Wat kost aanleg binnenbak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Wat kost aanleg binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 22:01

Wij denken er over om een binnenbak aan te laten leggen, maar ik heb eigenlijk geen idee wat dat zal gaan kosten. De bak moet in ieder 20 bij 40 zijn. Weet iemand daar meer over?

Ylana

Re: Wat kost aanleg binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:05

Waar je het eerst aan moet denken is dat je er wel een vergunning voor moet aanvragen!
Dus voordat je ook maar iets doet zal ik als ik jou was eerst eens de gemeente bellen en na vragen wat er mag.
Succes!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:07

Eeuh...ik moest voor school een "droombedrijf" bouwen... en bij mij kwam de binnenbak van 20x40 met gewoon damwand tussen de 80 en 100.000€uri's uit...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 22:46

Jeroentje schreef:
Eeuh...ik moest voor school een "droombedrijf" bouwen... en bij mij kwam de binnenbak van 20x40 met gewoon damwand tussen de 80 en 100.000€uri's uit...

Echt waar? Dat vind ik wel erg veel hoor, daar zet je (vooral hier in Duitsland) een compleet huis voor!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 22:47

Ylana schreef:
Waar je het eerst aan moet denken is dat je er wel een vergunning voor moet aanvragen!
Dus voordat je ook maar iets doet zal ik als ik jou was eerst eens de gemeente bellen en na vragen wat er mag.
Succes!

Ja tuurlijk. Maar het zal dan ook bedrijfsmatig zijn, dus vergunningen moeten er sowieso komen.

MotherGoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:53

Ik hoorde vandaag iemand op stal zeggen dat zoiets toch al gauw 20.000 euro kost en dat met name de bodem het duurste onderdeel van de bak is. Hoop dat je hiermee wat kunt ....

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:11

De bodem is zeker weten, het duurste van de bak !

Wij hebben net een huis gekocht, met bijna 2 HA weide, 9 boxen én een binnenbak .

Nu stonden bij het huis al lang geen paarden meer en de vorige eigenaars, hebben de bakbodem eruit gehaald, omdat ze er woonmobilen/caravans-stalling van hebben gemaakt !
Er moet dus nu een nieuwe bodem in. Het probleem bij mij is, dat de hal een beetje in een dalletje ligt en dat ik er waarschijnlijk matten in nodig heb, zodat de bodem droog blijft als het erg regent . Er liggen ook wat van die mineraalbeton-steentjes in.
Ik heb nu bij een aantal bedrijven offertes aangevraagd en van 2 bedrijven is er iemand langs geweest om de situatie ter plekke te bekijken.
De ene firma kwam met een bedrag van 16.000 , de andere van 25.000 . (Let wel: dit is dus alleen voor de bodem met een mattensysteem, de hal zelf staat er al!)
Mijn vriendin heeft afgelopen donderdag een nieuwe bodem in haar binnenbak gekregen (zij heeft een manege). Het is dezelfde bodem die Ula Salzgeber ook heeft en is van Donau-zand, met een houtsnippermix. Kostte 3.000 en is echt super !
Zij had echter het grote geluk, dat ze een goede vaste leembodem als ondergrond heeft, waar dat zand zo opgegooid kon worden!

Het ligt dus aan de ondergrond hoe je je bodem kan maken! Voor een eenvoudige hal, denk ik dat je met een bedrag van ca. 30 - 50.000 € moet rekenen!
Zoek anders eens op Google.de en dan "Reithalle" ingeven. Dan krijg je veel adressen. Ook kan je veel advertenties in de Cavallo/Pferdebörse vinden, van firma´s die Reithallen bouwen. Succes!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:11

Dat is duur voor een mooie bodem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:09

In Nederland kost een staalskeletconstructie, bekleed met enkelvoudige damwandprofielenplaten (dus ongeisoleerd) en met een enkelvoudig dak van eveneens damwandprofielplaten (dus ook ongeisoleerd) kaal tussen de 75.000 en 100.000 euro. Staal is nl ongelooflijk duur geworden.
Een 20x40 hal van hout bouwen zal denk ik echter minstens zo duur zijn, en is onderhoudsgevoeliger. Wel zal daar de isolatie beter van zijn, hoewel ook bij een houten hal het dak van golf- of damwandplaten zal zijn, en je dus 's zomers nog met instraling en hitte zit.
Bij die kale kosten komen dan nog de kosten van een bodem, een eventuele automatische sproei-installatie, verlichting en je hele elektrische installatie. Reken voor de hele hap gerust op 150.000 euro. En ik kan me niet voorstellen dat het in Duitsland veel goedkoper zal zijn dan in Nederland. Zo veel verschillen beide landen niet qua economie... en het staal komt sowieso van dezelfde internationale grondstoffenleveranciers.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:25

Ibbel schreef:
In Nederland kost een staalskeletconstructie ...... tussen de 75.000 en 100.000 euro. Staal is nl ongelooflijk duur geworden.

Reken voor de hele hap gerust op 150.000 euro.

Hmm... dat klopt, ik had laatst ook ergens gelezen, dat staal zo duur is geworden . Daar had ik met mijn bovengenoemde bedrag geen rekening mee gehouden !
Ik dacht echt dat het een stuk gekoper zou zijn!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:33

Ik heb hier een offerte liggen voor een veldschuur van 8 x 16 meter. Een stuk kleiner dus, maar wel geisoleerd (dus met sandwichpanelen) Dat kost al 75.000,- inclusief grondwerk en BTW, exclusief installatiekosten (water, electriciteit) en binnenafwerking.

Dus reken maar uit...

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:43

Wij hebben net een offerte aangevraagt voor een binnenbak. Ik zie hem nu alleen nergens liggen.
Maar het bedrag lag rond een ton, zonder btw en zonder bouwverzekering. Dat gaat dan nog alleen over de schuur waar hij in komt. Dus geen bodem, geen wanden (wel muren), zonder kosten van het aanvragen van de vergunning e.d. De afmeting was 20x40 m en dan geloof ik nog 6m langer voor een katine en het dak was aan 1 kant overkapend, zodat er nog boxen onder konden aan de buitenkant.

Duur grapje dus

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 11:11

Sodeju, wat duur zeg! Daar moeten we nog eens goed over nadenken dan...