Voor zadel kopen: hoeveel veranderd paard nog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske

Voor zadel kopen: hoeveel veranderd paard nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 20:25

Ik heb nu sinds drie weken ongeveer een eigen paard wat nog ingereden moet worden. Maar ik heb nu een flut zadel, maar had ik expres gedaan met idee dat ze qua bouw na inrijden wel veel zou gaan veranderen.
Maar het leek mij logisch maar is het ook waar? Want als ze zo is dat ze zowat niet meer veranderd wil ik gewoon goed zadel kopen wat ook echt goed op haar ligt.
Ze is trouwens al wel 5, dat zal ook wel mee spelen met hoeveel ze veranderd.

Maar is volgens jullie het slimst om nog tijdje te wachten (en hoe lang dan ongeveer?)met goed zadel kopen of kan ik nu alvast gaan kijken?

Sily

Re: Voor zadel kopen: hoeveel veranderd paard nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:51

Of het nou een flutzadel is of niet, wees er iig zeker van dat hij goed op je paard ligt, omdat ik uit je stukje haal dat deze dat niet helemaal goed doet.

Ze is al vijf maar moet nog ingereden worden, dus ze wordt gespierder en zal zeker nog veranderen kwa bouw, zullen ze ook aan de hand van verschillende omstandigheden hun hele leven blijven doen.

Je hoeft geen peperduur zadel te kopen, je kan deze ook even laten nakijken door een zadelmaker en op maat laten maken.

Mijn haf kreeg ook een tweedehands zadel die helemala goed lag maar niet peperduur was, en binnenkort wil ik voor een nieuwe gaan kijken, zij is nu vijf maar al een tijd geleden ingereden.

Ook met haar nieuwe zadel wat op maat gemaakt gaat worden zal om de zoveel tijd nageken worden.

Een goed passend zadel is altijd belangrijk, maar omdat je nu gaat inrijden en denk neit wilt dat ze er eventuele pijntjes en dus slechte herinneringen aan over houdt zou ik heir toch goed achteraan gaan

Succes

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 20:58

Maar als ik nu een zadel koop wat echt helemaal goed op haar ligt, moet ik het dan al over half jaar vervangen of kan ik er nog wel langer mee doen? Vind namenlijk zonde om nu zadel te kopen en over half jaar weer.
Zadel wat ik nu heb ligt waarschijnlijk wel goed, maar weten we dus niet heel precies omdat ze nog geen zadel heeft opgehad. Dus deze komt zo wie zo op d'r tot ze zadelmak is en ik zadelmaker kan laten komen om verder te kijken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:01

Sily schreef:
Of het nou een flutzadel is of niet, wees er iig zeker van dat hij goed op je paard ligt, omdat ik uit je stukje haal dat deze dat niet helemaal goed doet.

Ze is al vijf maar moet nog ingereden worden, dus ze wordt gespierder en zal zeker nog veranderen kwa bouw, zullen ze ook aan de hand van verschillende omstandigheden hun hele leven blijven doen.

Je hoeft geen peperduur zadel te kopen, je kan deze ook even laten nakijken door een zadelmaker en op maat laten maken.

Hier ben ik het mee eens. Ook als lijkt het op het eerste gezicht dat het zadel goed ligt, toch kan het knellen tijdens het rijden.

Ook tijdens het inrijden is het van belang dat het zadel goed ligt, juist dan helemaal, het is voor jou en het paard plezieriger.

Ook al koop je een zadel wat helemaal goed ligt, toch zal je dat na een tijdje bijvoorbeeld moeten laten opvullen. Mijn ervaring is dat een paardenrug blijft veranderen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:12

Daarom heb ik nou een wintec met verwisselbare boom

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:16

ik ook toen gam nog groeide. nu is hij er doorheen gegroeit en staat mijn winteccie te koop... hij past zelfs de breedste boom niet meer.

maar inderdaad, een wintec met verwisselbare boom is ideaal voor de paarden die nog groeien ik heb er de afgelopen 2.8 jaar veel plezier van gehad en heeft gam de blauwe, rode en witte boom gezien. kun je nagaan!!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:17

Als je paard nog qua bouw in ontwikkeling is dan is het zeker verstandig de zadelmaker ieder half jaar te laten kijken naar je zadel.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:18

Faniek schreef:
Daarom heb ik nou een wintec met verwisselbare boom

Ik ook
Maar daar is ook wat aan gesleuteld voordat die helemaal goed lag

Het zadel wat ze nu heeft kan je er wel opgooien, controleer even of die echt niet knelt of te los zit of wat dan ook, maar zorg dat voor je er op gaat zitten je een goede hebt want met jouw gewicht er op kunnen oneffenheden waar ze zonder gewicht geen last van heeft wel pijnlijk worden.

Als ze zadelmak is laat je even een zadelmaker komen, die van mij is ook gepast zonder dat ik er op kon want zij was ook nog niet ingereden O...jawel....zonder zadel
Als de zadelmaker er is leg je hem uit, of per telefoon wat je dillema is en helpt hij je hiermee verder en kan je adviseren, geloof dat als het geen grote veranderingen zijn het zadel nog leeggehaald of opgevuld kan worden als de bouw verandert, en ik geloof dat een heleboel zadelmakers ook tweedehands zadels hebben liggen waar helemaal niets mis mee is, alleen zijn ze een stuk goedkoper en kan je meteen even vragen of als het zadel echt niet meer aangepast kan wroden omdat je paard zo verandert is je hem weer in kan ruilen voor een andere.
Zodat je korting krijgt op je volgende zadel bedoel ik...

Pfoei heel verhaal

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:49

Pellie schreef:
ik ook toen gam nog groeide. nu is hij er doorheen gegroeit en staat mijn winteccie te koop... hij past zelfs de breedste boom niet meer.

maar inderdaad, een wintec met verwisselbare boom is ideaal voor de paarden die nog groeien ik heb er de afgelopen 2.8 jaar veel plezier van gehad en heeft gam de blauwe, rode en witte boom gezien. kun je nagaan!!

Op naar de wintec wide weer 3 bomen

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 07:22

Ik heb mijn zadel twee jaar na de aanschaf laten verbouwen omdat Givar de breedte in was gegaan qua bespiering. Het paste daarom niet goed meer, vooral bij de schoft. Bij de zadelmakerij van Tom van den Brink heb ik toen de boom laten verbreden. Sindsdien is het prima.
Ik vind het absoluut heel belangrijk dat het zadel goed past. Daar kun je met de meest luxe zadeldekjes niets aan veranderen, de maat moet gewoon goed zijn.
De eerste jaren voor een jong paard lijkt een Wintec me inderdaad ideaal.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 08:48

Zadel met verwisselbare boom klinkt inderdaad wel goed! Ik denk dat ik daar even wat meer informatie over ga zoeken..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:35

Als je kunstof fijn vind wat ik wel fijn vind (ik hou van kunstof maar wel met suede)
Is wintec met verwisselbare boom denk ik echt wat voor je.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 00:19

Ik heb een 3-jarige en een nieuw zadel. Nu ligt het redelijk goed (moet het binnenkort even laten opvullen) en dat zal de komende jaren nog een aantal keer moeten gebeuren

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 07:29

Faniek schreef:
Pellie schreef:

Op naar de wintec wide weer 3 bomen

euhm ik vind dat maar domme zadels om te zien, ben alleen een fan van de pro die vzh modellen liggen imo teveel op de schouderbladen of het materiaal staat me niet aan.

vanavond krijg ik mijn nieuwe 2e handsje, dit keer wel leer en op maat gemaakt voor gammie