Wat in contract (verhuur pony)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Wat in contract (verhuur pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 08:55

Omdat ik het qua tijd (en ook geld) niet meer kan opbrengen om twee paarden te onderhouden heb ik besloten Hetja te "verhuren" Hetja is nu ca. 22 jaar oud en staat nu nog op de manege, kost bergen met geld en zelf doe ik bijna niets meer met haar. Nu gaat de jongen die haar rijdt haar van mij huren/leasen, ze verhuist waarschijnlijk naar een plekje dichterbij zijn huis en het is de bedoeling dat hij (of zijn ouders) de stalling en de hoefsmid gaan betalen, inruil daarvoor "krijgen" zij dus Hetja en alle spullen die bij haar horen. Nu willen we een "contract" opstellen, gewoon voor de zekerheid, maar welke punten zijn verstandig om daar in op te nemen?

Zelf had ik al het een en ander bedacht, maar is zal vast wat dingen over het hoofd zien, wie heeft er nog goede opties en/of heeft hier ervaring mee.

Punten die ik zelf heb:

-Medische kosten (niet door 'hun' veroorzaakt) zijn voor mij.
-Mocht er een beslissing genomen worden over het leven van Hetja, dan neem ik die.
-Opzeg termijn, van beide kanten 1 maand.

Tja en dan vind ik het moeilijk worden, wat kan en mag ik wel en niet vragen? (en kan ik wel en niet verwachten?)

Ludora

Re: Wat in contract (verhuur pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:16

Ik weet niet in hoeverre ze haar als een echte eigen pony mogen beschouwen, met andere woorden, mogen ze haar overal mee naar toenemen, zelf bepalen wie er op rijdt ed, een keer een vriendje of vriendinnetje, als je dat niet wil moet je dat ook melden.

Vermeld het huurbedrag.

Worden de spullen die je meegeeft eigendom van hun of blijven ze van jou. (spullen zijn niet belangrijk, vandaar dat je ook moet zorgen dat je daar nooit ruzie om hoeft te krijgen) Meldt de spullen dan ook op een lijst.

Je kan ze ook de plicht op leggen dat als er iets is, of dat ze bij twijfel jou direct op de hoogte stellen. (als je dat zelf wil)

Informeer anders ook eens bij hun zelf, het contract moet in de eerste instantie de pony beschermen, maar ook jou én de huurder..

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:32

Thanx Ludora, dat zijn toch al een hoop dingen waar ik niet eens aan gedacht had. Vriendjes en vriendinnetjes laten rijden vind ik geen probleem, net als haar meenemen ergens naar toe, maar ik zou dus wel weer graag op de hoogte gesteld worden, de spullen die ze heeft, zadel en hoofdstel en dergelijke, wil ik in 'bruikleen' geven. Vanavond gaan we rond de tafel zitten en van/voor beide "partijen" het een en ander opschrijven, maar dit waren al punten waar ik niet eens aan gedacht had.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:02

Hetja schreef:
-Medische kosten (niet door 'hun' veroorzaakt) zijn voor mij.

Dat is een lastige, die tot discussie kan gaan leiden als er echt iets aan de hand is: wanneer zijn medische kosten namelijk wel en wanneer niet door huurder 'veroorzaakt'? Wordt een bepaalde kreupelheid bijvoorbeeld veroorzaakt door overbelasting (dan dus voor rekening huurder) of door slijtage (voor jouw rekening) of misschien door een combinatie van overbelasting en slijtage....
Het zou handiger zijn de medische kosten of volledig bij de huurder of volledig bij jezelf te leggen of ze in alle gevallen te delen. Wat het ook wordt: altijd schriftelijk vastleggen.

Ipsiedipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:22

Misschien is het handig om een proeftijd op te nemen in je contract. Mocht het van jou kant of van de kant van de huurder niet bevallen dan kun je er nog makkelijk vanaf.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 11:30

Ik doel met medische kosten, die ik betaal, op de kosten als gevolg van i.d.d. slijtage (ze heeft spat), maar misschien is het inderdaad handiger om de overige medische kosten 50/50 te doen.

Proeftijd heb ik ook over nagedacht, maar lijkt mij dat het met 1 maand opzeg termijn van beide kanten ook moet kunnen, hij rijdt Hetja nu al dik een jaar en weet wel wat hij wel en niet met haar kan en van haar kan verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:14

de huur prijs zou ik ook zowiezo in het contract vermelden dat daar geen misverstanden over ontstaan, maar dat was al eerder gezegt maar vind dat een hele goeie.
Misschien of er eventueel aan wedstrijden meegedaan mag worden of andere evenementen..
Misschien een afspraak over het voeren van haar
Het zijn allemaal kleine dinghetjes maar die wel van groot belang kunnen zijn.
De hoefsmid, wie gaat dat betalen en zouden er ijzers onder mogen voor eventuele buitenritten of als ze al ijzers heeft of die er juist oneruit mogen vanwege een goede reden....allemaal van dat soort kleine dingetjes...