veulen weg bij merrie, merrie heeft mega uiers...tips!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

veulen weg bij merrie, merrie heeft mega uiers...tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 21:13

Ik heb gisteren voor het eerst mijn veulen appart van mijn merrie gehad.. een hele nacht lang.. de volgende ochtend kwam ik in de stal en de melk spoot in het rond.. en de uiers waren gewoon meloengroot..
Ik schrok ervan, en vind dit erg zielig.. heb dus het veulen gepakt en de uiers leeglaten drinken.
Dit is natuurlijk geen goede manier van mij, omdat er dan melk aangemaakt blijft toch?
Wat kan ik het beste doen???
Ik heb ook al een paar keer zelf de druk eraf gehaald door wat te melken..

Ik zoek tips!!

Billy

Re: veulen weg bij merrie, merrie heeft mega uiers...tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:15

Niet melken en niet laten drinken.
Wel krachtvoer even niet geven, alleen hooi, en beperkt water.
Op die manier droogt het het snelste op

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 21:17

zo.. dat wist ik echt niet.. **schaam schaam**
heel erg bedankt!!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:39

Vroeger lieten ze een merrie 24 uur zonder water staan. Nu is dat wat radicaal maar met beperking van het water moet je een end komen. (zonder vocht is het moeilijk melk aanmaken).

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:27

Zet haar in de wei/ geef haar beweging en verder eens met Billy.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:29

Je laat een paard niet 24 uur zonder water staan, en al helemaal niet met deze warmte....
beperking in krachtvoer dat wel...

Ik speen ze zelf eerst s'nachts, de merrie past de produktie zelf aan. Na een week of 2 of 3 ook overdag minder lang bijelkaar weer een week of 2 of 3 later 24 uur bijelkaar weg... werkt als een trein hierzo

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:34

Wij spenen ze af door gewoon merrie en veulen uit elkaar te halen (ze zijn dan wel al gewend regelmatig uit elkaar te gaan ivm rijden/ wedstrijden) Dan krijgen ze geen krachtvoer meer, alleen een handje na het rijden. Verder krijgen ze wel gewoon water en onbeperkt hooi.

Niet meer melken, niet meer het veulen erbij (let op voor uieronsteking), gewoon goed de boel in de gaten houden en veel beweging (dus het land op en rijden/ longeren). Lijkt even heel sneu, vervelend voor het paard, maar na een weekje lijkt het al heel anders.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:35

Ik heb beperkt water gezegd, ik zou zelf idd nooit een paard 24 uur zonder water laten staan.
Maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat 3 emmers op een dag gedurende een dag of 2 te doen moet zijn.
Beter iig dan een uierontsteking

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:20

ik speen mijn veulen af en een weekje geen krachtvoer.
verder veel naar buiten..
van lopen slenkt de uier.
Ik zet mijn merrie naast haar maatje (andere merrie)

eerste x deed ik dit niet en was ze ziek van eenzaamheid..
ze stond te trillen, at niet dronk niet..
toen heb ik r naast haar vriendje gezet en binnen een uur zag je haar opknappen.

verder hou ik gewoon de uier in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:23

Ik doe altijd geleidelijk. S'nachts bij elkaar in de wei en overdag een draadje ertussen, ongeveer een week. Als ik dan echt afspeen 2 dagen geen brok en een schrale wei, en dan weer opbouwen. In de eerste week slinkt het uier al, geen gillend veulen of merrie. De melkproductie neemt dan vanzelf af, de 'truc' met het water is meer iets voor paarden die direct uit elkaar gehaald worden.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 11:02

Jongens.. mijn merrie kan niet meer bewegen..
zie topic: begin voor mexx, einde voor minousch (bij verslag van de dag).
Ik kan haar niet laten lopen.. ze sterft van de pijn..
ze staat heel de dag stil op de wei, met 2 meloenen onder haar buik....
Ik hoop dat alles snel voorbij is..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:03

afspuiten (zacht! water straaltje, 10 minuten) wil ook wel helpen om de warmte en druk te verzachten. Mijn merrie was ook zo'n meloen en na 2 dagen werd het al minder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:12

horselover21 schreef:
Jongens.. mijn merrie kan niet meer bewegen..
zie topic: begin voor mexx, einde voor minousch (bij verslag van de dag).
Ik kan haar niet laten lopen.. ze sterft van de pijn..
ze staat heel de dag stil op de wei, met 2 meloenen onder haar buik....
Ik hoop dat alles snel voorbij is..

waarom melk je ze dan niet? mss hard, maar als je ze toch gauw laat gaan, kun je ze beter de laatste dagen wat melken, dat ze zich nog ietske prettig voelt...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:12

als je gaat melken dan blijft de melkproductie gewoon doorgaan en dat is nou net niet de bedoeling. Ik zou lekker meerdere keren per dag afspuiten en met 2 dagen is het al veel minder. Goed de temperatuur van de uier en merrie in de gaten houden voor eventuele uierontsteking maar er verder afblijven, hoe meer je stimuleert hoe langer het allemaal duurt voordat ze opdroogt.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:06

Het beste kan je het veulen steeds iets langer bij de moeder weghalen. De melkproduktie wordt dan geleidelijk minder. En je hebt de minste kans op ontstekingen .
Wij lieten de veulens altijd gewoon bij de moeder. En dan stopt de melkproduktie ook na verloop van tijd. Meestal na een maand of zes.
Voor de ontwikkeling van het veulen is het ook beter om tot zes maanden te wachten met spenen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:54

cissy schreef:
als je gaat melken dan blijft de melkproductie gewoon doorgaan en dat is nou net niet de bedoeling. Ik zou lekker meerdere keren per dag afspuiten en met 2 dagen is het al veel minder. Goed de temperatuur van de uier en merrie in de gaten houden voor eventuele uierontsteking maar er verder afblijven, hoe meer je stimuleert hoe langer het allemaal duurt voordat ze opdroogt.

Deze merrie wordt binnenkort uit haar lijden verlost, het doet er niet meer toe of de melkproductie wel of niet doorgaat voor haar. Ik zou haar gewoon tot het einde toe melken, om het voor haar zo aangenaam mogelijk te maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:22

waarom kan het veulen er niet bij blijven tot het moment dat de merrie ingeslapen wordt?

Even de DA om raad vragen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:33

Wij hebben noodgedwongen moet afspenen... merrie en veulen stonden ergens op het land, we zouden ze toen naar huis halen want de schetser kwam.
En mams wou echt die trailer niet meer in... op een gegeven moment met zo'n touwen gedaan en dan om die stang heen... en dan kan ze niet meer winnen, alleen trok ze het touw kapot en dat kon eigenlijk, heel sterk touw.
Veearst der bij, merrie was op een gegeven moment zo stoned als en garnaal naja en dan kan je het echt vergeten dan gaat ze als ze echt niet wil gewoon liggen op de klep
Ze zijn 4 uur bezig geweest, de veearts heeft ons toen aangeraden om maar alleen met het veulen weg te gaan, die erg braaf meeliep en ook de hele tijd rustig bleef staan. Dus toen waren ze meteen afgespeend.
Een week later hebben we het veulen naar de opfok gebracht en daarna de merrie op gehaald die toen met 10 min. stond

Paar weken later hadden wij weer een gigantische veearts rekening op de mat, want moeders had een uierontseking, vraag me nog steeds af hoe dat kan....

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:07

Bij uierontsteking gebruiken wij altijd droogzetters die ze bij koeien gebruiken. Wel in elk slotgat spuiten, elke speen heeft er twee.
Goed uitkijken, kan gevoelig zijn maar helpt wel heel goed.
En blijven temperaturen om te kijken of de temp. daalt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:26

is het niet zo dat je nu even vanuit de merrie moet kijken? die stikt dadelijk van de pijn/ voelt zich niet 100% door de zere uiers de laatste dagen van haar leven. laat haar nog even lekker zorgeloos genieten van het leven.
ik denk ook dat je
A: 4X per dag de merrie melkt zodat de druk kan afnemen
B: het veulen erbij laat en pas op het laatst weghaalt als de merrie moet worden weggebracht/ afgemaakt. zo hebben beide de misnte stress en de merrie minder last van haar uiers.
waarom al die stress en onnodige dingen zo op het laatst?