Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Door veel wetenschappelijk onderzoek is er een nieuwe singel ontwikkeld….
de sci-girth.
Tijdens deze onderzoeken bleek dat singels al snel te strak worden aangetrokken wat ten koste gaat van o.a soepele ademhaling, spieren worden hierdoor belemmerd en paarden kunnen sneller wondjes krijgen bij de singel.
Deze sci-girth maakt hier een einde aan. Deze singel is extreem elastisch waardoor een paard ook diep kan ademhalen (erg belangrijk tijdens topprestaties), meer comfort, geen wondjes of geïrriteerde huid, minder singeldwang en een verbeterde uithoudingsvermogen en prestatie.
De elasticiteit zorgt ervoor dat de singel altijd de buik volgt zonder dat dit ten koste gaat van de “vastigheid” van het zadel. Bij ren- en springpaarden is gebleken dat de prestatie´s van de paarden verbeterde doordat de longinhoud van het paard optimaal benut kan worden.
Ga zelf maar eens hardlopen met een strakke band om je middel!!
D.m.v een speciaal aansingelsysteem kun je precies zien wanneer je correct hebt aangesingeld of wanneer de singel te strak of te los zit.
De sci-girth is ideaal voor paarden die behoorlijke prestatie´s moeten leveren!!!!

.
ik had op het begin een nylon singel echt een nutteloos ding duurde dagen voordat die singel droog was van een beetje zweet
toen is ie ook nog half gescheurd zat er allemaal piepschuim achtig plastic in LPtjuh schreef:vaak komen de wondjes doordat de singel te ver naar voren ligt.
dit komt mede omdat half paardrijdend nederland het zadle te ver naar voren heeft liggen .
als je het zadel goed achter de schouder legt en de singel gewoon rond aansigelt zit hij als het goed is niet strak in de oksel.
wat ook wel wil helpen is het been even vooruit strekken wanneer je hebt aangesingelt
Rytir schreef:LPtjuh schreef:vaak komen de wondjes doordat de singel te ver naar voren ligt.
dit komt mede omdat half paardrijdend nederland het zadle te ver naar voren heeft liggen .
als je het zadel goed achter de schouder legt en de singel gewoon rond aansigelt zit hij als het goed is niet strak in de oksel.
wat ook wel wil helpen is het been even vooruit strekken wanneer je hebt aangesingelt
Daar ben ik het dus mee eens. Tussen been en singel moet
minimaal één hand liggen. Je kunt het helemaal goed zien als je je zadel oplegd en de beugels laat hangen. Deze moeten recht naar beneden hangen. Doen ze dat niet dan ligt je zadel te ver naar voren (of achter) of ligt je zadel uberhaupt niet goed. Ik heb zelf een vrij simpele singel van Harry's horse, neopropeen. Het is echter niet van dat stoffige materiaal aan de buitenkant maar van een soort plastik. Er zitten ook kleine gaatjes is om de warmte door te laten want door dat plastik gaan ze wel meer zweten. Wat ik ideaal vind aan deze singel is dat het neopropeen is (dus vrij zacht) maar ook super makkelijk af te spoelen. Je spoelt het zo af waardoor zandkorreltjes en plukjes haar geen schuring kunnen veroorzaken.