeur met veld waar je naar kunt uitwijken in noodgevallen. Moet je dat natuurlijk wel in de buurt hebben.. Daarna steeds iets drukker gebied opzoeken. gaat eigenlijk meestal wel goed, mits paard in kwestie geen enorm heethoofd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:07

Ik heb alleen jonge paarden vekreers mak gemaakt, Eeerst wat motoren etc op het erf en allerlij andere * enge * dingetjes. Ik heb wel het voordeel dat ik aan het bos zit dus ben ik daarna in het bos gaan oefenen waar ook een wielrenner/voetganger etc voorbij kan komen. Daarna een rustige weg, iets drukkere weg en zo opgebouwt. Wel altijd belonen als ze het goed doen. Niet boos worden als ze schrikken maar ze gerust stellen.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:17

k ga mee met al deze tips alleen is het het belangrijkst dat je hier even mee wacht totdat je het paard (en andersom natuurlijk) beter kent!
Je voelt dan precies aan hoe hij gaat reageren op bepaalde situaties!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:49

In de wei zetten naast een drukke weg. Wordt ie vanzelf verkeersmak. Als je gaat rijden samen met een superbraaf dier op stap gaan. Op het moment dat de die van jou bang is steun laten zoeken bij het oudere paard.