Door neusriem van stang en trens hoofdstel wondjes gekregen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gietepiet

Door neusriem van stang en trens hoofdstel wondjes gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 10:15

Sinds een paar maanden rijd ik mijn paard nu met een stang en trens hoofdstel met een brede neusriem, maar nu vooral met deze warme dagen en veel zweten heeft ze last van wondjes aan de onderkant van haar kaak op de plek van de neusriem. Ik heb er al een zacht stuk vilt onder gedaan en heb de neusriem al strakker en losser geprobeerd maar niets helpt, Er komt wel iedere keer een mooi korstje op maar als ik dan weer gereden heb is het er weer af, misschien hebben jullie nog ideeën? Ik dacht zelf misschien aan zo'n gel-onderlegger hebben jullie hier ervaring mee?

Somebody_

Re: Door neusriem van stang en trens hoofdstel wondjes gekre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:24

ik heb er standaar als ik met stang en trens rijd een kaakbondje onder, dat maakt mijn moeder zelf, stukje vilt van 15 bij 8 ofzo en daaromheen een zachte stof,flanel geloof ik (zoiets) en wij hebben nooit last van wondjes onder de kaak. Verder heb ik niet zulke fijne ervaringen met gel,die gaan met warm weer meer zweten enzo, dus dat raad ik je af

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 13:12

geen gel dus iemand nog meer tips?

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:22

mijn paard had dat eerst ook, dat kwam doordat het leer nog nieuw was en dus ook wat stugger. Na verloop van tijd ging het vanzelf wat beter (ik heb in die tijd wel met vilt ertussen gereden)

later kreeg hij nog een paar keer wondjes, die keer kwam het omdat het leer wat was uitgerokken en de neusriem te laag hing....dus btje opgehesen (2 gaatjes)en alles ging weer prima

misschien daar dus eens naar kijken? misschien hangtie niet goed

owjah: wat ze ook wel eens doen is de mondhoeken na het rijden met koud water afspoelen waardoor de huis wat "steviger" zou worden, maar ik heb geen idee ofdat het werkt
suc6 ermee!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:46

Hangt de neusriem niet te hoog of te laag?
Verander daar eens iets aan, en kijk of het helpt.
Is je paard wel volledig nageeflijk? Als je paard de s & t niet volledig aanneemt en er een beetje stug op blijft, dan houdt ze haar kaken stijf en krijg je wondjes bij de neusriem. Dan is het gewoon zaak haar soepeler te krijgen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:55

Zou als mogelijk even een a twee weken zonder neusriem (en stang) rijden totdat de wondjes helemaal dicht zijn, anders rij je er steeds de korstjes af en heb je kans dat je een litteken overhoudt.

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 16:42

De neusriem zit op de goede plek, heb ik mijn instructrice ook naar laten kijken en zij zei dat vilt meestal goed werkt maar bij mij dus niet. Mijn paard loopt lekker ontspannen op stang en trens alleen kauwt ze af en toe op het bit dus dat zal er ook wel een beetje mee te maken hebben. En het leer is inderdaad nieuw en ik vet het regelmatig in om het soepel te houden. En een tijdje zonder neusriem rijden daar dacht ik ook aan, alleen op een wedstrijd gaat dat een beetje moeilijk.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:56

gietepiet schreef:
De neusriem zit op de goede plek, heb ik mijn instructrice ook naar laten kijken en zij zei dat vilt meestal goed werkt maar bij mij dus niet. Mijn paard loopt lekker ontspannen op stang en trens alleen kauwt ze af en toe op het bit dus dat zal er ook wel een beetje mee te maken hebben. En het leer is inderdaad nieuw en ik vet het regelmatig in om het soepel te houden. En een tijdje zonder neusriem rijden daar dacht ik ook aan, alleen op een wedstrijd gaat dat een beetje moeilijk.

Hmm, snap het probleem...probeer ff met je mee te denken... Is het misschien mogelijk om tijdelijk ipv een (hoge) engelse neusriem met een lage normale neusriem te rijden? Dan heb je toch een neusriem, maar op een andere hoogte zodat de wondjes goed kunnen genezen. Kun je alleen nog steeds niet met stang rijden, maar voor een paar weken is het misschien ene oplossing