Ik zit er over tedenken om mijn paard nu met een regendeken op tezetten(ik denk o gram)Maar ik twijfel een beetje of ze geen kou zal vatten als hij er weer af gaat als het droog is.
t is 20 graden buiten..... denk juist dat hij het warm zal hebben onder de deken en idd als je die er dan af haalt is hij aan die temperatuur gewent en kan het problemen opleveren...
ik zou t niet doen, lekker in de regen laten staan, worden ze mooi schoon van en krijgen een zacht velletje
En als ze staat tebibberen.Of zou dat niet van de kou zijn.
Geen regendeken op doen, het is echt veels te warm. Wanneer ze met deze temperaturen staat te bibberen, lijkt mij dat ze niet helemaal goed in haar vel zit. Maar tussen wat ik bibberen vind en wat jij verstaat onder bibberen kan nog wel een verschil zijn.
dat bibberen is inderdaad omdat het paard het iets koud heeft, maar bibberen is en natuurlijke reactie van het lichaam om aan te zetten meer warmte vrij te maken.
Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens
ik heb ook zo'n dier hoor, bij elk buitje staat hij weer te bibberen.... lekker laten bibberen, is heel normaal hoor.
ben je zeker dat ze niet bibbert om de beestjes van haar af te doen? Ik zou toch ook geen regendeken opleggen hoor, behalve als ze echt ziek is. Heb je haar koorts gemeten?
denk dat je het wel vergelijken kunt net als bij mensen.. de een heeft het sneller koud dan een ander...
op zich is er niks mis met een regendeken opleggen, maar aangezien het nu toch wel redelijk warm is buiten ( ideale temperatuur voor ene paard ligt zo rond de 14 graden)
maar t risico is nu wel dat ze het er juist warm onder krijgen en gaan zweten, ik heb ook de neiging om bij mijn bibberpony dan een deken op te doen, maar er is verder niks mis met hem, hij bibbert wat en als hij eenmaal opgedroogt is dan is dat bibberen ook weer over...
best moeilijk soms, ik vind zolang het buien zijn, en een dier daar tussen in ruim de kans krijgt om op te drogen je geen deken op moet doen, regent het nou echt de hele dag en worden ze door en door nat...ja dan doe ik het lekker wel.. dan is m'n pony ook weer blij
Ik heb besloten om het voorlopig nog maar niet tedoen .Kan altijd nog als het kouder word.Ze is trouwens niet ziek hoor ze ziet er heel goed uit eet goed.