merrie laat zich niet pakken sinds ze veulen heeft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

merrie laat zich niet pakken sinds ze veulen heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:16

Onze merrie heeft sinds 25 juni een veulentje,en ze laat zich dus niet meer pakken.Toch vind ik dit erg belangrijk omdat we ook aandacht aan het veulen moeten besteden,en die laat zich dus niet pakken als mamma wegrent!
Andere paarden uit de wei gehaald,en met een emmer voer de wei in,maar ze trapt er echt niet in }> ,ze blijft rondjes rennen en als je haar in de hoek drijft loopt ze door je heen en in het ergste geval valt ze je aan.Ze is ook erg beschermed over het veulen,dat begrijp ik wel,maar ze zal toch moeten eten,en het veulen moet zijn eerste prikje...
wie heeft de gouden tip???

PS: als je haar eenmaal hebt is het oké,dus ik heb niet het idee dat ze bang is ofzo.Ook hebben geprobeerd haar te pakken,te voeren,en meteen weer los te laten,zodat ze weet dat het alleen maar leuk is om "gevangen" te worden...

Ibbel

Re: merrie laat zich niet pakken sinds ze veulen heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:12

Je veulen hoeft pas ingeent worden met 3 maande op z'n vroegst, dus dat loopt wel los. Meestal is een merrie een dag of 10 erg beschermend, daarna (veulenhengstigheid!) wordt het wel minder.

Mijn paarden kunnen altijd los vanaf de wei naar stal. Ik heb mijn merries dus altijd een stal in kunnen drijven als ze zich niet lieten vangen met veulen. Is dat met behulp van wat prikpalen en draad ook niet te realiseren? Een soort pad naar stal inperken en dan van achteren rustig in stap opdrijven een stal in?

iwayalover

Re: merrie laat zich niet pakken sinds ze veulen heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:44

Ik zou zowiezo niet altijd je paard met voer proberen te vangen. Als je dit blijft doen heb je de kans dat ze dit gewoon gaat vinden en niet meer komt als je geen eten bij je hebt en dan heb je pas echt een vervelend probleem.

Probeer het eens door lekker bij haar in de wei te gaan zitten, en ga daar iets doen ofzo. Paarden en vooral veulens zijn erg nieuwsgierig aangelegd en zullen toenadering zoeken om te kijken wat je aan het doen bent. Zodra ze naar je toen komen niet meteen aaien oid maar rustig stoppen met waar je mee bezig was en dan rustig wat aaien. Dit kun je meerdere keren per dag herhalen. Zodra je het idee hebt dat de merrie en veulen rustig bij je kunnen gaan staan en jou vertrouwen dan kun je ze een keer vast houden en bijv. gaan poetsen ofzo. En zo kun je dit langzaam aan opbouwen en zul je over een tijdje je paard en veulen gewoon kunnen benaderen en vangen. Succes ermee