Singels: wat is de beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tricky1

Singels: wat is de beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 08:59

Ik rij mijn paard (tinker) met een neopreen singel en soms met zo'n min of meer elastische leren singel. Op dit moment heeft ze helaas twee drukplekken en ik heb eens rondgekeken op het Internet: wat is nou een echt super goeie singel? Ik wil het liefst iets dat veel ruimte geeft aan benen, want soms denk ik wel eens dat die singels iedere keer in contact komen met de ellebogen als ze ruim beweegt.

Wie heeft er ervaringen? En merken? En internetsites? En zo?

Samo

Re: Singels: wat is de beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:36

Op de site van The Horse House in Drempt staat dat ze een nieuwe singel gaan promoten op Outdoor Gelderland, de sci-girth.

Citaat:
Door veel wetenschappelijk onderzoek is er een nieuwe singel ontwikkeld….
de sci-girth.

Tijdens deze onderzoeken bleek dat singels al snel te strak worden aangetrokken wat ten koste gaat van o.a soepele ademhaling, spieren worden hierdoor belemmerd en paarden kunnen sneller wondjes krijgen bij de singel.
Deze sci-girth maakt hier een einde aan. Deze singel is extreem elastisch waardoor een paard ook diep kan ademhalen (erg belangrijk tijdens topprestaties), meer comfort, geen wondjes of geïrriteerde huid, minder singeldwang en een verbeterde uithoudingsvermogen en prestatie.

De elasticiteit zorgt ervoor dat de singel altijd de buik volgt zonder dat dit ten koste gaat van de “vastigheid” van het zadel. Bij ren- en springpaarden is gebleken dat de prestatie´s van de paarden verbeterde doordat de longinhoud van het paard optimaal benut kan worden.

Ga zelf maar eens hardlopen met een strakke band om je middel!!

D.m.v een speciaal aansingelsysteem kun je precies zien wanneer je correct hebt aangesingeld of wanneer de singel te strak of te los zit.

De sci-girth is ideaal voor paarden die behoorlijke prestatie´s moeten leveren!!!!

bron: http://www.thehorsehouse.nl

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:52

een anatomisch gevormde singel of een banaansingel (of maansingel), die laten de "ellebogen" vrij
Mijn paard is erg gevoelig en krijgt van leren singels altijd wondjes, ik zweer bij neopreen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:58

Verplaatst van MD naar VMR.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:07

ben hier ook wel benieuwd naar. mijn paardje heeft ondanks de zachte neoprene singel met elastiek last van wondjes in de rechter oksel... moeilijk.
bontje eromheen vind ik de laatste oplossing. is duur, niet mooi en onpraktisch. nieuwe singel is dan een betere investering...

ervaringen met die sci-girth?!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:34

die wondjes kunnen maybe ook komen doordat het paard ligt en dan tegen de plek aankomt waar de singel meestal zit .

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:41

ik gebruik altijd de ouderwetse koordsingels. Door de koordjes wordt de druk goed verdeelt en krijg je geen drukkingen. Nooit last van gehad in iedergeval!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:57

Dat van die wondjes herken ik ook. Sinds ik een leren Kieffersingel heb is het weg.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:44

Ik heb een Wintec-singel. Duncan was ook nog wel eens gevoelig op de plaats waar de singel zat. Had dan ook een vreselijke hekel aan dat ding.
Sinds ik deze singel heb, heeft hij geen problemen met de singel, heeft ook geen last van drukkingen enzo.
Bij de winkel vertelden ze me ook dat deze singel heel vaak bij gevoeilge paarden werd gebruikt.
Het is een vrij brede, helemaal uit 1 stuk bestaande singel, van wintec. Tja, weet ook niet hoe het verder heet. Is van kunstof, met binnenin elastiek ofzo... heel apart... Maar erg fijn.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:43

Ik heb ook een fjord met probleem-oksels
Nu een BR- voorgevormde singel (maan-vorm zoals hierboven omschreven) en die werkt super !
Ook een gewone neopreen ging bij haar best lang goed (als je niet iedere dag rijd).

Maar voor het mennen hebben we nog geen goede oplossing gevonden. Schapenbondjes werken wel aardig...maar als je veel draaft en het is nat/zand weer dan gaat het toch ook niet goed .
Helaas past een neopreensingelgesp niet door de singelstoten van een tuig (leer is te breed of singelgesp te smal).
Iemand een idee/oplossing?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:52

ik heb zowel een leren als een neopreen singel...

de neopreen vind ik wel fijn maar mijn paard zweet veel en dat reinigen elke keer stoot me tegen de borst
ook gaat de singel snel stinken en pakt vuil en haren te goed aan

ik gebruik dagelijks mijn leren singel van stubben
ik vind het leer perfect en het is makkelijk te onderhouden
deze singel laat aan de onderkant ook het zweet door zodat mijn paard weinig last heeft.

gelukkig is mijn paard vrij lang en is hij geen "stukloper"

Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:56

ik heb ook een neopreen singel van wintec deze kun je gewoon onder de kraan houden echt een hele fijn singel er zit een special vorm in zodat eros niet last krijgt van zn "oksels" ik had op het begin een nylon singel echt een nutteloos ding duurde dagen voordat die singel droog was van een beetje zweet toen is ie ook nog half gescheurd zat er allemaal piepschuim achtig plastic in

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 14:28

Bedankt voor de tips. Ik ga dit weekend eens even in Arnhem kijken. Weet iemand de prijs van dat nieuwe ding? Ik heb nu een bontje, daar is het voorheen ook mee weggegaan. Ik weet niet hoor, schoonmaken na het rijden vind ik niet erg met neopreen, denk dat ze gewoon gevoelig is op dit soort dingen. Die leren met elastiek dacht ik lostte dat op. Ze vindt dat met aansingelen wel fijner dan neopreen. Ik weet eigenlijk ook nooit precies wanneer dat ding te strak is. Mijn trainster heeft wel eens aangesingeld als ik dacht: nou. volgens mij zittie strak genoeg en het zadel blijft mooi liggen. Tja, moeilijk dus...

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:56

vaak komen de wondjes doordat de singel te ver naar voren ligt.
dit komt mede omdat half paardrijdend nederland het zadle te ver naar voren heeft liggen .
als je het zadel goed achter de schouder legt en de singel gewoon rond aansigelt zit hij als het goed is niet strak in de oksel.
wat ook wel wil helpen is het been even vooruit strekken wanneer je hebt aangesingelt

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:10

Deze singel heb ik
Voor dresuur;

BR Dressuursingel met Elastiek €93,40

Gevoerde singel met aan 1 kant elastiek. Roestvrijstalen gespen

Afbeelding

Voor springen

BR Lederen Singel met Elastiek €96,50

Gevoerde lederen singel met roestvrijstalen rolgespen.
Afbeelding

Zijn echt geweldige singels. Zijn echt super zacht.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:03

Ik ben wel fan van de neopreen singels, erg fijn ingebruik!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:18

LPtjuh schreef:
dit komt mede omdat half paardrijdend nederland het zadle te ver naar voren heeft liggen .
als je het zadel goed achter de schouder legt en de singel gewoon rond aansigelt zit hij als het goed is niet strak in de oksel.
wat ook wel wil helpen is het been even vooruit strekken wanneer je hebt aangesingelt

Daar ben ik het dus mee eens. Tussen been en singel moet minimaal één hand liggen. Je kunt het helemaal goed zien als je je zadel oplegd en de beugels laat hangen. Deze moeten recht naar beneden hangen. Doen ze dat niet dan ligt je zadel te ver naar voren (of achter) of ligt je zadel uberhaupt niet goed. Ik heb zelf een vrij simpele singel van Harry's horse, neopropeen. Het is echter niet van dat stoffige materiaal aan de buitenkant maar van een soort plastik. Er zitten ook kleine gaatjes is om de warmte door te laten want door dat plastik gaan ze wel meer zweten. Wat ik ideaal vind aan deze singel is dat het neopropeen is (dus vrij zacht) maar ook super makkelijk af te spoelen. Je spoelt het zo af waardoor zandkorreltjes en plukjes haar geen schuring kunnen veroorzaken.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:30

Zou een lamsvel-hoes niet helpen bij gevoelige paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:52

Rytir schreef:
LPtjuh schreef:

Daar ben ik het dus mee eens. Tussen been en singel moet
minimaal
één hand liggen. Je kunt het helemaal goed zien als je je zadel oplegd en de beugels laat hangen. Deze moeten recht naar beneden hangen. Doen ze dat niet dan ligt je zadel te ver naar voren (of achter) of ligt je zadel uberhaupt niet goed. Ik heb zelf een vrij simpele singel van Harry's horse, neopropeen. Het is echter niet van dat stoffige materiaal aan de buitenkant maar van een soort plastik. Er zitten ook kleine gaatjes is om de warmte door te laten want door dat plastik gaan ze wel meer zweten. Wat ik ideaal vind aan deze singel is dat het neopropeen is (dus vrij zacht) maar ook super makkelijk af te spoelen. Je spoelt het zo af waardoor zandkorreltjes en plukjes haar geen schuring kunnen veroorzaken.

Kan allemaal wel zo zijn, maar wat als je een pony hebt die al een hangmat-rug heeft, wat de meeste ponies hebben, dan kan je het wel heel erg naar achter leggen, maar dan zakt het zadel toch in die positie, die de rug heeft.

Ik heb zelf een fjord, dus herken het probleem. De enige manier om dit probleem echt op de te lossen is overtollig huid weg laten halen in de oksels, maar dat is natuurlijk een beetje overtrokken.
Maar het probleem ligt 'm dus in de huid achter de oksels, de meeste ponies hebben hier last van, de gladde huidjes van een (bv) KWPN-er geven natuurlijk wel andere problemen, maar daar zie je het minder snel.

Ik heb alles geprobeerd, anatomische singels ( heb hier nog een mooie zwarte liggen van Prestige..kopen??), koordsingels, schapenvacht, nu heb ik een thorowgoodsingel, met elastiek, en deze ietsje langer van normaal, ik heb namelijk een dressuurzadel, zodat de gespen bijna onder het zweetblad liggen. Zodoende heb je die 'knoop' van gespen niet achter de oksels. Het werkt niet helemaal super, maar beter dan zo'n kortje.
Ik strek ook altijd de voorbenen even van mijn paard voordat we wegrijden, maar dat is maar van korte duur.
Mijn ervaring was het beste toen ik een dressuurzadel had met korte stoten, waar dus een lange singel aan moest. Helaas kan dat niet bij mijn huidige zadel.
Als laatste kan ik je nog een tip geven, spoel na het rijden de huid bij de oksels af met koud water, dat maakt de huid ook 'harder'.

Veel succes, en als iemand de oplossing heeft voor dit probleem, nomineren we die voor de nobelprijs....

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:07

Ik heb een leren Prestige singel, ik heb nooit last van wondjes of iets dergelijks. Het is in een vorm zodat zijn vel er niet tussen kan en dus geen wondjes kan veroorzaken. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 16:20

@ LETS :ik heb ook een leren singel van Prestige, anatomisch gevormd, maar helaas mocht dit niet baten bij mijn paard.
Ik zag in je profiel dat je een KWPN-er hebt, zoals ik schreef, hebben die er minder vaak last van, openrijden.Het velletje zit gewoon wat strakker om dat type dan bij een pony.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 18:06

Spannend: morgen ga ik die Sci girth proberen. Ben benieuwd en hou jullie zeker op de hoogte. Ik spuit Abby na het werk altijd af met koud water. Verder doe ik er Papaya zalf op, een middel uit Australia, waar mijn man vandaan komt en we samen hebben gewoond. Ook onze tea tree komt daarvan daan. Veel sterker spul dan wat je hier koopt en goedkoper in verhouding. En wat denken jullie waar die Sci Girth is ontwikkeld? Juist, Australia. Moet goed zijn (zei ze hoopvol). Wordt vervolgd...

PS Ik denk dat behalve ponies, ook Tinkers met veel wit een ander type huid hebben. Ik weet niet of KWPN huid strakker is, en ook niet of die geen problemen hebben, maar op zo'n witte bok als die van mij zie je wel meteen iedere onregelmatigheid...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:16

toevallig stond er een grote KWPNer met hetzelfde probleem op stal klaar om te gaan rijden, ze moesten van het lesgeefmens het zadel een stuk verder naar achteren leggen maar hij had nog een stuk vel hangen, ze trekken ook altijd de voorbenen naaar voren, helpt dus niets.
Ze hadden vroeger altijd een stijve katoenen singel en de ellende is pas begonnen toen ze een superzachte neopreen singel zijn gaan gebruiken, heel vreemd.

Ik heb een bont paard, geen Tinker, maar een Noriker, hij heeft geen vel over dat dubbel gaat zitten, maar kan toch niet tegen leren singels, de Westip van Torsion (helemaal elastiek) is perfect voor hem

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 18:39

Oh, geweldig, een Nordiker! Ga even neuzen in je profiel en kijken of er een foto in staat. Woon je in Friesland of zo?

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 18:42

Nieuwgierigheid bevredigd, ik vind het steeds geweldiger, koudbloeden! Ik heb ooit 'een goed gesprek' gehad met een Friese Nordiker, wit met rode stipjes. Wat een kanjers! Dat je daarop kunt zitten, wow!