brokkelhoeven...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeiaLuna

brokkelhoeven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:49

Hey,

Waarschijnlijk zijn er al veel topics hierover,maar ik kan ze niet vinden...

Mijn paardje heeft ongelooflijk veel last van brokkelhoeven en daardoor trapt ze regelmatig een ijzer af waardoor het probleem natuurlijk alleen maar erger word...ik ben bang dat ,als dit erger word,ze geen ijzers meer op kan hebben...
Ze scheuren vanaan de nagel gewoon door tot onderaan en en dan vallen er de stukken uit...
Ik hou ze goed vochtig(elke dag met de waterslang op) en nadien strijk ik ze in met hoefolie om het vocht vast te houden. ieman,d op de manege heeft me aangeraden om de bovenkant met teer te doen,ik heb dit een keertje gedaan maar het lijkt me dan een nog drogere bedoening...
Tips zijn van harte welkom!!

merel90

Re: brokkelhoeven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:56

volgens mij werkt dreft ook goed. dat zeiden mensen eerst tegen mij. ik weet het niet zeker, maar het is het proberen waard!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:11

ik zou nooit, maar dan ook nooit teer op de hoef smeren, en ook geen olie of vet.

De hoeven maak je sterker van binnenuit, neem de levensomstandigheden van je paard eens goed onder de loep en wat hij te eten krijgt, met smeersel maak je de hoeven absoluut niet gezonder, wel met veel beweging en goede voeding.

je zou biotine als supplement kunnen gaan voeren, het is alleen lange termijn werk, als het aanslat, merk je pas over een paar maanden dat er verbetering komt

bedenk dat als de nagelgat uitscheuren als je paard de ijzers er onderuit trapt, dat er constuctieve schade aan de hoef is, er komt een moment dat de smid nietmeer kan nagelen.
De witte lijn wordt steeds zwakker en de ijzers zullen er steeds sneller onderuit vallen.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:16

ik denk niet dat er iets mis is met de levensomstandigheden van mijn paardje want mijn pony krijgt hetzelfde eten enzo en zijn ijzers staan er ondertussen al 4(!) maand onder zonder brokkelen of afvallen...
ze saat dag en nacht op de wei,krijgt daarbij nog eens sportmengeling en gerst bij en word 5 tot 6x per week gereden...

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:17

[quote="smurf"

bedenk dat als de nagelgat uitscheuren als je paard de ijzers er onderuit trapt, dat er constuctieve schade aan de hoef is, er komt een moment dat de smid nietmeer kan nagelen.
De witte lijn wordt steeds zwakker en de ijzers zullen er steeds sneller onderuit vallen.[/quote]

Dat is nu net waar ik het topic voor open...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:17

misschien kan de hoefsmid ook raad geven?

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:19

merel90 schreef:
misschien kan de hoefsmid ook raad geven?

Hij zet de ijzers al zover mogelijk naar voor zodat ze die niet zo snel kan aftrappen,maar voor de rest zegt hij alleen dat ik ze heel veel moet invetten eigenlijk...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:22

mijn paard had een soortgelijk probleem, alleen geen brokkelhoeven,mar wel een slechte witte lijn zodat de ijzers er met grote regelmaat onderuit vielen en ik heb de overstap gemaakt naar natuurlijk bekappen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:24

hm... biotine bijvoeren kan idd ook helpen. maar teer droogt volgens mij juist uit, of niet?

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:28

Natuurlijk bekappen vind ik heel goed,maar niet voor mijn paardje...
's zomers maken we ook trektochten van 7 of zelfs 10 dagen,waarbij we 30-40 km per dag afleggen en dat zie ik mijn paardje echt niet doen zonder ijzers,dan heeft ze geen hoefjes meer over op het einde...

Merel:dat vond ik er ook zo droog uitzien,daarmee dat ik het maar 1 keertje gedaan heb...ik dacht nl,dat je teer onderaan de hoef moest doen als het nattig was...maar deze mensen beweerden dat het goed was voor brokkelhoeven...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:34

jah, ik heb ook altijd meegekregen dat het voor zachte hoeven was! kan het mis hebben natuurlijk...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:36

Ik zou ook zeggen ijzers eronder uit en elke week de hoefwand iets terugvijlen t.o.v. zool zodat de druk op de hoefwand weggenomen wordt en deze weer normaal kan aangroeien en sterker kan worden.

Verder elke dag natmaken en je paard veel beweging geven op het harde. Dat stimuleert de doorbloeding van de hoeven.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:40

TOCH maar eens denken over natuurlijk bekappen: Juist voor die trektochten!!!
Weet je hoeveel een paard dagelijks in de natuur zou lopen???? Alleen al 30 km om überhaupt aan eten te komen!!

Kijk toch eens (en dan vooral heel kritisch) op www.hoefnatuurlijk.nl !!!!!

Ik doe het nu zelf sind 1,5 jaar en ECHT het werkt!!!!

Vraag jezelf af waarom een paard ijzers moet hebben: Ooit in de 20 eeuw zijn wij mensen daarmee begonnen, omdat paarden aan het werk werden gezet op verharde wegen, 14 uur lang per dag. Ongeveer in dezelfde tijd, dat wij zelf ijzeren velgen onder onze fietsen en auto's zetten. De laatste onwikkeling is echter doorgegaan in rubber en zelfs luchtbanden.
Onze paarden worden nog steeds bekapt met ijzeren velgen en spijkers........

Het is idd een opvatting, maar ga please (vooral voor je paardje) eens kijken op deze pagina.
Het is daarnaast gewoon een supergoede pagina om te bekijken en ideeen op te doen!!

Gr. Bianca

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:42

Niet vetten en niet teren! Mijn paard heeft/had ook hele erge brokkelhoeven, de smid zei altijd dat ie dat wel goed zou krijgen, dat was na 2 jaar dus nog niet gelukt dus toen hebben we een andere smid laten komen. Die is nu 3 keer geweest en zn hoeven zien er al veel beter uit. Ook voeren we biotine en smeren we hoefvocht op zn hoeven, helpt ook wel iets!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:43

Ik heb een aantal jaren geleden de ijzers van mijn pony laten afhalen omdat hij op rust moest.deze heeft heel erg gezonde hoeven,maar na een week kwamen er overal van die "lipjes" aan en begonnen ze dus ook te scheuren...daarom dat ik niet zo happig ben om de ijzers er vanonder te laten halen bij diet paardje,dan heeft ze helemaal geen stevigheid meer denk ik...
Biotine zal ik vanavond alvast gaan kopen,baad het niet,dan schaadt het niet zeggen ze toch...

Coulash:ik heb heus al eens gekeken op de sites maar omdat ik veel baantjes doe met stenen en kiezeltjes vind ik het niet eerlijk tegenover mijn paardje om haar zonder ijzers te zetten...

Aramat:wat is hoefvocht?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:45

hoefvocht? ik wist niet eens dat dat bestond! *schaam, schaam* wat is dat precies?

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:47

Zonnebloemolie!

Mijn hoefsmid zegt altijd dat zonnebloemolie zo'n wondermiddel is. Elke dag een flinke scheut door het voer roeren en elke dag even de hoeven insmeren met zonnebloemolie. Zonnebloemolie is biotinerijk en is niet duur. Slaolie kan ook, maar in zonnebloemolie zit een hoger biotine gehalte. Lijnzaadolie is het beste, daar zitten verschillende 'omega's' in ofzoiets. Lijnzaadolie is niet alleen bedoeld voor sterke hoeven, ook voor een goede vacht ed.

Ik raad iedereen aan: ZONNEBLOEMOLIE

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:54

zonnebloemolie staat vanavond in het winkelkarretje

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:59

oja, dat is ook een goed idee!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:14

Citaat:
Ik heb een aantal jaren geleden de ijzers van mijn pony laten afhalen omdat hij op rust moest.deze heeft heel erg gezonde hoeven,maar na een week kwamen er overal van die "lipjes" aan en begonnen ze dus ook te scheuren...daarom dat ik niet zo happig ben om de ijzers er vanonder te laten halen bij diet paardje,dan heeft ze helemaal geen stevigheid meer denk ik...

dat heb je dus niet bij natuurlijk bekappen, want je vijlt de hoefwand terug tot het niveau van de zool en je maakt een afronding, dus er springen geen stukjes af en het gaat al helemaal niet scheuren!

Tip voor als je biotine koopt: kijk even naar de samenstelling, sommige potten biotine bestaan voor 95% uit suiker

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:27

Ik heb in 2 jaar tijd 2 potten moeten kopen en gebruik het een paar keer per week, is dus niet duur!
Van de site van de paardendrogist:

Hoefvocht
Voldoende vocht is belangrijk voor het soepel en sterk houden van de hoeven van uw paard. Met Hoefvocht voorziet u de hoeven snel en makkelijk van vocht en voorkomt u droge en harde hoeven ls gevolg van een droge bodem. Ideaal voor dagelijks gebruik tijdens droge periodes.

Als de bodem hard en droog is, kan het hoorn van de hoeven een tekort krijgen aan vocht. Met als mogelijk resultaat dat het hoorn minder sterk en soepel wordt waardoor het kan gaan brokkelen of barsten.

Hoefvocht is een creme op waterbasis waarmee u snel vocht in het hoorn inbrengt. Door de samenstelling van Hoefvocht blijft het vocht in de hoef aanwezig. Bovendien wordt natuurlijk vocht (water in het gras en plassen) niet afgeweerd, maar kan het goed opgenomen worden. Zuinig in gebruik. Geeft een mooie glans en verzorgt de hoef.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:28

MeiaLuna schreef:
ik denk niet dat er iets mis is met de levensomstandigheden van mijn paardje want mijn pony krijgt hetzelfde eten enzo en zijn ijzers staan er ondertussen al 4(!) maand onder zonder brokkelen of afvallen...

Misschien moet je ook de ijzers wat minder lang onder laten? Mijn hoefsmid haalt ze er na 8 weken al onderuit.
Loopt je paardje de hele dag op de wei of staat ze ook veel in de stal of op stenen? Van het laatste kunnen nl. de hoeven ook snel afslijten en brokkelig worden (en ijzers dun worden).

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 12:10

thnx smurf,daar ga ik zeker op letten als ik biotine koop!

Dat is alleen bij mijn pony hoor,dat ze er zo lang onderblijven,zijn hoeven groeien ook mindersnel en hij is nog nooit een ijzer kwijt geraakt. bij het paardje waar ik het topic voor opende gaan ze er na 6 tot 8 weken vanonder hoor,omdat ze renijzertjes heeft(zonder lip,van die lichte) zijn deze ook versleten na 6-8 weken.
Ze staat dag en nacht op de wei ,enkel in de winter komt ze snachts binnen.

Dat hoefvocht,haal je dat gewoon in de ruiterwinkel?

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:41

wat is dan precies de werking van biotine??
en die zonnebloem olie gooi je dat door z'n biks bijvoorbeeld?

en het insmeren van de hoeven aan boven en onderkant?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:47

@ aramat: bedankt! en kun je dat ook gewoon in een ruitersportzaak kopen, of alleen bij de paardendrogist?