hoe voetje bij achterbenen vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske

hoe voetje bij achterbenen vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:52

Nou ja de vraag staat al ongeveer in de titel. Normaal pakte ik altijd gewoon achterbenen en vroeg voetje maar nu ik paar keer heb gezien dat ze wel opzij slaat durf ik dat toch niet gewoon zo te doen. Maar moet ik het wel gewoon doen of zijn er truukjes voor?

Heb trouwens al met zweep geprobeerd en dat gaat goed. Nou ja bij de voorbenen geeft ze de benen dan gewoon netjes maar met achterbenen gaat ze dan opzij slaan. Maar misschien ook wel door de zweep? (zweep vind ze verder niet eng)

sammetje

Re: hoe voetje bij achterbenen vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:07

Mijn paard is ook zo lenig dat ze opzij slaat. Toen ik haar net had heeft ze een keer geprobeerd met het uitkrabben van de achterhoeven uit te halen. Ik heb toen flink naar haar uitgehaald. Toen was het eigenlijk meteen afgelopen.

Bij mij op stal is iemand die de rechterachterhoef uitkrabt als ze aan de linkerkant van haar paard staat. Dit doet ze ook met de voorhoeven. Ik vind het wat omslachtig maar misschien is het het proberen waard.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:50

Toen ik met vorige pony pas had sloeg ze ook als ik haar achterhoeven uit wou krabben. Een keer goed op d'r donder geven hielp meestal wel goed maar ik gebruikte voor de zekerheid een halstertouw om d'r achterbeen op te tillen. die doe je net boven die hoef en dan tillen ze dat been op zonder dat ze je kan raken omdat je er niet langs staat. Dat heb ik een paar keer gedaan en toen ze niet meer sloeg ben ik ze gaan uitkrabben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:51

ik duw altijd dan iets tegen het been aan zodat ze het gewicht op het andere been zetten.
als ze slaan naar opzij wil het wel helpen als je het been optilt deze iets naar binnen te duwen, dan slaat een dier vaak niet omdat het dan zichzelf zou raken....

raakt het zichzelf wel dan is dit niet zo hard, maar weten ze het wel voor de volgende keer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:54

ik ken het verschijnsel opzij slaan *wrijft over knie* en ik deed bij dat paard altijd een (halster)touw door de kootholte en dan trok ik het been omhoog, dan kon ik veilig de hoef inspecteren en evt. schoonmaken (krabben doe ik nooit)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:56

je kan je paard zijn voorbeen optillen en dan op deze manier aan het achter been zitten. Als je dit vaak doet dan zal ze gewent raken dat je aan het achterbeen komt en misschien op een gegeven moment niet meer slaan als je aan het achterbeen komt zonder dat je het voorbeen optilt en dan kan je rustig proberen om m even van de grond te houden en weer neer te zetten ... steeds iets hoger en steeds iets langer... Doordat je haar voorbeen optilt zal ze niet zo snel het achterbeen op tillen... het vraagt allemaal wel wat tijd, maar op het langere termijn misschien met wat meer resultaat...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:59

sammetje schreef:
Bij mij op stal is iemand die de rechterachterhoef uitkrabt als ze aan de linkerkant van haar paard staat. Dit doet ze ook met de voorhoeven. Ik vind het wat omslachtig maar misschien is het het proberen waard.

Dat is de 'Engelse methode'. Zo leert iedereen in Engeland het.

Ik zou geen zweep gebruiken, want ik denk dat je paard dáárop reageert. Kun je wel het been gewoon borstelen? Ik zou gewoon beginnen met eerst je paard (opnieuw) vertrouwd te maken met het been op alle mogelijke wijzen aan te raken. Als dat probleemloos gaat zou ik opnieuw gaan vragen op te tillen, nog zonder uit te krabben. Pas als ook dat goed gaat weer met uitkrabben beginnen.

PS: een paard gaat er niet dood aan als je een paar weken de hoeven niet uitkrabt.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:00

LecyTinker schreef:
je kan je paard zijn voorbeen optillen en dan op deze manier aan het achter been zitten. Als je dit vaak doet dan zal ze gewent raken dat je aan het achterbeen komt en misschien op een gegeven moment niet meer slaan als je aan het achterbeen komt zonder dat je het voorbeen optilt en dan kan je rustig proberen om m even van de grond te houden en weer neer te zetten ... steeds iets hoger en steeds iets langer... Doordat je haar voorbeen optilt zal ze niet zo snel het achterbeen op tillen... het vraagt allemaal wel wat tijd, maar op het langere termijn misschien met wat meer resultaat...

Dan moet je niet zo'n lenig paard hebben als ik. Ik was een keer haar uiers aan het schoonmaken en mevrouw werd bloedlink. Een stalgenoot hield haar voorbeen vast zodat ik veilig mijn werk af kon maken. Nou mevrouw sloeg met het achterbeen (aan de zelfde kant als het voorbeen wat vastgehouden werd) nog net zo hard uit.

Inmiddels met veel geduld kan ik nu haar uiers wel schoonmaken en is ze het zelfs lekker gaan vinden...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:04

Citaat:
Doordat je haar voorbeen optilt zal ze niet zo snel het achterbeen op tillen

daarom schreef ik dat bovenstaande ook... " niet zo snel"...

Ik heb er zo ook wel op stal gehad... dingen zouden nog op 1 been kunnen staan als ze zouden willen... maar als je langzaam naar beneden gaat wrijven en eigenlijk niets echt tegen hun zin doet dan lukt het bij de meeste paarden wel...
En uier schoon maken is altijd een geval appart. Ik moest dat bij mijn merrie ook wel eens doen en in het begin was mevrouw er niet van gediend, na veel oefenen en zo gaat het nu zonder problemen...
geduld is vaak een van de dingen die het verschil kan maken...

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 09:37

Bedankt voor jullie tips! Ik ga straks wel gewoon kijken hoe het daarmee gaat.
En dat van paar weken hoeven niet uitkrabben maakt niet uit maar wil graag binnekort de hoefsmid langs laten komen.. En dan wil ik wel dat ze ook normaal de achterbenen geeft. Want deze staat bekend dat hij heel handig is met jonge paarden maar wil liever wel dat ze het dan al gewoon doet enzo.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 09:58

Wil trouwens iemand wat duidelijker uitleggen hoe met achterbenen en halstertouw gaat? Want mij lijkt dat je dan alsnog naast je paard staat en dus alsnog een trap kunt krijgen?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:40

Je staat dan idd naats je paard, maar wel bij de voorhand. En het lijkt me stug als een paard je dan nog raakt met zijn achterbenen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:58

of je gaat er een endje achter staan, door dat halstertouw krijg je meer ruimte om klappen te ontwijken.

Ik heb me zware koudbloeden gewerkt die in het land waar ze vandaan komen (Oostenrijk) geen van allen hebben geleerd om voetjes te geven en er ook duidelijk niet van gediend waren.

Wij deden altijd de truuk met het touw en als ze echt bekapt/beslagen moesten worden, gingen ze in de hoefstal, dat was echt veilig voor iedereen.

Mijn eigen paard sloeg ook alle kanten op toen ik hem 3 jaar geleden kreeg, nu bekap ik hem zelf.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:14

renske schreef:
Wil trouwens iemand wat duidelijker uitleggen hoe met achterbenen en halstertouw gaat? Want mij lijkt dat je dan alsnog naast je paard staat en dus alsnog een trap kunt krijgen?

Wij leerden het bij jong paard aan om longeerlijn rustig proberen achter de holte te doen bij paard en rustig te vragen en steeds stukje verder naar voren halen. Dit deden we met 2 personen om rustig maar goed aan te leren. Daarna konden we zo de achterbenen optillen zonder bang te hoeven zijn.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:21

Wij hadden op stal ook een paard die dat deed en er moest oko ene hoefsmid bij komen.
We hebben hem dan ook verteld dat zij dit deed, ze gaf haar voet wel aar sloeg er nog even mee, dit was geen probleem zei hij, en als het voor die tijd niet meer lukte met hoeven uitkrabbel zou hij wel wat trucjes komen laten zien als hij haar toch moest doen.

Maar ok, zelf geef je je natuurlijk ook niet gewonnen, dus wij zijn doorgegaan.
Ik ben zelf iets naar achteren gaan staan, zodat als ze opzij uithaalde ze mijn benen iig niet kon raken, been stevig vashouden en als ze hem dan omhoog deed naar binnen duwen voordat ze kon slaan, meestal dus al tijdens het optillen, tilden we hem naar binnen.

De hoefsmid liet er nog wat trucjes bij zien die ik niet meer weet omdat we ze eigenlijk niet meer nodig hadden nadat ze doorhad dat ze er toch niets mee opschoot.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:30

met halstertouw snap ik nu! Eigenlijk logisch dat je het halstertouw zo van achter het been naar voor zeg maar doet. Ik dacht dat halstertouw voor langs het achterbeen ging dus dat je nog even makkelijk een trap kon ontvangen.