Behoefte naar controle-mogelijkheid rantsoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou er vraag zijn naar een controle-mogelijkheid voor het rantsoen van je paard

Ja, ik denk het wel
Geen stemmen
Nee, ik denk het niet
Geen stemmen
Weet ik niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Steefje

Behoefte naar controle-mogelijkheid rantsoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 20:21

Ik ben bijna klaar met m`n opleiding Dier- en Veehouderij aan de Hogere Agrarische School (HAS) in Den Bosch en ga na de zomervakantie afstuderen (afstudeerrichting paardenhouderij).
Ik heb tijdens mijn opleiding en stages veel geleerd over paardenvoeding en ik vind het ontzettend interessant om me hiermee bezig te houden.

Ik vroeg me af of er misschien behoefte is naar een makkelijke manier om te kunnen controleren of je je paard op de juiste manier voert. Hierbij denk ik aan de hoeveelheid en soort krachtvoer, in relatie tot:
-de hoeveelheid arbeid
-de leeftijd
-de grootte
-het geslacht van het paard
-drachtig/lacterend.
Daarnaast speelt zowel de hoeveelheid en de kwaliteit van het hooi, als de hoeveelheid weidegang mee.
Er staat natuurlijk op iedere zak krachtvoer wel een bijsluiter met voedingsadvies, maar ik heb in de praktijk gemerkt dat dit voedingsadvies lang niet voor elk paard geldt. Veel paarden krijgen bijvoorbeeld teveel eiwitten binnen, waardoor ze last krijgen van "eiwitbulten" of vochtophoping in de benen.

Het lijkt mij erg interessant om rantsoenen na te gaan en hierbij te bekijken wat het paard nodig heeft en wat er gevoerd wordt. Daarbij kan ik nagaan of er een tekort of overschot kan ontstaan aan bepaalde voedingsstoffen en hoe dit eventueel opgelost kan worden.

Wat denken jullie, zou er vraag zijn naar een controle-mogelijkheid voor het rantsoen van je paard?
(Graag met uitleg waarom)

Alvast bedankt !!!

Wil je dat ik het rantsoen van je paard controleer? Stuur me dan een pb-tje..

ikke

Re: Behoefte naar controle-mogelijkheid rantsoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:38

Waarom moeten we zo nodig afleren om gewoon te voeren "op zicht"? De boer waar ik vroeger stond, die gooide zomaar wat voer erin (zo leek dat althans) in werkelijkheid keek hij hoe het paard eruit zag, hoeveel werk die had verricht en gooide aan de hand daarvan een hoeveelheid voer erin. Alle paarden zagen er daar goed gevoed uit en hadden allemaal een goede conditie. Hij wist ook feilloos te vertellen als je bepaalde suplementen gaf die overbodig waren.
Wat maakt die HBO-ers toch zo tot control-freaks? Alles moet meetbaar, herleidbaar en verklaarbaar zijn, vooral zonder domweg om je heen te kijken en te zien wat er gebeurt.
Mijn projectleider is ook al zó iemand; maar als ie dan de project- en bedrijfsresultaten te zien krijgt, dan ziet ie niet dat ze hem wat voorliegen (helaas, ik heb MBO bedrijfskunde gedaan).

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:09

Voeren alleen op zicht zal misschien bij sommige mensen goed werken, maar bij anderen totaal niet. Als je weinig verstand hebt van paardenvoeding, is het moeilijk om in te schatten hoeveel je van welk voer moet geven. Ook kan niet iedereen zien of zijn/haar paard in een goede conditie is.

Ik ben absoluut niet iemand die alles wil meten etc., maar ik vind het wel handig om een richtlijn te hebben voor de hoeveelheid voedingsstoffen die ik in m`n paard stop en te kunnen controleren of een rantsoen in de richting van de behoefte komt. Natuurlijk baseer je een rantsoen niet alleen op cijfers, maar kijk je ook (vooral) naar het beestje zelf.

ikke schreef:
Wat maakt die HBO-ers toch zo tot control-freaks? Alles moet meetbaar, herleidbaar en verklaarbaar zijn, vooral zonder domweg om je heen te kijken en te zien wat er gebeurt.

???
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar dit slaat dus echt nergens op. Misschien dat jij toevallig een HBO-er kent die zo is, maar dat ligt dan aan de persoon en niet aan zijn/haar opleiding. Het is in ieder geval niet op mij en de HBO-ers die ik ken van toepassing.

Zijn er nog meer mensen die hun mening willen geven?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:37

Ik ben daar juist heel erg benieuwd naar. Ik heb nog al veel problemen met het juiste voer en de hoeveelheid. Ik ben er ook niet zo in thuis in paardenvoer.

Misschien dat je mij zou kunnen helpen.

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:24

ik vind het een geweldig idee om een makkelijke manier te ontwikkelen om te controleren of je paard de juiste voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid binnen krijgt.

In boekjes staan altijd wel leuke tabellen met grammen, percentages en cijfertjes, maar ik ben veel te lui om naar ieder label van een zak voer te kijken of de juiste dingen er in zitten.......

Maar een makkelijk overzicht of tabel is denk ik bij iedereen met een paard welkom. Daarnaast lijkt me ook handig om voedersoorten en leverancier te noemen die het juist produict voor het juiste te kort leveren.

In iedergeval veel succes!

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:34

Ik ben ook zo iemand die op het oog voert. Ik hou goed in de gaten hoe ze eruit zien en hoeveel werk ze verrichten. Aan de hand daarvan bepaal ik de hoeveelheid voer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:34

Ik voer ook op het oog , simpelweg omdat ik de kennis mis om de juiste percentages en verhoudingen te weten...dus dan mik er maar in wat mij het beste lijkt.

Ik krijg er ook een punthoofd van als ik een boekje zoals dat van de paardendrogist lees.... staan zoveel dingen ding met eigenschappen waarvan je denkt : ja dat moet een paard hebben voor zijn gezondheid !!!

Dit dingetje voor soepele spieren , dat voor goede opname van voedingsstoffen , nog iets om de luchtwegen schoon te houden , daar nog een on-ontbeerlijk product voor een goede darmwerking.... nog iets om de weerstand op peil te houden...

En dan die verhalen van : als je dit-en-dat voert , moet je zus-en-zo erbij voeren om de verhoudingen weer recht te trekken...

Schiet mij maar lek.... een paar dingen komen je wel ter ore , maar of die dingen ECHT waarheid zijn... ? En wie weet is dat maar het topje van de ijsberg...

Nee erg ingewikkeld allemaal , zou fijn zijn als je dat even kon laten checken door iemand die ECHT het geheel ziet en de hele kennis heeft.

Nog een probleem vind ik dat de opvattingen zo vaak veranderen...vandaag wordt je geleerd dat een bepaald product erg goed is , en volgend jaar is dat product weer heel slecht voor iets anders , blijkt dan weer....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:06

ik heb toevallig vrijdag het voer dat ikmijn paard geef laten "doormeten" door een holisitisch DA, ik gaf 1 fout iets, daarbij sloeg het meetapparaat enorm uit, de rest mag hij gewoon eten.

De hoeveelheid stem ik af op het werk wat mijn paard wel of niet doet.

Ik zou eerder behoefte hebben aan controle wat wel en niet goed voor hem is dan aan hoeveel ik hem moet voeren.