Ponykamp op net ingereden pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Ponykamp op net ingereden pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 22:45

Hallo allemaal!

Deze zomervakantie ga ik bij mijn eigen manege op ponykamp. Nu hebben we daar een pony en die is net een paar weken of een maand ingereden, hij heeft net zijn eerste bakles (in een groep dus) gehad.

Helaas heb ik er nog niet op gereden, maar dat wil ik wel graag. Ik heb een keer eerder een andere pony verder doorgereden in de lessen, en dat ging erg goed, maar daarmee ben ik niet als een van de eersten mee naar buiten gegaan.
Op ponykamp gaan wij elke dag twee uur buitenrijden en krijgen we 1 uur les, maar als je op zo'n jonge pony rijdt, kun je daar natuurlijk niet drie uur per dag op rijden, dus dan heb je eigenlijk twee vaste pony's tijdens die week, in plaats van eentje. Maar ik wijd geloof ik nogal uit dus hier komt mijn vraag:

Zouden jullie een week lang op zo'n jonge pony gaan rijden of zouden jullie dat teveel werk of te eng vinden? Wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Ik rijd overigens nu zo'n acht a negen jaar en mijn instructrice kwam zelf met het idee om mij op die jonge pony te zetten.

Ik zie het wel zitten denk ik! Dus maar hopen dat ik op Otje (de betreffende pony) mag!

pippie123

Re: Ponykamp op net ingereden pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:08

Opzich kan het wel als die pony gewoon een goede conditie heeft en netjes te rijden is, zelf zou het niet mijn keuze zijn om zo een jong dier meteen met een ponykamp in te zetten maar dat moeten ze natuurlijk zelf weten. De kans dat zo een jonge pony verkeerde dingen aan leert is heel groot (niet aanvallend bedoeld hoor, niet dat je denkt dat ik nu zeg dat je niet kan rijden ofzo )

Maar hou er wel rekening mee dat die pony, in het bos en andere nieuwe omgevingen best wel eens kijkerig, schrikkerig over erger kan zijn!!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:10

als je instructiese het een goed idee vind dan kan je het vast wel aan.
En je leert er waarschijnlijk veel van.
Een echte uitdaging.. Ik zou hem pakken.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:12

Jah het is idd zeker een uitdaging, maar ik zou er wel goed over nadenken en er niet vanuit gaan dat je een lekker relaxed bosritje met los teugeltje kan maken! Maar het is inderdaad leuk om te doen......

veel plezier zou ik zeggen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:10

Een net ingerden pony meenemen naar het ponykamp. Zal ik niet doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:14

MSQuincyTE schreef:
Een net ingerden pony meenemen naar het ponykamp. Zal ik niet doen.

waarom niet.
Pony kan er toch veel van leren?
En op ponykamp heb je vaak veel begleiding.
En als een instructiese zegt dat je dat kan dan kan je dat!
Die kennen beter wat je kan dan je denkt.

Niets is lastiger dan een groep ophouden met buitenrit door een moeilijke pony.
Als deze pony te moeilijk voor haar was hadden ze het echt niet gedaan.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:17

Alsof een net in gereden pony makkelijk is.
Sorry maar ik vindt het toch link

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:25

MSQuincyTE schreef:
Alsof een net in gereden pony makkelijk is.
Sorry maar ik vindt het toch link

tuurlijk is een net ingereden pony niet makkelijk.
Maar een instructiese neemd tegenwoordig echt geen risico's als ze het niet vertrouwd hoor.
Een net ingereden pony hoefd zeker niet link te zijn.
er zijn zat onbeleerde pony's met een eerlijk karakter.
en als je dan een beetje handig bent met rijden en de goede begleiding hebt is het echt niet link hoor.

weetje ik zit nu een beetje in het manege gebeuren..
en tegenwoordig worden er lang niet zoveel risico's meer genomen..
we hebben hier een x een ongelukje gehad en ooh wat doen verzekeringen moeilijk..

HEt beleid is het laatste jaar erg veranderd..
En risico's worden niet zoveel meer genomen, want de verandwoording ligt tegenwoordig bij de manege eigenaar.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:29

Ik geloof je ook wel.
Maar voor mij zelf vindt ik het link.
Weet niet wat ik daar mee heb.
Misschien komt het omdat ik niet zo goed kan rijden.
Ik kan wel goed rijden maar ik bedoel er mee inrijden

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:34

ja maar het hier om de TS en als haar instructiese zegt dat ze dat aankan dan kan ze dat waarsschijnlijk ook wel.
een net ingereden pony is echt niet altijd link.
Je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan en goede begleiding hebben.
Niet alleen aan rommelen.

Ik loop momenteel stage op een trainingsstal.. ik ruij daar ook op jonge paarden..
Maar als die jonge paarden hier stonden en ik had geen begleiding dan was er zeker een grote kans dat ik wat zou verpesten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:20

Ik zou het wel doen maar de pony wel zijn rust geven. 3 keer in de week voor een pony die een maand onder het zadel is vind ik meer als genoeg.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 10:29

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik weet zeker wel dat ik moet uitkijken en dat de pony best eens zou kunnen wegschieten tijdens een buitenrit of iets dergelijks, vandaar ook de vraag of ik het zou moeten doen, omdat het toch best gevaarlijk kan zijn. Ik weet ook nog niet of Otje al eens los naar buiten is geweest (dat hij niet wordt vastgehouden) maar ik denk inderdaad niet dat ze zo'n pony mee naar buiten sturen als ze weten dat hij gevaarlijk is oid.
Van wat ik tot nu toe van Otje heb gezien onder het zadel is dat hij erg lief is, soms vindt hij wat dingetjes moeilijk, maar dat is natuurlijk allemaal heel begrijpelijk. Tot nu toe luistert hij dus goed. We hebben ook een andere pony van dezelfde leeftijd en die is dus ook net beleerd, maar dat is echt een draakje, dus daar ga ik maar niet op zitten, ik wil niet teveel risico nemen.
En overigens is Otje al een manegepony, het is dus niet een eigen pony die ik meeneem naar ponykamp, als jullie dat misschien dachten. Dus ik heb niets te zeggen over hoeveel tijd Otje per dag moet lopen. Maar ze kijken echt wel met hem uit hoor.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:59

Ik heb het ook nog gedaan (ik reed er twee maand mee maar op zich kende hij nog niet veel), Hij heeft er wel veel aan gehad denk ik, er was dat weekend ook een wedstrijd geweest (beker van belgie) en we hebben praktisch de hele week tussen parcours gereden en tenten, vlaggen, alles erop en eraan, dus die ervaring heeft hij wel kunnen opdoen. Ook zijn we in groep gaan wandelen. het hangt nu natuurlijk wel van de pony af.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:57

Ik zou gewoon even goed overleggen met je instructrice en als die het een goed idee vindt, ga ervoor. Doe alleen rustig met hem en neem bijv 2 dagen een ander paard, zodat hij kan rusten, want het hij zal vast en zeker zijn ogen uitkijken..

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:30

Het probleem is dat je instructrice niets te zeggen heeft over de indeling op ponykamp. Dat doet de kampleiding.
Afhankelijk van Ot zijn conditie kan het wel of niet. En hij is al een paar keer mee naar buiten geweest, dus het is niet helemaal vreemd voor hem.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:12

Ik zou het gewoon doen, je kan er veel van leren en het is een leuke ervaring

Als je instructrice zegt dat het kan, waarom niet?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:35

ik heb op ponykamp ook eens op een net ingerede pony gereden, toen we een buitenrit maakte ging hij voor de 3de keer mee, paardje was heel lief maar je kon merken dat hij nog maar net onder het zadel was. Na een rit was hij dan ook echt moe! tijdens de buitenrit deden we ook wel eens spelletjes zoals tikkertje, daar deed ik nooit aan mee omdat hij echt te moe was. (toen ik eraf gevallen was moest iemand anders erop en die deed dus wel dat spelletje mee maar dat kon hij echt niet aan, hij was zo moe na de rit!) maar het is dus best te doen alleen je moet een beetje op hem passen gewoon rustig rijden en niet elke keer bij willen galopperen enz dan kan het best hoor