Paard iedere keer na beslaan kort lopen, kan dit???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard iedere keer na beslaan kort lopen, kan dit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:44

Maandag is de hoefsmid weer geweest bij Sydney en vandaag liep ie weer kort (ff aan de longe bekeken). Iederen x als de hoefsmid is geweest loopt ie een aantal dagen kort, is dit normaal?? Hij komt iedere 6 weken dus er zit niet een te lange tijd tussen en gister zei die nog dat ie er niet veel af haalt, wat ie idd ook liet zien....

Mijn instructrice denk dat het gewoon een gevoeligheid van hem is, want zonder ijzers lopen kan die ook al niet meer.

Iemand nog tips wat ik er aan kan doen?? Koelen oid?? Verder heb ik het idee dat ie er altijd netjes op staan...

Tooske

Re: Paard iedere keer na beslaan kort lopen, kan dit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:53

Ja dat kan idd als een paard daar gevoelig op is.
Als ze niet te kort zijn gedaan dan kan je alleen maar rustig afwachten todat de gevoeligheid over is en zo min mogelijk op straat lopen met hem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:26

Ik zou eens op zoek gaan naar een andere smid.
Je moet wel een hele goede reden hebben om elke zes weken andere ijzers te willen. Beetje smid kan ijzers leggen die normaal gesproken 8 - 10 weken kunnen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:19

@ikke: iedere 6 weken is normaal hoor. 8-10 weken is natuurlijk makkelijker, maar ligt niet aan de kwaliteiten van de smid, je kunt er ook voor kiezen je ijzers zelf opnieuw te leggen zonder dat het paard met een los ijzer loopt en daardoor een paar dagen moet wachten totdat de smid tijd heeft....maar goed, dat ter zake

@TS: mijn paard heeft dit ook hoor! Zelfs met bekappen of bijvijlen is het al zo'n watje wat zijn voet niet neer durft te zetten. Het is even wennen, het is geen kreupelheid. Als je gewoon in mul zand rijdt op een niet te harde bodem valt het vaak wel mee hoor. Moet even wennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:22

Hoe loop jij altijd op nieuwe schoenen? Ook altijd ietjes moeilijk toch Voor een paard zijn het ook niet zijn oude vertrouwde schoenen...

Mijn paard heeft er geen last van, hij heeft het wel een paar keer gehad, maar dan gewoon niet te intens werk doen, ik heb er nu eigenlijk helemaal geen last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:12

ikke schreef:
Je moet wel een hele goede reden hebben om elke zes weken andere ijzers te willen. Beetje smid kan ijzers leggen die normaal gesproken 8 - 10 weken kunnen.

Das natuurlijk onzin! Hij doet heel netjes zijn werk,maar mijn paard zijn hoeven groeien vrij plat, hij krijgt dus al vrij snel lange tenen en met 6 weken is het echt weer nodig. Mijn pony kon altijd wel langer op zijn ijzers, maar na 6 weken moesten op concours ook regelmatig de ijzers weer vast laten tikken omdat hij ze makkelijk lostrapte.

@ShannaY: Zo had ik t idd nog niet bekeken, klinkt erg logisch!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:49

Ik zou het even met je hoefsmid bespreken. Mischien kan hij de voet ietsjes langer laten zodat het minder gevoelig is. Wij hebben ook een paard (zonder ijzers) dat gevoelig was na de hoefsmid. Nadat we dat met haar besproken hadden laat ze de hoeven tegenwoordig iets langer en heeft het paard geen problemen meer.
Het is niet goed dat een pony elke 6 weken een paar dagen zere voeten heeft.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:05

Ook mijn paard is elke keer nadat de hoefsmid is geweest even een paar dagen gevoelig. niet kreupel, maar wel even wat stijf. Idd, vergelijken met nieuwe schoenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:05

Hij liep vandaag gelukkig alweer goed, viel me 100% mee, heeft ook wel is een week geduurd dat ie weer normaal liep.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:13

ikke schreef:

Haha mijne gaat soms wel iedere 4 weken! Ligt echt niet aan de smid
Ik denk dat het gewoon aan de gevoeligheid van je pony ligt, gelukkig loopt hij alweer goed

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:58

Sydney2005 schreef:
Hij liep vandaag gelukkig alweer goed, viel me 100% mee, heeft ook wel is een week geduurd dat ie weer normaal liep.
'n Week??? En dan nog stug volhouden dat het niet aan de smid ligt?
Geef dan eens tien hele goede andere redenen!
Als een paard een dag kort is, dat kan, twee dagen, nou vooruit, maar zeker geen week!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:25

ikke schreef:
Sydney2005 schreef:
'n Week??? En dan nog stug volhouden dat het niet aan de smid ligt?
Geef dan eens tien hele goede andere redenen!
Als een paard een dag kort is, dat kan, twee dagen, nou vooruit, maar zeker geen week!

Het is idd wel eens zo geweest dat ie na een week in het begin nog kort liep, na 10 minuten ging ie dan beter lopen en was t weer goed. Jij wil graag meteen zien dat het de schuld van de smid is, ik niet.... Hij doet zijn werk goed, ziet er netjes uit en hij doet er ook altijd alles aan om te zorgen dat mijn paard zijn ijzers er niet af kan trappen! (Lang leve de springschoenen!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:02

een paard hoort geen week last te hebben van nieuwe ijzers, punt, uit!
Wat de oorzaak is, mag jij uitzoeken, het is jou paard, maar weet dat het in ieder geval niet goed is! Ik zou het ook melden aan de smid. Als je nooit aan je smid verteld wat er gebeurt, KAN die ook geen actie nemen om het te verbeteren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:24

Misschien is dat paard wel erg gevoelig Ikke, sugereer nou niet dat het perse aan de smid ligt. Ze is er zelf bij en nu is het toch ook goed?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:30

Het is niet normaal dat een paard gevoelig loopt als de smid is geweest. Mijn paard gaat ook iedere 6 weken naar de smid en loopt nooit gevoelig.
Bij de vorige smid die ik had liep hij ook altijd gevoelig of was soms zelfs echt kreupel, hij komt dus niet meer aan de hoeven van mijn paard!
En als de tenen van het paard zo snel groeien kan de smid daarop corrigeren zodat de hoef beter in zijn totaal groeit. Mijn paard had ook flinke problemen met zijn hoeven qua groei, dit is nu bijna helemaal weg door correcties die de smid heeft uitgevoerd en de hoef groeit nu in zijn geheel.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:58

Hercules heeft ook nogal gevoelige tenen. Na het bekappen (al dan niet met beslaan) loopt hij doorgaans een dag op eieren, daarna kan ik wel weer met hem aan de gang.

Bij ons ligt dit niet aan de hoefsmid, want bij Herc is het gevoelig bij 4 verschillende smeden.

Wel is het trouwens zo dat onze huidige hoefsmid erg vakkundig is, juist omdat sommige van onze paarden kort lopen nadat hij ze bekapt heeft . Klinkt raar, maar de jonge paarden in de opfok moeten soms qua beenstand een handje geholpen worden en onze hoefsmid is een ster in corrigerend bekappen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:02

Mijn Haflingermerrie van 19 heeft hier ook last van. Ze kan niet meer zonder ijzers..maar bij haar is het denk ik ook groot deel, dat ze ontzettende platvoeten krijg na 'n tijd. Ik denk dus dat ze gewoon moet wennen aan de nieuwe stand van de hoeven. Ik laat mijn smid elke 8-10 weken komen en ben zeer tevreden over hem! Dus het ligt zeker niet aan de kwaliteiten van je smid of je paard na het beslaan gevoelig loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:06

ook ik vind een week niet normaal
1-2 dagen, dat kan, maar een week, nee dat is echt veels te lang
Iets is er dan niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:34

Die week dat ie kort liep was toen ook omdat er 8 weken tussen had gezeten door omstandigheden. Nu ik er elke keer 6 weken tussen heb is het idd 1-3 dagen. Mijn instructrice heeft ook paarden gehad die altijd gevoelig liepen na het beslaan en heeft vaak meegemaakt dat dat zo is (zelfs bij de havikerwaard en bij sven en gonnelien rotenberg waar ze gewerkt heeft)
En ook al zou het nu aan de smid liggen, ik weet niet hoeveel smeden er bij jullie voor het oprapen liggen, nou hier geeneen op een aantal hobbieprutsers na die ze voor 50 euro rondom beslaan. Nou daar begin ik niet aan....