Hij verveelt zich in de bak.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judith_slu

Hij verveelt zich in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:34

Hey mensen,

*TIPS GEVRAAGD*
Mijn pony, (waar ik eigenlijk te groot voor ben) Word nu klaargestoomt, om iemand anders op zijn rug te dragen. Hij vind buiten alles prachtig, en een vreugdebokje komt ook wel voor.

Maar in de bak Hij vind het niks meer aan. Hij gaat toch minstens een paar keer per week naar buiten. Er heeft ooit eens iemand anders op gereden, en vanaf toen... nee geen zin meer

Ik probeer het werk voor hem heel afwisselend te houden, dus 1x in de week longeren af en toe losgooien, buitenrijdden af en toe springen (we krijgen binnekort waarschijnlijk echte hindernissen, ga dus dan vaker springen) Maar het dressuren in de bak vind hij niks aan !! Sloom, soms slecht voor het been noem maar op, ben dus al van alles aan het proberen.

Dus kortom: Wie heeft er tips, om het rijden in de bak wat op te vrolijken voor mijn pony??

groetjes mij (p.s. sorry voor het lange verhaal )

Carolinef

Re: Hij verveelt zich in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:45

ik snap het niet helemaal, hij wordt klaargestoomd voor iemand anders maar je hoopt binnenkort zelf vaker te springen?

tsja verder misschien s iets anders doen, caroussel rijden oid, lessen volgen etc. veel succes

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:53

Ik rijd er zelf ook nog wel op. Maar hij moet wat makkelijker worden, voor anderen. Na de zomer stop ik definitief.
beetje vaag misschien, maar goed hoop dat je het nu snapt. Hoop ook dat zei ( leaser) dan vaker kan springen

Heb een hele tijd met hem glest, maar dat is eigenlijk hetzlefde

iig bedankt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:48

Afwisseling is inderdaad vaak het belangrijkste. Werk bv. ook eens met pionnen (bij X voor gebroken lijn, slalom), veel overgangen, als hij graag galoppeert dan vaker een klein stukje galop tussen door. Ook wat spelletjes of longeren, grondwerk o.i.d. Caroussel of viertal is ook een goed idee. Is hij in een andere bak ook hetzelfde? Als je eens in een andere binnenbak rijdt of juist een buitenbak of alleen een ring met bordjes kan je testen of het de bak is of het dressuurwerk dat hij niet fijn vindt. Het kan echt moeilijk zijn als het plezier in het werk weg is.
Heeft hij soms een onprettige ervaring gehad bij die ene ruiter? Je zei dat je pony er daarna geen plezier meer in had maar weet je ook wat (en of) er gebeurt is? Desnoods eens een periode niet in de bak rijden en dan weer fris beginnen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:00

judith_slu schreef:
Sloom, soms slecht voor het been noem maar op

Daarvoor mag je 'm best wel aanpakken hoor! Hij neemt je gewoon in de maling lijkt het wel!
Zo te lezen heeft hij een prima leven met voldoende afwisseling, die enkele keer dat het blijkbaar niet zo leuk is zou hij wat mij betreft gewoon echt even pech hebben.
Ik heb ook niet altijd zin in m'n werk, maar het moet toch.

Je hoeft niet persé een vol uur te rijden, hou het kort, maar krachtig! 20 minuutjes stevig aan het werk met z'n koppie erbij is zat voor een dier dat er niet echt lol in heeft, je hoeft 'm natuurlijk ook weer niet onnodig lang te "pesten". En daarna ga je lekker buiten uitstappen, heeft 'ie toch z'n lol een beetje gehad.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 17:20

Martie schreef:
Afwisseling is inderdaad vaak het belangrijkste. Werk bv. ook eens met pionnen (bij X voor gebroken lijn, slalom), veel overgangen, als hij graag galoppeert dan vaker een klein stukje galop tussen door. Ook wat spelletjes of longeren, grondwerk o.i.d. Caroussel of viertal is ook een goed idee. Is hij in een andere bak ook hetzelfde? Als je eens in een andere binnenbak rijdt of juist een buitenbak of alleen een ring met bordjes kan je testen of het de bak is of het dressuurwerk dat hij niet fijn vindt. Het kan echt moeilijk zijn als het plezier in het werk weg is.
Heeft hij soms een onprettige ervaring gehad bij die ene ruiter? Je zei dat je pony er daarna geen plezier meer in had maar weet je ook wat (en of) er gebeurt is? Desnoods eens een periode niet in de bak rijden en dan weer fris beginnen.

Dat is inmiddels alweer 2 jaar geleden, daarvoor was hij altijd fris en vrolijk. Ik was toen nog vrijwel een beginner, maar weet alleen dat zei hem met martingaal reed, (ook al wou ik dat niet, ze had toestemming om hem te rijden van mijn vader. ze had een wedstrijdje van shool) Dat ze bijna constant been gaf, en meer van hem vroeg dan dat hij eigenlijk kon.

Ik weet nog dat hij van af toen eignelijk nooit meer veel zin had om in de bak te werken.

@ Margreet, Ik zal iig proberen, kort maar krachtig te werken. En dat slome en neit voor het been, zijn we ook druk me bezig.

iig bedankt allemaal, hoop dat ik er wat aanheb

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:16

Sorry, ik denk niet dat hij van dat ene keertje gelijk alles is verloren.
Aanpakken die pony, zet hem maar flink aan het werk, doe veel verschillende dingen dus niet steeds over de hoefslag sukkelen. overgangen, tempowisselingen, figuren, pasje opzij voor je been, enz. Eventueel pionnen en een balkje op de grond.
Slecht aan het been --> reactie eisen , buiten reageert hij toch wel aan je been? nou dan ligt het duidelijk niet aan z'n conditie ofzo, hij wil gewoon onder het werk uitkomen!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 17:29

SharirBobby schreef:
Sorry, ik denk niet dat hij van dat ene keertje gelijk alles is verloren.
Aanpakken die pony, zet hem maar flink aan het werk, doe veel verschillende dingen dus niet steeds over de hoefslag sukkelen. overgangen, tempowisselingen, figuren, pasje opzij voor je been, enz. Eventueel pionnen en een balkje op de grond.
Slecht aan het been --> reactie eisen , buiten reageert hij toch wel aan je been? nou dan ligt het duidelijk niet aan z'n conditie ofzo, hij wil gewoon onder het werk uitkomen!

Denk ook zeker wel dat je gelijk hebt, maar hij lijkt er ook niet zo veel meer aan te vinden

Ik maak zeker overgangen wijken, veel figuren, maar zal het nog actiever proberen.

Er is nu een meisje die hem least, en die is manegelessen gewend, dus rijd helemaal geen vergang of figuur uit haar zelf, dus daar ben ik nog met haar mee bezig nu.