ander voer oorzaak van stomme (hengsten)streken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

ander voer oorzaak van stomme (hengsten)streken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 22:54

het is NOG geen probleem, maar t is irritant..

Q krijgt sinds kort (bijna) geen brok meer, maar 2 soorten muesli, de kruiden muesli van Subli die hij al jaren krijgt en de havens Power Plus Mix, dit omdat hij bij het eten van brok altijd gaat luchtzuigen en bij het eten van muesli haast niet, ook liet hij zijn brok steeds staan, terwijl hij wel flink moet eten want hij wordt vrij snel te mager

maargoed nu sinds een weekje krijgt ie dus de power plus mix ipv sportbrok en hij eet het supergoed op, zie hem amper nog luchtuigen en hij ziet er goed uit, en was gister ook fijn te rijden, beetje heter dan normaal maar was goed mee te rijden

vandaag liep ik ff door de wei, en ineens komt Q achter me aan gerend, ook toen ie eenmaal bij me was geweest en ff aandacht had gehad bleef ie alsmaar op me af komen, voor me staan, me opzij willen duwen, happen, en nouja ik hem weggeduwd en naar mn pony gelopen, ineens zie ik een schaduw achter em kijk ik om staat ie recht omhoog vlak achter me kijk die grappen had ie jaaaren geleden, maar dacht daar vanaf te zijn!
en weer bleef ie op me af lopen, me opzij duwen, af en toe met zn voorbeen maaien en proberen te bijten
ook is ie alsmaar zn tong aan t dubbelvouwen en dan op t puntje bijten tot het paars wordt dan laat ie ff los, dit deed hij vroeger ook, maar de laatste jaren niet meer

hij stond gewoon te klieren, en toen ik dus bij mn pony stond kwam ie aangelopen, ging steeds tussen mij en pony instaan en ineens klimt ie er half achterop, gaat er weer vanaf en begint dr alsmaar te bijten en te klieren
normaal komt Q echt niet naar me toe in de wei, zelf sniet als ik iets lekkers bij me heb, nu moest ik hem letterlijk bij me weg slaan met zn opdringerige gedoe incl bijten en maaiend voorbeen etc

komt dit gedrag nu ineens door dat andere voer of hoe moet ik het zien? kijk normaal ben ik zelden in de wei en anders doet een zweepje wonderen, met rijden was hij goed te houden, geen gesteiger en geklier, maar wel net wat heter dan normaal, en dat kan hij best hebben
dus geen reden om met dit voer te stoppen, alleen dat geklier richting de pony moet ophouden, en ook bijna in mn nek landen na t steigeren hou ik niet van, ook liep ie alsmaar achter me aan en dan sneaky willen happen, maargoed ik en niet ahcterlijk en kijk heus wel achter me wat die doet, dus toen ie hapte was mn vuist eerder bij zn neus dan zn tandne in mn schouder, maar t is wel irritant gedrag!

als 5/6/7/8 jarige deed hij dit ook(is pas tegen zn 4e gecastreerd is nu 12) en daarna ging t jaren beter, maar achteraf blijkt wel dat hij tot eind vorigjaar niet goed in zn vel zat en pijn had(scheef bekken, 3 zeker jaar mee rondgelopen, nu is ie weer 100% )

dus nouja komt dit door het voer, of gewoon omdat hij zich weer goed voelt en lekker in zn vel zit?

ikke

Re: ander voer oorzaak van stomme (hengsten)streken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:01

Dat gedrag komt waarschijnlijk door een combi van voer en goed gevoel. Dat goede gevoel moet je maar zo laten, daar kun je niet zoveel mee. Stukje streng en concequent (her)opvoeding voegt ook wat toe. daarnaast zou ik kritisch naar de hoeveelheden voer kijken. Ruwvoer is je basis, krachtvoer doe je als aanvulling/extra. Sommige paarden kunnen daar behoorlijk heftig op reageren, het lijkt me dat jou paard daar ook wat last van heeft. Bedenk ook dat als een paard zich niet lekker voelt, ze veel meer energie verstoken, en jij er dus meer voer in moet stoppen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:08

Hoe oud is hij. Kan het neit naast het misschien te veel aan voer neit gewoon zn tweede pubertijd zijn?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:47

Ik vermoed dat de power plus mix (de naam zegt het al) wel mee kan spelen. Ik ken meerdere paarden die door het voeren van haver veranderden van een brave kinderpony tot een rodeopaard. Waarom voer je hem niet de muesli zonder haver van Havens? Wordt hij in ieder geval niet feller van. Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:28

Ik ken het verhaal. Mijn paard heeft ook een hele tijd last van zijn rug gehad. Het gaat nu stukken beter en er zit echt vooruit gang in. Hijis ook over gegaan op ander voer. Sportbrok van equiral. En iok merk het echt. Ik kan niet meer normaal longeren. Dan gaat die nek en staart erop en loopt hij alleen maar te rennen. Rijden gaat de ene keer redelijk en de andere keer vlieg ik door de bak heen. Terwijl hoe vroeger echt een sukkel was. Kon je hem volproppen met haver maar hij reageerde daar echt niet op.
Ik ben nu van plan om op ander voer over te stappen. Fvind het wel lekker dat hij wat voorwaartser is. Maar vind het ronduit vervelend dat ik niet meer lekker kan hobbelen. Ik moet hem nu constant in de gatem houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:46

Laat die nieuwe muesli eens een tijdje staan en voer alleen die muesli van Subli. Kijk wat er gebeurd en trek daar conclusies uit

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 11:25

Dat goede gevoel dat laat ik idd zo, ben alleen maar blij dat hij eindelijk weer echt 100% goed loopt en lekke rin zn vel zit

heb hem een tijdje op voornamelijk alleen subli muesli gehad, alleen toen werd ie erg sloom/lui, zat niets meer in en hij werd vrij mager(daar heeft ie snel last van)

ik ga nu iig iets minderen met de power plus mix, en dan maar iets meer subli muesli, en heeft ie heeeel hard gewerkt op een dag dan krijgt ie wel een beetje power plus mix extra

en eerlijk is eerklijk, toen hij vorigjaar werd afgekeurd vond ik hem zo zielig, en later vond ik t zo super dat ie dus toch weerm100% goed werd, dat ik veel te soft ben geworden tegen hem...
toen ik hem net had, jaaaren geleden, was ik ook veel te soft(was 16 en altijd brave pony gehad) en dat eindigde in een stakend steigerend paard die er met mij vandoor ging en ook aan de hand letterlijk over me heen liep, die fout maak ik geen 2e keer!
maarja als je paard 3 jaar lang wisselend kreupel is en dan wordt afgekeurd, dan ga je er heel anders mee om, ook al omdat de training dus een tijdje helemaal stil heefte gelegen

maar iets minder power plus mix iets meer subli muesli, en hij heeft al onbeperkt hooi maar ook dat eet hij nooit echt geweldig, hij staat liever te klieren dan dat ie eet

al wordt ie er met rijden wel gruwelijk mooi van nu hij een stukje heter is

hij heeft trouwens ooit een tijdje op Pavo gestaan, toen kon ik er niets mee, dus hij reageerd idd vrij heftig op bepaald voer

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:30

Renske20 schreef:
hij heeft trouwens ooit een tijdje op Pavo gestaan, toen kon ik er niets mee, dus hij reageerd idd vrij heftig op bepaald voer

Probeer dan eens met een ander merk, bijvoorbeeld Equisanum of Havens in plaats van die Pavo. Ik heb van anderen ook gehoord dat ze niet zo goed op Pavo reageren, dus het komt meer voor. Betekend niet dat Pavo niet goed is, maar in dit geval niet goed voor jouw paard.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:57

hij staat nu dus op de Power Plus mix van Havens gemengd met subli kruidenmuesli, die Pavo is 3 jaar geleden geweest, en ben ik binnen 2 weken mee gestopt, dat was vragen om ongelukken

maar zette het er alleen even bij om aan te geven dat hij idd al eerder heftig heeft gereageerd op ander voer, alleen is hij nu goed te rijden alleen erg aan t klieren en bijten en stoer aan het doen tov mij en de anderen als ie in de wei staat