Wie kent Spaanse stoeterijen of andere tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske

Wie kent Spaanse stoeterijen of andere tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 16:10

Ik heb me paard nu 3/4 weken en had haar gekocht met de mededeling dat ze nog niet zadelmak was.
Toen de eerste keer hoofdstel in doen, ze werd helemaal gek alleen al bij het zien! En toen ze in had was ze nog steeds helemaal panisch. Ook haar hele verhaal klopt niet. Ze is bijvoorbeeld naar Nederland gebracht zonder chip wat dus niet mag. En ze was eerst bij verzekering ingeschreven met leeftijd uit 2002, in paspoort staat 2001 en bij herkeuring voor verzekering zei die man dat ze waarschijnlijk uit 2000 is. En helemaal als ze 5 is dan is raar als ze haar niet hebben ingereden want voor hen is toch inrijden= geld. En met papieren en ingereden zou ze veel waard zijn want is Andalusier met hele aparte bruine kleur met lichtere manen.
Dus wie kan mij helpen?
De handelaar waarvan ik haar heb gekocht weet niet waar ze vandaan komt.

Nu heb ik gehoord dat elke stoeterij een eigen brandmerk heeft?! Nu ben ik benieuwd of iemand brandmerk kent en weet bij welke stoeterij deze hoort of andere tips heeft hoe ik haar afkomst kan achterhalen.
Ze had ook papieren maar die zijn ook kwijt geraakt bij transport.

Dit is een foto van haar brandmerk:

Afbeelding

ikke

Re: Wie kent Spaanse stoeterijen of andere tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:23

Kennis van mij uit Arhnem heeft een anda en weet ook het nodige. PB even voor de rest.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:27

Hoi, wij zijn ook in het bezit van een Spaanse merrie vers uit spanje, ze was licht aangereden maar kon niks onder het zadel (alleen heel erg hard). In principe worden de merries in spanje alleen gebruikt voor de fok en worden de hengsten bereden. Dus zo gek is het niet als je merrie niet is ingereden. Als je merrie (spaanse) papieren heeft zou ze volgens mij ook gechipt moeten zijn. Brandmerk is zeker geen garantie dat ze ook papieren heeft, daarnaast zijn er genoeog handelaren die er zelf wel even een brandmerk op branden omdat dat beter is voor de verkoop.

Gun je paardje wat tijd meestal hebben ze behoorlijk wat meegemaakt en moeten ze even wennen. Onze merrie reageerd in het begin ook heel onwennig en angstig op het bit ook heeft ze littekens in en rond haar mond, waarschijnlijk van iets scherps. Een zweep vond ze in het begin ook doodeng zeker als je naast haar stond, dan trilde ze over haar hele lijf. En met longeren was ze enorm bang en ging keihard rennen. We zijn nu driekwart jaar verder, ze kauwt lekker op het bit, longeren en rijden gaat goed en de zweep wordt ook al steeds minder eng.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:35

Een brandmerk wil sowieso niet meer zeggen als een merkteken van de fokker/stal waar zij vandaan komt. Het is wel een beetje een vaag verhaal niet gechipt/papieren kwijt geraakt tijdens transport. Mag ik vragen waar je haar gekocht hebt?

Het is zo dat merries in Spanje puur voor de fok gebruikt worden en niet bereden worden. Een goede fokmerrie is even duur als een goed doorgereden hengst.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:44

ik stuur je een PB-tje

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:49

Papieren kwijt geraakt bij transport... tuurlijk. Waarschijnlijk is het gewoon een Spaans vuilnisbakje. Het is heel normaal dat paarden van die leeftijd nog niet zijn ingereden, iberische paarden zijn laat volwassen en er wordt meestal zo rond 5 jaar mee begonnen, naar mijn weten. Het kan heel goed zijn dat ze wel ervaring heeft met een hoofdstel of spaanse kaptoom. Ik denk dat je je eens heel goed moet verdiepen in de africhtingswijze van de Spanjaarden, heb je ooit van Spaans trauma gehoord? Jouw paard heeft heel veel tijd, respect en begrip nodig en dat moet je haar geven.
Verder zou ik nog eens goed naar de tanden laten kijken, die leeftijden die jij noemt moeten duidelijk aan de tanden af te lezen zijn.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:49

Dat Andalusiers laat volwassen zijn klopt maar dat Spanjaarden daar rekening mee houden. Echt niet! Vol trots vertellen dat hun 4-jarige al de passage kan...

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:37

Dat van dat fokmerrie's meestal niet voor rijden worden gebruikt dat kan het inderdaad wel zijn dat ze misschien niet is ingereden. Ja verder vind ik papieren niet heel belangrijk, maar is toch leuk als je er misschien achter kan komen. Maar wil nu vooral weten wat er met haar is gebeurd, maar misschien dus niks.

Ik haar trouwens bij africhtingsstal van Van Laar gekocht, maar zij stond op andere stal waar heel veel Andalusiers stonden daar in de buurt. Maar omdat ze geen papieren had en niet ingereden was ze goedkoper en dus mocht ook via Van Laar verkocht worden, wat ik had begrepen.