nog een x vraag over MTM trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol

nog een x vraag over MTM trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 08:24

Ik weet er zijn meerdere toppics over geweest en mij was het heel duidelijk naar aanleiding van het uitgebreide verslag bij Vraag maar Raak. Maar helaas heeft de "Paard en Sport" voor verwarring gezorgd. Ik ben ook bij een lokale trailer"boer" geweest omdat ik een nieuwe 1.5 trailer wil kopen. Hij beaamde dat het artikel (kan helaas niet scannen) in paard en sport klopte en is zoals het voorbeeld hieronder (gevonden op een rijschoolsite in dit geval autorijschool)

Ledige massa trekkend motorvoertuig: 1450 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg.

Vereist: Rijbewijs B
Reden: Toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig en toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt minder dan 3500 kg.
Ik snap dat er mensen zijn die hier zat van worden maar ik hoop dat er begrepen wordt dat ik niet graag een verkeerde keuze maak ivm boete en niet verzekerd zijn.

Papaya

Re: nog een x vraag over MTM trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:58

Een boete is helemaal niet leuk . En risico's lopen m.b.t. mate van verzekerd zijn bij wettelijk niet toegestane combinaties nog minder . De hieronder staande link geeft denk ik antwoord op jouw vraag. En er staan telefoonnummers waar je naar ik vermoed 100% zekerheid kunt krijgen als je daar naar toe belt: http://www.infopolitie.nl/verkeer/diver ... tekenplaat

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 11:51

Harstikke bedankt!! Zie ook voorbeeld 6 op die site. Ik heb met het CBR gesproken en het verhaal is dat als ze je aanhouden uitgaan van de gewichten die op je kentekenbewijs staan. Bij een "gewone" personen auto (geen busje of grijs kenteken) staat het laadvermogen niet vermeld en wordt dan ook niet meegenomen in de berekening.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:51

zou toch maar even bij politie/verzekering navragen, ze hebben voor 'het gemak' het laadvermogen niet meegeteld maar ik weet niet of je dan nog wel verzekerd bent want op het rijbewijs staat het wel meegeteld! (ik heb nog oude rijbewijs met de lap tekst)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:10

Zie de FAQ.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:14

Margreet schreef:
Zie de FAQ.

tweede artikel, overigens.
Dit is de waarheid, alle andere verhalen, zoals je eigen voorbeeld zijn regelrechte flauwekul!

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 15:15

Lieve Ikke de flauwekul voorbeelden verzin ik niet zelf maar zijn voorbeelden die ik gecopieerd heb van internet. Het voorbeeld wordt gebruikt op de info politie site en bij autorijverkeerschool en wordt ook beschreven in het blad Paard en Sport dus... is niet echt mijn flauwekul.

Ik heb gesproken met mijn verzekering en met CBR Amsterdam die dit bevestigde dus toch vreemd!! Ik ben op de hoogte van wat er op bokt (faq) staat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:17

Citaat:
Ik snap dat er mensen zijn die hier zat van worden

Nou inderdaad.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 15:57

Margreet gewoon even een ander topic lezen en niet die gaan over trailers als je dat zat bent. Je hebt natuurlijk ook al dat hele verhaal zitten typen. Jouw geschreven stuk is harstikke duidelijk hoor,dat is het niet. Maar als een tijdschrift voor sportruiters Paard en Sport het anders vermeld dan is dat verwarrend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:01

Jouw voorbeeld is correct, en komt ook overeen met wat er in de FAQ staat, dus ik begrijp het probleem niet.

1450 + 1430 = 2880 kg. Voor het laadvermogen van een personenauto wordt normaliter uitgegaan van 4 volwassenen van 75 kg + 150 kg bagage = 450 kg laadvermogen. Is het een stationwagen, dan wil er nog wel eens uitgegaan worden van 300 kg bagage bovenop de 4 volwassenen. Meer dan 600 kg laadvermogen zul je echter zelden of nooit tegenkomen. Kortom, je blijft idd onder de 3500 kg combinatiegewicht.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 16:16

Het probleem??!! Er wordt in de voorbeelden gesproken van ledig gewicht en blijkt dat bij de voorbeelden dus laadvermogen geteld moet worden. Even over de vermelde laadvermogens hierboven mijn auto is geen stationwagon en heeft een laadvermogen van 725 kg. Dan wordt het rekensommetje een beetje anders en mag er dus opeens niet met een B rijbewijs gereden worden met deze aanhanger.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:44

Aparte auto dan.
Als je dat er nou even bij had vermeld bij je eerste post, dan was het meteen duidelijk geweest.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:01

De discussie over of laadvermogen er nou wél of niet bij opgeteld moet worden is ook al tot in den treure gevoerd...

Het moet er dus wél bij opgeteld worden. Het gaat om het maximale gewicht dat het allemaal maximaal beladen zou kúnnen wegen.
Zou wat zijn als je dat er niet bij op zou tellen, dan zou je zomaar met 3500 + extra laadvermogen op pad mogen als je de boel maximaal volstampt en dat is dus mooi niet zo.

Optie is het terugkeuren van je auto op papier. Of gewoon je E halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:27

pol schreef:
Lieve Ikke de flauwekul voorbeelden verzin ik niet zelf maar zijn voorbeelden die ik gecopieerd heb van internet. Het voorbeeld wordt gebruikt op de info politie site en bij autorijverkeerschool en wordt ook beschreven in het blad Paard en Sport dus... is niet echt mijn flauwekul.

Ik heb gesproken met mijn verzekering en met CBR Amsterdam die dit bevestigde dus toch vreemd!! Ik ben op de hoogte van wat er op bokt (faq) staat.

Dank dat me lief vindt Ik bedoelde ook niet te zeggen dat JIJ flauwekul verkondigde, maar dat de voorbeelden dat zijn. De bron die je gebruikt hebt licht jou dus verkeerd voor en dat is een kwalijke zaak!
Volg het verhaal van Margreet maar, zoals het staat in de FAQ en vergeet de rest.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:41

Stond er trouwens niet in een later P&S nog een aanvulling op dat artikel? Er staat me (heel) vaag iets van bij....

Heerlijk hoor Ikke om steeds zo bevestigd te worden