Wat gebruiken jullie voor wondjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kenso0wlover

Wat gebruiken jullie voor wondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:35

Nou het is een duidelijke vraag maar ik hoor veel verschillende dingen.
Bij ons op stal gebruiken ze vaak groene klei. Hebben jullie hier misschien ervaring mee en op wat voor manier werkt het?

En waar gebruiken jullie deze producten voor:
- vaseline( mondhoeken?)
- levertraan
- uiercreme
- uierzalf

Idioteque

Re: Wat gebruiken jullie voor wondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:40

Ik doe niks aan kleine wondjes. Laat gewoon de natuur z'n werk doen
Vaseline gebruik ik in de winter weleens als ze in de nattigheid moet staan. Dan smeer ik het in de kootholtes, om mok te voorkomen.
de rest van die dingen gebruik ik niet.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:44

Lisa_Melody schreef:
Ik doe niks aan kleine wondjes. Laat gewoon de natuur z'n werk doen
Vaseline gebruik ik in de winter weleens als ze in de nattigheid moet staan. Dan smeer ik het in de kootholtes, om mok te voorkomen.
de rest van die dingen gebruik ik niet.

En wat grotere wonden dan mijn paard heeft van de wek ongeveer een wond ten grote van een 2 euro munt aan zijn been opgelopen. het hoeft niet gehecht te worden maar hoe zorg ik er dan voor dat er geen vuil in komt?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:54

Kleine wondjes die bloeden spuit ik alleen af. Het bloed zorgt ervoor dat vuiligheid uit het wondje vloeit (tenzij het wondje door een heel vies iets is veroorzaakt). Schaafwondjes die niet bloeden maar wel een beetje open zijn spuit ik af en als het droog is doe ik er betadine creme op. Wondjes op benen was ik met betadine shampoo. Voor de rest kom ik er weinig aan, zolang ik ervoor zorg dat het schoon blijft zorgt mijn paard er wel voor dat het geneest.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:03

Wondjes was ik met betadine shampoo en verders doe ik er niets op, op schaafwondjes smeer ik wel Calendula zalf maar da's omdat Joey vaak witte haartjes terug krijgt op de plekken waar een wondje heeft gezeten en door de calendula valt dat iets mee.
Uierzalf of vaseline smeer ik, net als Lisa_Melody, alleen op als ik ze in de nattigheid buiten ga zetten.

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:07

Ik gebruik altijd groene leem kunnen er ook geen vliegen bij komen

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 13:45

Rytir schreef:
. Wondjes op benen was ik met betadine shampoo. Voor de rest kom ik er weinig aan, zolang ik ervoor zorg dat het schoon blijft zorgt mijn paard er wel voor dat het geneest.

Maar mijn paard staat op de wei dus dan komtt er waarschijnlijk wel vuil op dus moet ik hem dan binnen laten staan of beschermen met iets?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:17

tea tree creme --> bij jeuk in staart en manen
jodium voor mensen --> bij wonden om te desinfecteren
knoflook --> tegen vliegen
zwavel shampoo --> voor het schoonmaken van het paard
uiercreme --> voor de mondhoeken
zonnebrand creme factor 4 --> tegen de witte neusjes in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:23

Afspuiten met water (als het moet flink in de wond, dus niet er maar wat overheen laten lopen) en met de planten spuit dettol erop spuiten (uiteraard gemend zoals vermeld staat op de verpakking)
Ik heb daar zo'n geweldige ervaringen mee, dat ik niks anders meer gebruik bij wondjes.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:25

wij gebruiken op stal(manege) voor drukplekken en wondjes silverspray om te zorgen dat er geen vliegen in komen

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:25

Bij gewone wondjes doe ik er niks aan. Bij grotere wonden (maar 1 keer gehad) dettol en betadine

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:33

Ik spuit het af met water en doe er verder niks aan. Meeste producten sluiten juist de wond af (vooral die silverspray) en dat bevorderd de genezing niet.

@kenso0wlover: de wei is 100 keer hygienischer dan de stal! Vooral niet op stal laten staan als het kan, de stal is een verzamelplek van bacterien.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:46

Simpel: schoonmaken met water (evt met betadineshampoo) en daarna ontsmetting er op.

kenso0wlover schreef:
En waar gebruiken jullie deze producten voor:
- vaseline( mondhoeken?)
- levertraan
- uiercreme
- uierzalf

Van die producten gebruik ik alleen uiercrème, als ze mok heeft. Ik klop af maar ik heb het dus al een jaar niet meer nodig gehad.

ludiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:47

blauwtinctuur, en dan gewoon niet meer aankomen, schrale plekjes smeer ik gewoon in met vaseline, werkt trouwens ook prima tegen gebarsten lippen. en dan duurt maar twee weken en dan is de wond helemaal genezen met nieuwe haren en al!!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:22

Acederm (wondspray) op spuiten. Te koop bij Welkoop winkels.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:24

Alleen uierzalf, als hij zich heeft doorgelopen op de singel (singel is nog niet helemaal zoals het hoort, zijn we hard mee bezig) verder niets.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:27

Beetje afhankelijk van de wond, maar meestal even uitwassen met betadineshampoo en dan wat betadineoplossing er op. Droogt uit en desinfecteert.

Ben geen fan van vettigheid op wondjes, blijft alleen maar vuil aan zitten. Bij een schraal plekje hooguit wat zinkzalf.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:30

Rytir schreef:
Kleine wondjes die bloeden spuit ik alleen af. Het bloed zorgt ervoor dat vuiligheid uit het wondje vloeit (tenzij het wondje door een heel vies iets is veroorzaakt). Schaafwondjes die niet bloeden maar wel een beetje open zijn spuit ik af en als het droog is doe ik er betadine creme op. Wondjes op benen was ik met betadine shampoo. Voor de rest kom ik er weinig aan, zolang ik ervoor zorg dat het schoon blijft zorgt mijn paard er wel voor dat het geneest.

Precies, zo deed ik het ook altijd.
Altijd goed gegaan

Paard kan vaak veeeel meer hebben dan je denkt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:31

er zijn verschillende producten die voor verschillende wonden werken. Bij kleine wondjes : acederm of uierzalf. Bij redelijke wonden, afspuiten *(over de wond, niet erin, dan spuit je het vuil de wond IN in plaats van Eruit!) daarna schoonmaken met betadine scrub en badedas. Daarna acederm of lotagen of vulketan erop / erin. Bij grote wonden in overleg met dierenarts zelfde behandeling als de redelijke wonden, wel hechten uiteraard. Voor kapotte mondhoeken gebruik ik inderdaad ok uierzalf. smeer ze sowieso 1 x per week ermee in, de mijn wil nogal eens in dr bit gaan hangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:29

En dat van over de wond ben ik het niet meer mee eens
Meende dat vroeger ook.
Maar je spuit het juist wel zuiver als je de slang er flink op/in zet.
Wel ff gemeen, maar het helpt heel goed.
Juist dan gaat alle vuil eruit.

Accederm vind ik zo'n ontzettende rommel
Veel te vettig en te kleverig, blijft alle zooi weer in de wond hangen.
En heb je weer meteen ontstekingen

Voor de rest gebruik ik nergens vettig spul bij een wond, blijft alleen maar troep aanzitten

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:29

Als het niks ernstigs is spuit ik het alleen even met water af en smeer ik er een beetje betadinezalf op of was het met betadine shampoo..En verder niks.. Paarden zijn niet van marsepein

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:39

Daarom heb ik dus een cursus EHBO voor paarden gedaan bij een DA.
Belangrijk is altijd wat voor wond, hoe diep waar bevind de wond zich?
Roep je een DA erbij dan nooit de wond met allerlei sprays behandelen dit vertroebelt het beeld voor de DA.
Dus met een zachte waterstraal wond afspuiten en daarna licht droogdeppen.
Acederm heeft de eigenschap "wildvleesgroei"te bevorderen dus met een oppervlakkige wond wil je dat dus niet!!!
Heeft je paard een hele diepe wond die bv nog niet gehecht kan worden is Acederm vaak weer wel de oplossing.

Nou ff een voorbeeld maar mensen doe een cursus dan leer je zoveel. Er is zoveel op de markt vaak ook teveel.
Ikzelf laat het lichaam van het paard zoveel mogelijk zijn werk doen.Ik
spuit vaak af en de eerste keer met bethadine, dep het en laat de wond drogen. Maar als er veel zwelling is of pus etc DA bellen ivm infectie gevaar natuurlijk!!
Mijn paard heeft soms wel eens schaafplekjes op zijn lijf. Wat ik dan gebruik is Calendulazalf. En het werkt geweldig. Er komen geen witte haartjes. Wij gebruiken deze zalf ook bij ons in het ziekenhuis voor mensen met brandwonden.
Verder gebruik ik nooit wat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:06

Acederm vind ik ook rotspul.

Ook door het spuitbusje, niet alle paarden vinden dat leuk. Ik heb betadine-oplossing in een plantenspuit, dat werkt veel fijner. Heb ik afgekeken van de dierenarts.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:20

Ik doe het met betadine

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:56

betadine/jodiumtinctuur of dettol...

Groene leem verstopt ook en dat vertraagt het genezingsproces lijkt mij, maar dat kan ik mis hebben...

Verder uierzalf/vaseline/aloe vera... het is allemaal vet en vaak kleeft er meer vuil aan dan dat het daadwerkelijk helpt bij wondjes of mok.

levertraan is toch voor de hoefrand?

acederm idd alleen bij diepe (snij)wonden...