mijn tinker is te dik!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

mijn tinker is te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:07

Help! mijn tinker is te dik, niet heel veel maar toch is haar buik te dik. Ik krijg het er alleen niet af. Ze krijgt al heel weinig voer, 2 keer per dag 200 gram brok en 200 gram muesli. De wei is ook niet te vet. Hoe voeren jullie je tink? helemaal niet meer voeren vind ik zielig, zeker omdat ik ook met haar rijd.

Cloud

Re: mijn tinker is te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:12

mijn tinker loopt 24 uur per dag op de wei en die is ook niet echt vet.
de stalhouder gooit er af en toe wat hooi bij om wat bij te voeren.

die van mij krijgt na het rijden nog een halve kilo biks.

maar ik krijg ook de singel erg moeilijk aan omdat zijn buik erg dik is!

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:13

mijn tinker loopt 24 uur per dag op de wei en die is ook niet echt vet.
de stalhouder gooit er af en toe wat hooi bij om wat bij te voeren.

die van mij krijgt na het rijden nog een halve kilo biks.

maar ik krijg ook de singel erg moeilijk aan omdat zijn buik erg dik is!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:49

Even een vraagje: staat ze 24 uur in het land? Zoja is er misschien dan niet de optie om haar alleen maar overdag erin te laten?

Onze tinkers staan alleen maar overdag erin en als ze dan te dik worden gaan ze er gewoon een dag of wat uit en geven we ze gewoon 1 to 1,5 plak s'morgens en s'avonds.
Toen we net bij onze nieuwe stal kwamen (die van ons zelf is) waren ze ook erg aan de dikke kant toen hebben we ze gewoon op dieet gezet met ongeveer 2x per dag 1 tot 1,5 plak hooi dan kun je gewoon dat brok en muesli erbij blijven voeren.
Het duurt wel eventjes voor ze wat dunner worden en met wat beweging erbij moet het dan wel lukken lijkt mij.
Je moet haar wel gewoon eten geven en niet haar niks meer geven of heel weinig want een paard moet altijd blijven eten anders heeft ze straks last van koliek.
Je kan natuurlijk haar ook die hoeveelheid in kleinere porties per dag voeren zodat ze over de hele dag wat te knabbelen heeft.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:25

Is het niet alleen een grasbuik? Als ze echt op haar ribben en hals teveel vet heeft dan zou ik gewoon een droge boterham o.id. als beloning na het rijden geven en het krachtvoer weglaten. Als ze alleen een buikje heeft dan is dat gewoon normaal hoor als ze geen zware arbeid verricht. Als ze de hele dag gras eten dan zijn die darmen gewoon gevuld. Pas als ze echt vet aan gaan zetten worden ze te dik. Als je de ribben niet meer kunt voelen bijvoorbeeld (of druk moet zetten om ze te voelen) en als ze bovenop haar rug ook vet wordt en de hals zwaarder en breder wordt.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:35

Ze staat maar een paar uur per dag op het land, de rest in de paddock. Haar ribben kun je idd niet meer voelen. Ik voer als aalvulling ook wortelen maar ik heb gehoord dat dat ook niet zo goed is.
Alvast bedankt voor de eerste reacties!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:04

Onze Tinker staat ook de hele dag op het land, maar eigenlijk is hij ook wel te dik hoor. Dat komt ook omdat ik een tijdje weinig tijd had om hem te rijden.
Nu rijd ik hem weer vaker, maar voer hem niet bij. Inderdaad misschien een boeterham als beloning na het werk, maar verder niet.