Trenshoofdstel/ Stang- en Trenshoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Trenshoofdstel/ Stang- en Trenshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:38

Wanneer gebruik je een stang en trenshoofdstel (ik dacht in de hogere dressuurklassen) en wanneer een simpel trenshoofdstel? Wat is het verschil (inwerking enzo) en waarom gebruik je een hoofdstel met 2 bitten?

Gebruik je bij een jong paard vanaf het begin al een stang & trens ? Lijkt me toch niet erg logisch? wanneer is er dan het moment om over te stappen, en is dit niet erg moeilijk voor het paard, ineens 2 bitten?

Skitter

Re: Trenshoofdstel/ Stang- en Trenshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:50

Tot en met de Z is eigenlijk een gewone trens hoofdstel te gebruiken.
Vanaf de Z2 is het dacht het verplicht . Dont quote me on that

Al is het zo dat veel vanaf de laatste M wp's al met S&T gaan oefenen.
Maar ik hoor wel vaker dat paarden fijner lopen met gewoon een trens

Ik denk niet dat het per se moeilijk voor een paard is. Hij snapt direct dat er veel meer in zijn mond zit, en hoe dat voelt etc, het is gewoon even wennen.
Dus als die goed luisterd, moet dat niet veranderen als je met S&T gaat rijden. bijvoorbeeld

En een jong paard rijd je inderdaad niet op S&T. Een paard moet in je de eerste instantie op je zit en benen rijden, dus dat basis moet er zitten.

Sjonniej

Re: Trenshoofdstel/ Stang- en Trenshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:57

Met de extra stang kan men de hulpen nog meer verfijnen en dan met name de grote overgangen; uitgestrekte draf-verzamelde draf en zo ook in galop.

Het is ook niet veel moeilijker voor een paard, die raakt echt niet in de war