natturlijk bekappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cloud

natturlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 11:09

ik ben van plan om mijn paard natuurlijk te laten bekappen.

ik zou graag jullie ervaring en meningen hier over willen horen!

zijn er hier mensen die al hun paard zo bekappen en die het zelf doen, het bekappen?

laat maar horen!!!! ik ben zeer benieuw naar jullie reacties!

groetjes Coby

Allejandro

Re: natturlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:20

Er zijn topics genoeg over

Gebruik even de zoekfunctie!

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 12:11

ik heb de zoekfunctie gebruikt maar er kwam niets nuttigs uit!

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:54

ik laat het door eenvriendin doen bij buc..

bitterbal en arabesk..
bitterbal doet het bij mijn paard en bij haar eigen paard en arabesk komt af en toe kijken of het goed gaat..

bij buc helpt het tot nu toe.
meneer kon zonder ijzers niet te weg op anders liep meneer kreupel maar nu loopt ie prima, geen enkel stapje kreupel meer
en dat terwijl mieke(bitterbal dus) pas bezig is..
en ze nog veel meer moet bekappen ( ze vijlt eigenlijk alles wat de doet niks geen mesje puur vijlen...)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:57

Ik bekap mijn paarden zelf (natuurlijk)
Ik ben er heel tevreden over!
Mijn paard heeft altijd op ijzers gelopen en is in het begin wat gevoelig geweest maar nu gaat het prima!
Heb er een curses voor gehad en de eerste paar keer een beetje hulp!

Is op zich niet zo moeilijk als je het maar goed bijhoud en goed weet wat je moet doen!

groetjes anke

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:11

marco is nu ook 1xtje natuurlijk bekapt, dat was omdat hij kreupel liep en ik dus geen ijzers er meer onde wou, het was een ontsteking dus het natuurlijk bekappen had daar verder niets mee te maken maar ik blijf het voorlopig doen dat natuurlijk bekappen, het scheelt me een hoop geld en niets is beter als op blote voeten lopen

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:25

Natuurlijk bekappen, dat is toch dat die zonder ijzers loopt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:47

Elsemiekje schreef:
Natuurlijk bekappen, dat is toch dat die zonder ijzers loopt

natuurlijk bekappen is bekappen, waarbij het paard met een natuurlijke hoef (wilde paarden) als 'voorbeeld' wordt genomen. Er waren ooit mensen die het wel heel vreemd vonden dat onze, goed verzorgde paarden niet zonder bescherming over glad asfalt konden lopen, terwijl paarden in het wild over puntige rotsbodems lopen en bovendien nooit last hebben van hoefkatrol ontsteking of hoefbevangenheid, en bijna nooit sterven aan been blesures, en dat is nou wel de nummer 1 doodsoorzaak bij onze paarden. Daardoor zijn ze gaan kijken naar de verschillen, en hebben nu een 'oplossing' waardoor paarden dus natuurlijker gehouden en verzorgd worden, en daardoor gezonder blijven. Het is dus niet echt 'gewoon' zonder ijzers.

Niet alle stromingen werken ook daarwerkelijk zonder ijzers, al zou dat wel beter zijn.

Mijn pony doet het goed op natuurlijk bekappen, maar ze liep daarvoor ook goed dus heb niet echt een grote verandering. Ze liep alleen daarvoor alleen maar in de wei en nu wordt ze getraind op asfalt en dergelijke.
Ik bekap zelf maar bel binnenkort even de bekapper om het na te laten kijken. Hoeven zijn erg belangrijk, zoniet het belangrijkst, dus niet iets om zomaar aan te kloten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:49

Er zijn volgens mij heel erg veel topics over geweest maar ik kan ze niet vinden dus deze laat ik gewoon open.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:07

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:09

bedankt voor jullie reacties.
ik heb hier echt iets aan.

ik hoop nog op meer reacties!!

groetjes Coby

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:48

ik laat mijn paard natuurlijk bekappen door een naturlijk bekapper.
Ik heb zelf bij deze bekapper een cursus gedaan, maar mijn paad heeft een forse beenafwijking, dus ik heb altijd feedback nodig van de vakman.

Ik vijl zelf wel wekelijks en werk tussentijds dingetjes bij.

Het bevalt mij erg goed, de ijzers vielen er vroeger constant vanaf, achteraf weet ik nu hoe dat komt en ik vind het zeer kwalijk dat de smid dit nooit gezien heeft.

Mijn paard heeft geenseconde gevoelig of kreupel gelopen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:24

Ik doe het zelf en we rijden trektochten van 250 km. De smid komt er niet meer in bij mij.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:31

weet iemand ook hoe duur het ongeveer is?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:34

ik betaal 35 euro per bekapbeurt, maar dat is speciaal koudbloed/zeer vervelend paard tarief + voorrijdkosten......

Een "normaal" paard, dat stil kan staan zonder aangebonden te zijn, dus "gewoon" level 1 parelli, is goedkoper

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:37

smurf schreef:
ik betaal 35 euro per bekapbeurt, maar dat is speciaal koudbloed/zeer vervelend paard tarief + voorrijdkosten......

Een "normaal" paard, dat stil kan staan zonder aangebonden te zijn, dus "gewoon" level 1 parelli, is goedkoper

hoezo level 1 Parelli?
ik vind het niet duur! bij onze hoefsmid betaal je €25,- per bekapbeurt!
moet hij ik het begin niet vaker komen, om het goed bij te houden tot de hoeven in goede conditie zijn?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:43

hij komt bij mij iedere 3 à 4 weken, afhankelijk van het weer, de gesteldheid van de bodem en wat de hoeven doen, mijn paard werkt al tijden niet.

De smid vraagt inderdaad 25 euro, hier ook,maar dat werk kan je niet vergelijken.

Ik vijl tussendoor soms dagelijks om het bij te werken, maar mijn paard heeft moeilijke hoeven, een compleet verziekte witte lijn, bolle zolen en alles wat maar fout kan zijn èn een forse beenafwijking, dus hij slijt nog eens scheef af ook

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:45

Ik laat mijn paard sinds een half jaartje natuurlijk bekappen. Het bevalt mij prima op deze manier Zelf bekappen durf ik niet aan. Bij mij kost het 25 euro.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:49

dus hoevaak moet een paard met goede sterke hoeven in goede conditie bekapt worden?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:00

iedere week, je moet het zelf bijhouden om jepaard goed op de hoeven te houden, soms wat vaker, soms wat minder vaak en de meeste bekappers zullen graag zien dat je een cursus gaat doen, zodat je weet wat je moet doen en zodat zij steeds minder vaak hoeven langs te komen, op het laatst zullen ze alleen nog een controlerende functie hebben.

er is 1 "maar"..... je paard moet gezonde hoeven hebben, zonder afwijkingen, anders blijf je levenslang iedere 3 ã 4 weken een professionele bekapper nodig hebben!