aankoop nieuwe pony/paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

aankoop nieuwe pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 11:17

Na meerdere jaren niet gereden te hebben ben ik op zoek naar een pony gegaan. Vroeger heb ik een welshje gehad en nu ben ik op zoek naar een leuke pony voor bosritjes, wat dressuur enz. Het liefst een haflinger. Vroeger heb ik een welsh-veulentje gefokt en onlang ben ik bij haar wezen kijken. Ik was helemaal weg van haar pittige maar toch redelijk ongecompliceerde karakter. Ze reed ook lekker. Zoiets zoek ik dus en dan wat groter en wat sterker.
Vorige week ben ik dan bij een driejarige betuigde fjord wezen kijken. Hij liep lekker in tweespan en in de eerste instantie was ik best enthousiast. De eigenaar vertelde dat het een supermak beest was, maar dat zag ik er toch niet zo in. Hij was zeer koppig, de eigenaar kon hem nog niet eens goed aan het halstertje mee laten lopen. Verder was hij kleiner dan beloofd en had hij wat vreemde plekjes op zijn hoofd en bij de staartwortel. Volgens de eigenaar was dat absoluut geen zomerexceem en had een veulen wat in de wei stond de staart aangevreten.Bij mijn weten zit een veulen niet alleen aan de staartwortel te knagen, maar ook gewoon halverwege. Ik heb gewoon het idee dat ik wat voorgelogen ben en ik hoop toch niet dat ik bij de volgende tien paarden hetzelfde mee ga maken *zucht*. Dit betrof geen handelaar of iets dergelijks.
Iemand nog tips om dit in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen?
Ik wil bv. wel een pony die niet te moeilijk over de trailer doet. Moet je dat gewoon dan gaan checken door te zeggen dat je wilt zien hoe de pony op de trailer loopt? Verkopers op hun woord vertrouwen durf ik eigenlijk niet.

Angela

Re: aankoop nieuwe pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:38

Alles wat je van het paard wilt weten eerst opschrijven en telefonisch of per mail aan de eigenaren vragen. Hierdoor heb je in ieder geval een eerste selectie (scheelt je heel wat ritjes).

Vraag een foto van het paard als ie in het vierkant staat, en 1 onder het zadel. Hoe oogt het paard??? een tweede selectie.

Voor de 3e selectie moet je er toch heen. Laat de eigenaar het paard voorrijden, en rij vervolgens zelf. Bevalt het? maak een nieuwe afspraak en rij het paard nog een keer, misschien kun je daar zelfs een buitenrit maken?

Laat het paard als je dit wilt zien idd de trailer oplopen, gewoon vragen.

Laat het paard ook eens loslopen in de bak en haal wat enge dingen tevoorschijn (paraplu, skippiebal, vlag). Zo weet je hoe het paard op rare dingen reageert. Laat dit ook eens doen terwijl je het paard rijd, zo weet je of je een schrikkend paard weer snel onder controle hebt.

Succes met zoeken!

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:21

he wat paardje zoek je?
wij hebben nog een fjord op stal staan die te koop staat.... pm me maar

groetjes

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:48

ja ik weet niet , in iederegeval laten keuren ! als je het paard wil.
misschien kan je hem op proef krijggen me maak je het paard in het egt mee.
ik had mijn pony ook maar laten keuren en hij bleek toch iest te mankeren waar hij aan geopereert moest, had ik heb niet laten keuren waren alle kosten voor mij geweest.
en hij heeft een een maand op proef gestaan.
ik had zeg maar een klein contracktje, waar in stond dat hij niet beet, niet sloeg, makkelijk in omgang.
en als dat wel zo was ik hem terug kon geven binnen die maand.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:48

Ik ben het met Angela eens, als potentiele koper mag je naar mijn idee aardig wat vragen, als het maar in het redelijke blijft.

Trailer laden hoort daar naar mijn idee ook bij, het wordt moeilijk als er geen trailer om handen is maar als die er wel is zou ik gewoon vragen of je er even in mag lopen.

En dat geldt voor alles, als jij en supermakke pony wilt of iig aardig mak vind ik dat je dat ook mag testen als mensen beweren die voor je te hebben.
Net als dat je als een ZZ dressuurknol zoekt je de knopjes mag uitproberen of vor je laat zien zodat je zeker weet dat het beessie an je wensen voldoet.

Succes

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:46

Door het antwoord van Sily kom ik eigenlijk op het volgende. Toen ik bij mijn zelf gefokte welshje ging kijken werd mij aan de telefoon verteld dat het een *hele pittige* pony was. Dat had best kunnen kloppen, want er zit engels en arabisch volbloed in. Als veulen was ze heel braaf, dus vond ik dat wel wat vreemd. Mijn gevoel bleek te kloppen, in omgang was ze een schatje en met rijden pittig en toch best braaf. Ze was leuk stout zeg maar haha. Helemaal mijn type pony.
De fjord was in omgang niet fijn, voor de wagen vond ik hem wel aardig.
Dus..als een verkoper zegt dat een pony pittig is dan kan hij toch nog een stuk makkelijker zijn dan een verkoper die zegt dat een pony supermak is. Daar zit het probleem.
Eigenlijk vind ik een pittige haflinger en fjord wel leuk, als hij maar geen blok beton is, hij moet goed wendbaar zijn. Misschien zie ik het wel verkeerd en is een blok beton juist supermak haha.

angela88: die volgorde had ik ook in gedachten, maar als er geen foto's zijn ga je toch snel op de verhalen af.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:56

Natuurlijk, wat voor de 1 supermak is is voor de ander super vervelend.
Ik vind het karakter van mijn haflinger geweldig, eigenwijs, krenterig, kieskeurig en een lekker edruktemaker, maar absoluut geen kwaad in dat hele lijf niet.
Andere mensen vinden haar gewoon stront vervelend en kwa karakter gewoon 3 keer niets.

Wat dat betreft zal het altijd zelf uitproberen blijven.

Een blok beton lijkt me trouwens niets

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:11

Sily schreef:
Natuurlijk, wat voor de 1 supermak is is voor de ander super vervelend.
Ik vind het karakter van mijn haflinger geweldig, eigenwijs, krenterig, kieskeurig en een lekker edruktemaker, maar absoluut geen kwaad in dat hele lijf niet.
Andere mensen vinden haar gewoon stront vervelend en kwa karakter gewoon 3 keer niets.

Wat dat betreft zal het altijd zelf uitproberen blijven.

Een blok beton lijkt me trouwens niets

Ik heb een beetje het gevoel dat die erg brave haflingers wat stug zijn om te rijden. Een haflinger die pittiger is lijkt me soepler. Ik vind het wel lekker als ze lekker rond gaan lopen met een verende rug.
Dan nog wil ik wel dat hij gewoon *redelijk* braaf in de dagelijkse omgang is.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:17

Je mag die van mij kopen
Onee wacht....die wil ik zelf houden

Mijn haf begint nu ook in galop nageefelijk te worden, de eerste keer stopte ik meteen met rijden, schrok me rot zo'n eind kwam die rug omhoog
Achteraf een blonde actie die mijn instructrice niet helemaal begreep, en normaal mens zou lyrisch worden als het eindelijk lukt * ze is nu 5 en had gewoon erg veel moeite met galoperen*

Als ik het nu voel vind ik het geweldig, galopeer nog een rondje extra door, heir hebben we zo hard an gewerkt.

ik weet niet hoe het met andere hafs zit, rij maar weinig ndere, maar di van mij is vorwaarts, lekker pittig, daarbij braaf *met streekjes maar dat mag* en idd lekker los, wat wel te danken is aan vanaf het begin goede instructie die het belang van dat soepel en los zijn ook zag.

Maar ga ene beetje off topic, snap igg wat je bedoeld

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:32

Dat voelt inderdaad erg goed. Ik heb een keertje gehad dat ik in een echte passage met mijn merrie langs een weitje met hengsten ging haha. Dat voelt ook erg grappig. Ze heeft het voor die tijd nooit gedaan en na die tijd ook nooit meer.
Het belangrijkste is denk ik geduld hebben met het kopen van een paardje en niet met minder dan het leukste genoegen te nemen.