Ik heb tijdens mijn opleiding en stages veel geleerd over paardenvoeding en ik vind het ontzettend interessant om me hiermee bezig te houden.
Ik vroeg me af of er misschien behoefte is naar een makkelijke manier om te kunnen controleren of je je paard op de juiste manier voert. Hierbij denk ik aan de hoeveelheid en soort krachtvoer, in relatie tot:
-de hoeveelheid arbeid
-de leeftijd
-de grootte
-het geslacht van het paard
-drachtig/lacterend.
Daarnaast speelt zowel de hoeveelheid en de kwaliteit van het hooi, als de hoeveelheid weidegang mee.
Er staat natuurlijk op iedere zak krachtvoer wel een bijsluiter met voedingsadvies, maar ik heb in de praktijk gemerkt dat dit voedingsadvies lang niet voor elk paard geldt. Veel paarden krijgen bijvoorbeeld teveel eiwitten binnen, waardoor ze last krijgen van "eiwitbulten" of vochtophoping in de benen.
Het lijkt mij erg interessant om rantsoenen na te gaan en hierbij te bekijken wat het paard nodig heeft en wat er gevoerd wordt. Daarbij kan ik nagaan of er een tekort of overschot kan ontstaan aan bepaalde voedingsstoffen en hoe dit eventueel opgelost kan worden.
Wat denken jullie, zou er vraag zijn naar een controle-mogelijkheid voor het rantsoen van je paard?
(Graag met uitleg waarom)
Alvast bedankt
!!!Wil je dat ik het rantsoen van je paard controleer? Stuur me dan een pb-tje..