4 jarig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

4 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 10:54

hallo bokkers

ik stel deze vraag voor iemand anders..

hoeveel mag een 4 jarig paard maximaal per week bereden worden?
het paard waar het over gaat zit vol met energie
en heeft veel plezier in het werk
er word niet alleen maar bakwerk gedaan maar 3 keer per week word er een buitenrit mee gemaakt
de eigenaren zitten eraan te denken om het paard 2x per dag een halfuur te berijden dus ochtend/avond
en natuurlijk voor het paard 1 dag vrij in de week dan word er gelongeerd of het paard gaat de hele dag de weide op
wat vinden jullie van dit schema?

ik zelf vind het wel kunnen maar ik had denk ik halfuur rijden...en in de avond longeren gedaan??

Chrissetje

Re: 4 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:19

ik zou 'm niet 2 keer laten werken op een dag...
dan kies ik liever voor om de 2 dagen een half uur rijden. en de rest longeren ofzo..

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:27

mee eens

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:43

Mijn 4-jarig paard werkt 4x in de week. Dit verschilt per keer wat ze doet en hoe lang.

Ik vind 2x op een dag een half uur toch wel veel en dan maar 1 dag in de week vrij? Nee sorry dat vind ik wel wat veel..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:51

Een 4 jarig paard kan best 6 dagen in de week een werken, maar bouw dit wel rustig op. spieren en conditie moet je langzaam op het juiste pijl laten komen. 2 keer per dag een half uur kan best, als je het maar opbouwt. Buitenritten zijn lekker voor het paard. Geef het paard naast het werk wel voldoende ruimte om zelf te bewegen, lekker de wei op dus of in een paddock... dagelijks.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:11

2 keer een half uur op een dag lijkt mij beter dan 1 keer per dag een uur eerlijk gezegd.

En je kan bv smorgens veel stap oefeningen doen, strekken en rekken en sávonds of eind van de middag wat meer draf en galop oefenen.
Het ligt denk ook aan de tijd die er tussen ligt en hoe intensief je rijdt.

Die van mij loopt in de winterperiodes ook weleens 2 keer per dag, niet elke dag trouwens, in de zomer staat ze lekker buiten maar in de winter merk je toch dat zij er bij baat twee ker per dag wat werk te doen.

Ook weleens smorgens loswerken in de bak, longeren of gewoon los bezig zijn en sávonds rijden.