Vraagje over achterhand..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manouk91

Vraagje over achterhand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 11:45

Heej,,,
ik heb van m'n instructrice huiswerk gekregen
Ik moest namelijk, weten waarom sommige paarden een wat bollere, stevigere achterhand hebben en sommige een heel afhangend, vlakke achterhand hebben. Ik zei van,, sommige worden meer met de achterhand er onder gereden en die hebben dus meer spieren, maar dit was niet uitgebreid genoeg,,
Duss weet er iemand meer over? dan hoor ik ''t graag
Laatst bijgewerkt door Oscar op 05-07-05 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: MSN-taal uit titel verwijderd. (Vraagjuh vervangen door Vraagje)

ikke

Re: Vraagjuh over achterhand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:56

Omdat sommige paarden een meer afhangend kruis hebben, zoals IJslanders bijvoorbeeld. Kwestie van bouw. Met goed rijden kun je hier wat aan doen, maar dat is uiteindelijk maar peuteren in de marge als het om het plaatje gaat.
Ik weet niet wat het doel van de vraag was, maar bouw kun je maar beperkt verbeteren met rijden.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 19:20

heej Manouk, ZELF opzoeken mocht op internet, maar dit is wel heeel makkelijk he?

De vraag is dus als volgt: sommige paarden hebben een sterker afhangend kruis als anderen, welke is makkelijker te rijden, waarom en dan meteen de volgende vraag voor Manouk: Heeft een paard met een schuine of een stijle schouder meer aanleg voor dressuur?

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:56

bij die laatste vraag ben ik wel benieuwd. Nu vraag ik me af of mijn paardje aanleg kan hebben voor dressuur. Als je de antwoorden weet laat je het mij ook maar even weten.

Manouk91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:03

Dat was dus mijn instructrice }>
Wat een kreng he? Neej hur sanniej Geeft ze me meteen een andere moeilijke vraag weet er toevallig nog iemand antwoord op die? Als je nog extra info over de eerste hebt ben ik ook blij
Mensies die al geantwoord hebben, bedankt he!

Oscar
Forumcoördinator

Re: Vraagje over achterhand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:27

Noukjuh, MSN-taal is niet toegestaan op Bokt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:40

sans6 schreef:
heej Manouk, ZELF opzoeken mocht op internet, maar dit is wel heeel makkelijk he?

De vraag is dus als volgt: sommige paarden hebben een sterker afhangend kruis als anderen, welke is makkelijker te rijden, waarom en dan meteen de volgende vraag
voor Manouk: Heeft een paard met een schuine of een
steile
schouder meer aanleg voor dressuur?

Het is kort door de bocht om te zeggen dat een afhangend kruis het rijden beïnvloed. Ik heb paarden gezien met een afhangend kruis en die konden uitstekend bewegen, het kruis was in verhouding met de rest en het lijf zat correct in elkaar. Ik ken er ook die kunnen alleen maar wat rond krabbelen en zullen nooit echt goed kunnen lopen omdat hun lijf domweg rot in elkaar zit. Het arme dier MOEST echter wel, het was immers een Quarter.

Voor die schouder geldt hetzelfde. Het zegt iets over het paard, in verhouding tot de rest van het lijf. Als een paard kort gebouwd is, zal het een relatief steile schouder hebben en toch uitstekend kunnen bewegen, omdat het bij de rest van de bouw hoort.
Wat jij echter graag wil horen is dat een schuine schouder meer bewegingsvrijheid in het been en dus meer ruimte geeft en daarmee zou zo'n paard een betere aanleg voor dressuur hebben.

Heeft die instructrice van je nog meer van die pestvragen? Kom maar op, Bokt helpt je wel }>

Manouk91

Re: Vraagje over achterhand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 11:03

Ikke, echt super bedankt.... Ik zal Sandra wel eens even laten zien dat ik 't wel weet (dankzij jou)
Sorry van de msn taal,, gaat per ongeluk.....