Tandarts? Wel of niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BeLoVeD

Tandarts? Wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:26

Hallo

Ik kom net terug van mijn paard en het ging helemaal niet zo goed. Ik ging hem eerst eventjes longeren nou dat ging al heel slecht. En na 10 minuutjes wilde ik erop stappen. Dus ik ga rustig zitten en in 1 keer *woeeeeeeeeeeeeeeem* weg wasie. Na hem terug gekregen te hebben ben ik ervan afgestapt. Omdat ik niet wist wat ik moest doen.

Ik ben nu dus ook in een behoorlijke poedersuiker! Mijn paard is een haflinger van net 4 jaar die al begonnen is met wisselen. Hij is nu een tijdje onder het zadel ( nog niet zo lang ) en luisterde altijd heel goed. Wel af en toe wat streekjes maar niet zoals het nu is. De laatste 3 keer dat ik met hem bezig was zowel aan de longe als onder het zadel ( wel elke keer met hoofdstel en bit in ) gaat het helemaal niet. Hij loopt te trekken en is super onrustig. Gaat ook om de 5/10 minuten mesten. Zodra er druk op zijn bit komt gaatie gek doen, dan stoptie en gaat achteruit lopen of juist keihard ervandoor.

Als ik hem gewoon aan het halster heb is er niks aan de hand. Hij knoeit ook ontzettend bij het eten. En ik ben er eigenlijk al van overtuigd datie haken op zijn kiezen heeft. Heb ik bij een eerder paard ook gehad, die vertoonde hetzelfde gedrag alleen dan nog erger. Het komt vaak voor op deze leeftijd en omdatie ook zo knoeit met zijn eten enzo.
Dus ik wil eigenlijk gelijk morgen de tandarts bellen.

Ik heb zijn rug ook helemaal gecontroleerd en de plek waar de singel ligt, dat was op het eerste oog enzo helemaal in orde.

Nu is mijn vraag aan jullie denken jullie ook datie idd last van zijn tanden heeft? Het kan natuurlijk ook dwarsigheid zijn, maar ik wil gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Mijn voormalig instructrice heeft dat andere paard ook gigantisch op haar flikker gegeven, omdat ze dacht dat het gewoon streken waren. En dat bleken dus later ook haken te zijn! Ik wil dit gewoon met Noran niet! We hebben echt nu zo'n goeie band en dat wil ik niet gaan verpesten.

Wat zal ik nu doen? Gewoon morgen direct een afspraak voor zo snel mogelijk maken en dan tot dan niet rijden? Misschien longeren met halster? En weet iemand wat het bijvijlen van kiezen ong. kost? Alvast bedankt!

Margreet

Re: Tandarts? Wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:32

Dikke kans dat de problemen inderdaad vanuit z'n gebit komen, hij geeft alle symptomen.
Ik zou maar zo snel mogelijk een afspraak maken en tot die tijd maar even geen bit in. Idd longeren, of bitloos rijden.
Stevig aanpakken omdat hij loopt te klieren kan altijd nog, maar eerst gebitsproblemen maar uitsluiten of oplossen.

Ik was de laatste keer 40 euro kwijt voor het vijlen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:51

Zo te lezen lijkt het mij ook verstandig om eerst de tandarts te laten kijken. Ik zou tot die tijd longeren op enkel halstertje, laat hem keertje balkjes lopen, een lage vrijsprong. Of bitloos rijden. Zeker even geen bit, hij is nog maar net onder zadel zeg je en hij moet het rijden niet met pijn gaan associeren. Mocht er niks aan de hand zijn kun je hem daarna altijd nog stevig aanpakken. Controle van tandarts is meestal gratis. Bij mij koste het vijlen 50 euro.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:47

Ik zou inderdaad gewoon even de tandarts laten komen. Die kan je wel vertellen wat er mis zou zijn. Normaal gaan ze van haken op de kiezen niet moeilijk doen onder het rijden dacht ik. Maar het zal misschien pijn doen met wisselen? De tandarts kan je iig wel zeggen wat je er aan moet doen en hoe lang je geen bit in mag doen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:55

die van heeft hetzelfde hij zit volop in de wissel en die van jou ook ze wisselen tot hun 6 de mijn tandarts is geweest conclusie haken achterdoor en hij krijgt zijn doppen (melktanden) niet gewisseld en daar moet die hulp bij hebben worden dus getrokken die tanden en de haken heb ik zelf gevoeld
hier dit is de tandarts die ik heb hij is in het hele land actief en is in america afgestudeerd het nakijken was gratis en vrijblijvend
http://www.equinedentist.nl/

veel succes ermee
ik zo hem zo weinig mogelijk rijden tot je weet wat er aan de hand is die van mij is namelijk helemaal vastgelopen op 1 kant

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:59

uhm die site is dus niet van mijn tandarst maar is wel bij hun aangesloten als je me een pb stuurt geef ik je wel zijn nummer of gewoon hun eff bellen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 01:02

Al deze mensen hebben gelijk.
Gewoon de tandarts bellen.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 20:34

Dank jullie Heb ook nog ff contact gehad met mijn instructrice en zal morgen ff de tandarts bellen. Ik heb trouwens al een eigen tandarts voor mijn paard dus dat zit wel goed !

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:53

Mijn verzorgpaard had laatst ook haken
Eigenaar was er 80euries aan kwijt

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:03

Ik was 90euro kwijt, maar dat was wel met een verdoving. Mijn tandarts verdoofd standaard, zodat hij, maar ook het paard, er het minst last van heeft (hoef je ook niet te stressen met een praam ofzo)
Mij is aangeraden wel elk half jaar de tandarts even te laten kijken.. omdat haar onderkaak breder is dan haar bovenkaak, groeien haar boven kiezen gewoon, maar haar onderkiezen slijten niet vlak, maar puntig. snap je het nog? haha nouja, verstandig dat je hem even belt.
Succes ermee!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:25

Stess? Praam? Verdoving? Dat is nogal wat.....

Blij dat de tandarts die ik altijd heb daar niet aan doet/het niet veroorzaakt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:31

het ene paard is het andere niet, en vind het niet erg dat mijn paard verdoofd word. Zo is ze de hele behandeling kalm.
Ik zeg niet dat mijn tandarts stress veroorzaakt hoor hahaha maar hij zal zijn reden wel hebben.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:51

Voor mijn paard is een dikke week geleden ook de tandarts geweest. (zij is trouwens ook een 4 jarige haflinger) Ze had haken op haar kiezen maar daar had ze met rijden geen last van. Wel heeft ze twee wolfstandjes die er met de tijd uit moeten. (als haar gebit verder uitgegroeid is) Daar heeft ze nu geen last van maar daar gaat ze in de toekomst wel last van krijgen als daar dan niets aan gedaan wordt.

Misschien heeft jou paardje daar ook last van? Dat heeft namelijk wel gevolgen voor het inwerken van het bit.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 19:47

Jah ik bedoelde wolfstanden :S Lekker slim, maar hij belt me terug kost me 45 euro. Als het maar weer goed komt dat is het belangrijkste.