Winterhaar Shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frankw

Winterhaar Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 09:51

Onze shetlander heeft nu nog winterhaar. Hoe zou dat komen en wat is hieraan te doen?

__Marloes__

Re: Winterhaar Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:00

Sommige pony's en paarden komen gewoon heel lastig uit hun vacht. Bijvoorbeeld jonge pony's en veulens. Het kan ook komen door ziekte of wisselvallig weer. Kan meerdere redenen hebben.

Je kan poetsen met een poetsblok en lijnzaadolie voeren, dat helpt wel. Maar gezien de datum zou ik als je pony nu nog wintervacht heeft vandaag nog scheren. Anders is het echt veel te heet voor zo'n dier.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:01

Die van mij had ook nog zijn wintervacht, en die heb ik 2 week geleden geschoren.
Het kan komen door het rare weer dit jaar, het was al vroeg warm, dus toen lieten de haren los, vervolgens was er ineens weer vorst en veel kou, dus hielden de haren vast... daarna heeft die van mij ze heel goed vastgehouden en niet weer losgelaten
2weken geleden stond hij te zweten in het land, dus toen wilde ikniet meer wachten tot het misschien ooit een keer zelf zouloslaten en heb ik de scheermachine erbij gepakt.

Het kan overigens meer redenen hebben hoor, en daarbij komen shetlanders vaker moeilijker uit hun vacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:01

Oudere pony's komen meestal ook moeilijker uit hun vacht (hoeft overigens niet altijd zo te zijn). Heeft de shet nog heel veel wintervacht, of valt het nog wel te overzien met een poetsblok, borstel en lijnzaadolie? Dan zou ik idd zoals al gezegd zsm gaan scheren, nu is het weer niet zo super (zeg maar helemaal NIET ), maar als het weer warmer wordt is het knap vervelend als 't beessie zo staat te zweten.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 07:15

SANEX schreef:
Die van mij had ook nog zijn wintervacht, en die heb ik 2 week geleden geschoren.
Het kan komen door het rare weer dit jaar, het was al vroeg warm, dus toen lieten de haren los, vervolgens was er ineens weer vorst en veel kou, dus hielden de haren vast... daarna heeft die van mij ze heel goed vastgehouden en niet weer losgelaten
2weken geleden stond hij te zweten in het land, dus toen wilde ikniet meer wachten tot het misschien ooit een keer zelf zouloslaten en heb ik de scheermachine erbij gepakt.

Het kan overigens meer redenen hebben hoor, en daarbij komen shetlanders vaker moeilijker uit hun vacht

Ik heb altijd geleerd dat een paard niet gaat verharen van de temperatuur maar van de lengte van de dag. Dus als het langer licht blijft dan gaan ze verharen...

Maar mijn shet komt ook moeilijk uit z'n vacht en dit jaar heb ik hem daarvoor zonnenbloemolie gegeven en verhaarde hij wel goed. In jou geval zou ik je shet gewoon scheren

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:21

Komt inderdaad door het weer. Het klopt wel dat ze verharen aan de hand van de lengte van de dagen maar als het dan weer koud word s'nacht verharen ze neit verder. Een hele boel shetjes zijn laat dit jaar. Gewoon goed poetsen, lijnzaad bijvoeren en anders als je het zat bent scheren.