Twijfels!!!!wel of niet doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eleonora

Twijfels!!!!wel of niet doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 13:07

Hallo, ik zit met een probleem.Ik ga 3 weken op vakantie en omdat mijn paard op een manege staat met beperkte weidegang(ong. 2 uurtjes per dag) dacht ik hem een plezier te doen met ook een vakantie door hem bij een andere pensionstal 3 weken dag en nacht samen met andere paarden de wei op te doen.Maar nou vertelde iemand mij dat hij dat waarschijnlijk helemaal niet zo leuk zal vinden omdat hij dat niet gewend is.Hij zou erg gestrest kunnen raken omdat hij dan constant op zijn hoede moet zijn enz.Hij is 13 jaar en heeft nog nooit zolang buiten gestaan ,bij de vorige eigenaar ook niet.Typisch stalpaard.En het is idd wel zo dat hij na een tijdje buiten staan onrustig wordt.Mijn vraag is dus; waar doe ik hem nou een plezier mee?Ik weet het echt niet.

trowing

Re: Twijfels!!!!wel of niet doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:34

als hij bij andere paarden in de wei staat went hij wel ik heb het ook gedaan met een 16 prd wat alleen maar gewend was aan box en bak een bijna nooit in het land kwam gewoon proberen en anders hem er al eerder heen doen, zodat je zelf kan zien hoe hij reageert

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:44

tja moeilijk te zeggen denk ik. Hangt af van de groep paarden waarmee hij komt te staan denk ik (weet je hoelang die groep al bij elkaar staat en hoeveel paarden t zijn???). Het is maar voor zo´n korte periode. Soms klikt t direct tussen de paarden en is de rangorde vrij snel bepaald en de andere keer kan het weken duren voordat er eindelijk eens wat rust in de groep is en dat het voor de "rang lageren" ook wat aangenamer wordt....
En is er wel een schuilstal op de wei??? Mijn paarden staan met warm zonnig weer de hele dag vrijwillig hutje mutje op elkaar in de schuilstal. 24 uur per dag weidegang in de zomer zonder schuilplek is niet altijd een pretje voor je paard denk ik.
Is er geen andere oplossing??? Er gaan vast wel meer mensen van je stal op vakantie, kun je daar niet wat mee regelen. dat je elkaars paarden longeert of er een wandeling mee maakt zodat ze iig naast die 2 uur weidegang per dag ook nog een keer uit stal komen.
Nou ja ik zeg maar wat misschien is dat wel geen optie voor je.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 13:58

Ik breng hem idd een paar dagen eerder naar de pensionstal om te proberen.Een andere optie is idd dat iemand anders van de manege hem eruit zet voor 2 uurtjes.Maar dat is natuurlijk wel belachelijk weinig en ik dacht dat het gewoon fijner voor hem zou zijn,zo"n vakantie,maar daar is niet iedereen het mee eens dus,en daarom twijfel ik.De kudde waar hij in komt word af en toe gewisseld.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:07

Soms doe je een paard er geen plezier mee. Maar je kent hem zelf waarschijnlijk goed genoeg om te weten wat goed voor hem is. Onze ervaring is dat sommige paarden na een aantal maanden nog moeite hebben met een ander paard en als jouw paard nu net die verschoppeling is , dan heeft hij niet een leuke vakantie.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:19

ja haboshof, daar ben ik t helemaal mee eens!!!
En eleonora, soms lijkt het de eerste dagen heel goed te gaan voordat de ellende pas begint. Dat heb ik zelf pas meegemaakt met mijn nieuwe ruin. Ik heb hem vanaf eind januari en nu pas wordt hij geaccepteerd in de groep (2 andere paarden en een pony).

Ik heb zelf altijd het idee dat het makkelijker gaat als je de paarden met z´n tweeen zet. Dat is veel gemakkelijker dan dat je paard een plekje moet vinden in een groep die al een tijdje bij elkaar staat. Een paard staat nou eenmaal niet graag alleen en vaak sluiten paarden die met zijn tweeen staan wel vrij snel vriendschap, dat is meestal een kwestie van dagen en geen weken.

Tja, ik moet zeggen dat ik t ook geen prettig idee zou vinden als mijn paard 3 weken lang maar 2 uur per dag uit zijn stal zou komen. Maar misschien valt t te regelen met iemand van je pensionstal die dat ook vervelend vindt dat er naast de weidegang ook wat anders met je paard gedaan wordt.