Paard kopen; moeilijker dan ik dacht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefje23

Paard kopen; moeilijker dan ik dacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 00:12

Na ik ruim een maand geleden besloot een eigen paard te gaan kopen (eerst keer!) ben ik gelijk actief gaan zoeken!
Na 8 paarden gezien te hebben komt er ws een op proef binnenkort. Echter liep ze de 2e keer dat we gingen kijken niet helemaal regelmatig dus het is nog even afwachten of het wel door gaat.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar andere ervaringen!
Hoe lang hebben jullie gezocht? Hoe wist je dat hij of zij "de ware" was voor jou?
Hoe ben je te werk gegaan, op proef, wel/niet laten keuren en waar?
Hoe lang duurde het voordat je aan elkaar gewend was?

Het is mij namelijk best tegen gevallen, dus daarom erg benieuwd hoe anderen het ervaren/beleefd hebben!!!

MSQuincyTE

Re: Paard kopen; moeilijker dan ik dacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:20

Ik kende mijn paard al 1 1/2 jaar voor dat ik haar kocht.
Dus ik ken mijn paard nou 6 jaar.
En ik heb haar zelf nou 4 1/2 jaar.
Ik wou eerst een veulen van haar maar ze was niet drachtig.
Toen mocht ik van de eigenaar de merrie zelf kopen.
Toen ik haar heb gekocht lag er een dik pak sneeuw, dat was op 04-02-2001.
Die dag vergeet ik nooit weer.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 05:13

Ik heb toen echt maanden het internet afgezocht. Maar er was eigenlijk nooit iets bij waarvan ik zoiets had van: ja, dit zou het kunnen zijn.

Totdat ik Winddancer op internet zag. Heb meteen gebeld voor een afspraak en heb er tot nu toe nog helemaal geen spijt van. Ben super blij met hem. Precies het paard dat ik zocht zowel qua uiterlijk en het belangrijkste qua karakter.

Ik heb hem toen niet laten keuren; hij was pas 6 maanden oud. Aan elkaar gewend waren we al heel snel.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:40

Ik heb +-7mnd zitten zoeken. Dan had ik deze advertentie gezien.
Zeer fijn gereden paardje, zeer licht in de mond, en fijn op de benen gereden. Loopt de oefeningen op M niveau. Verkeersmak, trailer mak, geen stal of andere gebreken. Geschikt voor gevorderden en beginners. Ideaal om recreatie te rijden door de bossen en wedstrijden kan ook. Ze is heel braaf met opzadel, en poetsen. Met rijden loopt ze goed door en luistert heel goed op de hulpen. Ze is 1.58 groot en een merrie.

Hebt u interesse dan mag u altijd vrijblijvend komen kijken en rijden.
Zolang de advertentie er staat is ze er nog.
dit was voor mij het van het. Heb ze toen na 2x rijden gekocht achteraf gezien erg dom. Het klikte wel maar ik stond totaal niet stil bij mogelijke problemen. Ik dacht: die krijg ik er wel uit. Niet dus. De eerste 10 dagen ging het voorbeeldig. de 11e 12e 13e en 14e dag lag ik er telkens af met opstappen. Nee, dat probleem kreeg ik er niet uit. Wat nu? Tja pony maar verkocht, Achteraf gezien was dit paardje verkeerd beleerd. En dat merk je met 2x rijden niet. Nu is ze bij iemand die ik 100% vertrouw. Daar heeft ze het goed. Nu heb ik weer 'n pony maar die heb ik 4weken op proef gehad en dan pas gekocht.

En al wat in die advertentie stond was waar! Ze was echt heel lief en braaf. Alleen opstappen was BIG PROBLEM. Ze sloeg helemaal in paniek, niet uittesten ofzo echt bang. Eens je erop zat was ze zo mak als wat. je kon rondjes draaien in het zadel in dameszit of wat dan ook.
Dit alles is een beetje offtopic maar ik hoop dat je daar door niet het verkeerde type paardje koopt.
Nog veel succes met de zoektocht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:42

ik had een jong paard maar wilde er een rijpony bij, meteen bij de eerste handelaar zag ik een leuk dier staan, gereden, los laten lopen, leek allemaal goed en gekocht!

na vijf jaar heb ik em nog, superdiertje!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:12

ik had mijn paard gezien op internet op marktplaats was eigenlijk op slag verleifd. Wel tijwfel want hij stond erg ver weg, had net mijn oude paardje in moeten laten slapen, was een groen paard. Maar goed hij bleef door mijn hoofd spoken en ben toch gaan mailen met de eigenares. Uiteindelijk toch helemaal naar limburg gegaan om te gaan kijken en ik was verkocht. Weel later weer terug , nu samen met mijn man, daar een dierenarts gebeld( niet haar DA) en Boris laten keuren. Hij werd zonder op of aanmerkingen( alleen maar goed paard) geod gekeurd dus de koop werd gesloten want over de prijs waren we het al eens. Een week later weer terug nu samen met een vriendin met trailer. Inladen en op de weg naar hoek van holland met mijn nieuwe aanwinst. Wel moeten wennen hoor aan mijn kleintje. Hij was 2 en lekker lomp maar ook vreselijk lief. ik zou nu echt niet meer zonder m kunnen. En voor mij was hij de eerste waar ik ben wezen kijken en hij bevalt dus nog steeds super goed.Succes met zoeken!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:41

Hangt ook van je bedrag af, wat je kan uitgeven, denk ik.
Als je veel geld heb vind je genoeg mooie paarden "'zonder"
problemen....
Ik heb er nu 5 en allemaal snel gekocht.
(na 1 of 2 x kijken en rijden) Bij mij moet het "klikken".
De mensen bij wie ik ze koop zijn ook belangrijk. Daar moet ik ook een goed gevoel bij hebben.
Meestal zoeken zij echt een goede thuis voor het paardje en dan
verkopen ze hem toch niet als ze denken dat het niks wordt toch??
Tot nu toe ben ik zeer tevreden en heb nu geen paarden meer nodig

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:59

Haha, ik ben verliefd geworden op het eerste paard wat ik zag, en deze maand heb ik hem 13jaar

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:13

Ik kende mijn paard al, had hem 1.5 jaar eerder ingereden voor een handelaar.. en toen helemaal verliefd geworden, helaas werd ie erg kreupel en heeft is ie een jaar het land opgestuurd.. en ik dacht eigenlijk dat het einde oefening zou zijn, maar een jaar later hoorde ik dat hij bij een andere handelaar te koop stond. Ben wezen kijken en hij was niet meer kreupel en heb hem gekocht, week later kwam hij hem brengen.. Langste weeeeek ooit!

Ondertussen heb ik hem een halfjaartje en is alles helemaal leuk en goed Het klikt nog steeds en we hebben het wel leuk samen..

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:21

kweet niet of dit ook meetelt, maar ik hoef waarschijnlijk helemaal niet te zoeken, als ik volgend jaar ofzo een goede betaalt baantje kan krijgen mag ik Indy voor het geld dat ik heb, haar overnemen (mijn vz pony dus)

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:25

Ik was eigelijk niet echt aan het zoeken maar was wel op het gemak wat aan het rondkijken.

Er was er maar eentje die ik gezien had in die 3-4 maand tijd dat ik zei van wauw, die moet ik hebben.

Wat over en weer gemaild, dan een lange toch gemaakt van 300 km.
Mijn gevoel werd alleen nog maar versterkt en het rijden was ook super.
Ik heb der gelijk gekocht want ik wou haar niet voor mijn neus zijn voorbij gaan hoor.
Ze is vorige week gekeurd geweest en dat was 100% in orde, tot mijn grote vreugde, en in augustus komt ze naar mij.
Ik kan niet wachten!!!!!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:46

Ik heb eerst geprobeerd een Fjord bij ons op stal te kopen, ze vroegen daar echter een dusdanig hoge prijs voor dat het beestje nu nog niet verkocht is. Dat werd het dus niet. Toen ben ik bij een e-pony gaan kijken. Was erg leuk, maar het klikte niet echt.

Uiteindelijk ben ik toch op mijn oude manege bij Indy (Haflinger) gaan kijken. Ik had haar al gezien voor de twee andere pony's, maar vanwege het manegepony-zijn had ik haar uit mijn hoofd gezet. Maar helaas ik was verliefd. En na 1 rondje rijden was ze wat mij betreft verkocht. Nog even mijn persoonlijk adviseur laten rijden (Waterkippie op Bokt ) maar die was het al snel met me eens. En twee weken later had ik haar.

Heb wel heel veel pech met haar (eerst bloedworm, toen griffelbeentje gebroken) dus heb in de 5 maanden dat ik haar heb amper iets kunnen doen. Maar ze is en blijft geweldig!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:25

Orlanda komt van de manege waar ik rij, haar kende ik dus al. Voor Wit heb ik een paar maanden gezocht. Na een aantal weken kijken, eindelijk een leuk paard gevonden, werd ze afgekeurd... Weer verder zoeken dus. Uiteindelijk heeft het zeker 3 maanden geduurt voordat we Wit gevonden hadden. Bij hem zijn we 2x geweest, de 3 e keer was hier bij ons thuis voor de keuring. Hij is wel goed gekeurd en nu ruim een half jaar bij ons.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:25

Ik heb zeker een jaar op internet rondgekeken. Eerst was het niet echt serieus maar heb in dat jaar wel altijd gezegd; als mijn droompaard voorbij komt dan ga ik er voor. In dat jaar heb ik best wat leuke paarden voorbij zien komen, maar ze waren het net niet en ik durfde eigenlijk ook niet te kijken. Een maand voordat ik mijn paard kocht ging ik intensiever op zoek. Het eerste paard waar ik ging kijken was het niet voor mij, het klikte totaal niet en zae voldeed niet aan mijn verwachtingen. Over het tweede paard was ik aan het twijfwelen; ze was veel te dik en zat nog in haar wintervacht, niet echt het ideaal beeld van je eerste eigen paard. er zat ook veel werk aan. Na wat wikken en wegen besloot ik er toch voor te gaan, ik zag wel potentie in haar. Ik ben niet iemand die zomaar 'verliefd' wordt op een paard. Ik denk eerst ergens 100 keer over na dus voor mij was het ontzettend moeilijk om die stap te nemen. Ondertussen heb ik haar al bijna 2 maanden en nu ben ik echt wel verliefd! Ze is super mooi geworden en echt een lieverd. Ben heel erg blij dat ik er toch voor gegaan ben!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:32

mijn peter is handelaar en ik zei mijn eisen. Hij belde me op en we gingen gaag kijken ik was op slag verliefd.
het was een grote e pony, 4 jaar , niet beleerd, ... en ik heb ze na een jaartje nog. alleen buitenrijden is een probleem, ze vertrouwd het niet op haar eentje. verder is het een dominante merrie met karakter maar dat is meer een manier hoe je met haar moet omgaan.

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 10:06

Bedankt voor al jullie reacties! Ik zie al dat het of heel snel kan gaan of juist wat langer! Ik lijk denk ik op Rytir, "val' niet gelijk op een paard, heb tijd nodig om vertrouwen op te bouwen en ben een enorme twijfelaar! Dat maakt het juist zo moeilijk omdat je dan misschien wel dat ene leuke paardje aan je voorbij laat gaan!
Maar geduld is een schone zaak en het zal vast goed gaan komen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:43

Als je een leuk paard ziet, kun je de eigenaren vragen of je het paard misschien een aantal keren mag berijden (en ze hem in tussentijd niet verkopen) voordat je de stap tot kopen neemt, zo kun je zekerder zijn van je keuze. Zeker als de eigenaren aan het paard gehecht zijn, zullen ze het vaak geen probleem vinden om je wat meer tijd voor de keuze te geven, ze willen immers ook niet dat hun paard binnen no-time weer wordt doorverkocht omdat het niet klikt.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:13

ben op dit moment ook een nieuw paardje aan het zoeken...af en toe best lastig! vind je iets wat je echt leuk vind...heeft het weer een of ander foutje waardoor je toch maar weer verder kijkt

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:14

Ik was niet op zoek, was al 7 jaar uit de paarden toen ik mijn huidige paard tegen kwam.

Na wat keren kijken en twijfelen hebben we een proefperiode van 3 maanden afgesproken, meneer hoefde er eigenlijk niet zo nodig vanaf, dus dit was een hele luxe situatie.

Ik was er zo ver uit geweest dat ik niet aan keuren en dat soort dingen gedacht had, wat achteraf natuurlijk dom is en bij mijn volgende paard laat ik het zeker wel doen.
Gelukkig is ze gezond en in goede staat zogezegd, mar dat was dus een kwestie van geluk, zeker niet van wijsheid.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:21

Narbella heeft mijn 'pad gekruist'.
Ik was ook niet op zoek. Narbella stond in Frankrijk bij vrienden. Daar heb ik haar eigenlijk in 10minuten 'leren' kennen. (wat gepoetst, en klaar gemaakt voor de trip in de vrachtwagen naar de drafbaan)
Een paar weken later belde mijn vriendin of ik haar niet kopen wou, want ze was niet snel genoeg voor de draverij. Ik zo van ehm.. ja, IK wil haar wel, maar mijn man....
Toen mijn man 'ja' zei heb ik haar telefonisch gekocht. Ze heeft nog 3maanden (lange maanden!!) in Frankrijk gestaan voor ze hierheen kwam... maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad!!!

Het was het lot, dit had gewoon zo moeten zijn!

succes met het vinden van een leuk paardje!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:26

Ik ben ongeveer 2 maanden bezig geweest. IK heb er toen twee gezien, en de tweede is het geworden. Toen ik hem voor het eerst zag voelde ik echt zo'n vonk van JA dat is hem.En met rijden had ik echt het gevoel alsof ik hem al jaren reed, er was echt een klik. Ik heb hem nu 5 maanden en ben HEEL gelukkig met hem

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:20

Lowara was het eerste paard waar we bij zijn gaan kijken, en die hebben we gelijk dezelfde dag gekocht. ze was nog niet ingereden, heb er alleen 1 rondje mee gedraaft+ gestapt. dat was juist de reden dat ik haar wilde, ze was zo ontzettend braaf!! ze had voor die dag nog nooit iemand op haar rug gehad!
En nog steeds ben ik dolblij met haar, ze is echt alles wat ik mij kon wensen.

Cezanne kenden we al van de manege. mijn zus heeft haar een paar lessen meegereden in de manegeles, en ook haar halfbroer heeft ze getest, maar Cezanne was toch de leukste Verder dus ook nergens gekeken behalve bij die 2.

Fayette kreeg ik "kado" in Lowara, dus niet echt een keus

Choice was een impuls aankoop, dus verder ook niets anders bekeken.

Alleen bij Arwen ben ik wat langer bezig geweest. ruim een jaar voor de dekking van haar moeder al ermee bezig geweest. allemaal hengsten gezien en bekeken etc. en tjah, qua eindresultaat heb je niets te willen bij een zelfgefokt veulen, maar met haar zijn we wel het langst bezig geweest!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:33

Hoi
Iets minder dan een jaar geleden hoorde ik ook dat ik nu eindelijk een pony of paard mocht. En na ene maandje zoeken vond ik ene leuke haflingermerrie, ben er gaan kijken en met poetsen was ze harstikke lief. Toen we gingen rijden ging het wel, maar ik was zo zenuwachtig dat ik heel slecht reed en ik kreeg de haflinger amper in galop. Verzorgmeisje erop, ging perfect dus ik ging met gemengde gevoelens naar huis. Eenmaal thuis weer contact opgenomen enzo en na een week zei de eigenaresse opeens dat de eigenaar van de pensionstal waar ze stond hem verkocht had. Ik heb nog nooit in m'n leven zo'n poedersuiker gehoort ! Dus gingen me ouders en ik verder zoeken, we kwamen een paard tegen dat we mochten hebben, als de eigenaresse z'n papieren hield en hij dus officieel van haar bleef. Weer gaan kijken en ik ahd niet het idee dat het wat zou worden, het paard was namelijk erg groot. Maar me ouders bleven aandringen, aangezien we niet zoveel geld hadden om uit te geven. Maar toen ik het paard zag was ik zowat gelijk verliefd, dit paardje kon ik wel prima rijden en het was echt een schat van het dier. Ik heb toen zelfs nog even les op hem gehad. Na overleg met de eigenaresse wist ze zowat meteen dat wij Puck een prima tehuis kon bieden en een paar weken later kwam hij. Helaas is hij pasgeleden overleden
We hebben in totaal denk ik anderhalve maand gezocht. En nu ben ik ondertussen ongeveer alweer anderhalve week ongeveer op zoek naar een nieuw paard. En ik denk dat het nog even duurt aangezien ik graag een dressuurpaard wil, maar me ouders niet zo'n hoog budget hebben dat ze kunnen uitgeven.
-xXx- Marijke

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:34

Ik was al een tijdje aan het rondkijken voor een leuke pony/paard maar dat wat ik zocht en wat ook nog betaalbaar was kon ik niet echt vinden.
Totdat ik springwedstrijd had op de manege. Er stond in de wei een nieuw paardje, en ik was opslag verliefd! Precies het paard wat in mijn dromen voorbij komt. Schimmel, rond de 1.55, mooi rond en stevig gebouwd, spaans uiterlijk, pienter koppie, en zo ontzettend knuffelig.
Dus ik vragen wie dat paardje toch was, bleek het een dochter van een manege paard te zijn, en ik had haar als 1 dag oud veulen wel gezien maar toen was ze nog gewoon bruin en lang niet zo mooi
Dus ik meteen vragen of ze te koop was, maar eigenlijk wouden ze haar wel houden alleen voor een goed bod ging ze weg.. Uiteindelijk wel overbetaald voor een onbeleerde papierloze 3 jarige, maarja, droompaard he! Ze is overigens wel gekeurd, en de DA heeft wel 40 x gezegt dat hij niet kon geloven dat de verkoper zo'n goed en mooi paard verkoopt. Toen de manege eigenaar haar zag lopen (ze had daarvoor nog nooit aan de longe gelopen) had hij er ook wel spijt van, mjaw, deal was al gemaakt
De dag voordat ze naar mij kwam bewees ze ook nog is even dat ze echt springbloed heeft, ze sprong 'even' uit draf in alle rust uit de buitenbak (1.20 hoog)

Ik heb er nu een paar keer op gezeten, en ze blijft nog steeds mijn droompaard!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 19:34

ik heb door de jaren heen wel wat ervaring opgedaan, eerste paardje na 1e keer kijken gekocht, niet laten keuren, was in principe wel goed op zomerexceem na, dat doe ik nooit meer, 2e paard laten aansmeren (wist eigenlijk al dat ik m niet wou maar omdat mensen zeiden dat ie zo goed was bla bla toch gedaan) was na 3 maanden weer terug naar fokker, 3e paard niet gekeurd, verkoper voordeel v/d twijfel gegeven, paardje hardstikke slecht in elkaar, heb m op laten kanppen door vee arts en doorverkocht als gezelschapspony, nu mijn huidige 2 heb ik de 1ste met contract en keuring van eigen arts gekocht en 2e met keuring van eigen arts. hier houd ik het ook bij (mag ook wel n keertje)

heb ze eigenlijk allemaal via internet, ik ga voor 1 ras dus dat maakt het al iets makkelijker