Vraag over beleren van 3-jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Finesse

Vraag over beleren van 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 10:41

Ik heb een 3-jarige merrie van Odermus, 1,5 jaar geleden gekocht met de bedoeling dat het mijn toekomstige sportpaardje zou zijn. Achteraf gezien had ik haar nooit moeten kopen, ik heb niet genoeg tijd meer voor de paarden ivm studie. Ik wil dit later uiteraard wel weer oppakken (zonder paarden geen leven ) maar op dit moment staan de paarden een beetje op een laag pitje en rijd ik enkel af en toe recreatief. Ik heb dan ook besloten dat ik beter een ander plekje voor haar kan zoeken, zodat ze alle aandacht krijgt die ze nodig heeft. (juist op deze leeftijd, als het zo belangrijk is dat ze veel aandacht krijgt)

Ze is namelijk een beauty om te zien, helaas nog wel wat aan de kleine kant (schat rond de 1.58, maar is wel een laatbloeier, wordt uiteindelijk denk ik een lage 1.60'er) dus het is zonde als ze nu niet bereden kan worden en in de sport uitgebracht wordt...

Na een lang intro dan nu de vraag: ik wil haar graag laten beleren voordat ze wordt verkocht (op die manier bereik je een breder publiek, en is haar waarde een stuk hoger...)
Hier wil ik echter zelf niet aan beginnen, ik heb er geen ervaring mee en wil dat het goed gebeurt (ik ga het er niet op wagen om maar wat aan te rommelen, straks verpest ik haar voor het leven...). Wat zijn goede adresjes om haar op een eerlijke manier te laten beleren en wat is jullie ervaring hiermee? En wat voor kosten brengt het met zich mee?

0oWeNdYo0

Re: Vraag over beleren van 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:47

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:24

Manege Mulder In Katlijk. Is van me oom en tante en me nicht beleert jonge paarden. en brengt paarden in de wedstrijdsport uit.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:57

Wil ik ok wel voor je doen, vraag er niks voor, alleen stallingskosten. Wat belangrijke is, wie het paardje ook maar inrijdt. Het is nog maar 3 jaar, dus zadelmak waarmee je een rustig buitenritje kunt maken is meer dan genoeg. Geen dressuuroefeningen vragen, dat is slecht voor de gewrichen die nog niet volledig ontwikkeld zijn. Of ze er bij een manege daar ook rekening mee houde, vraag ik me altijd af.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:24

Kijk eens op de site uit mijn onderschrift. Dreamstables maakt je paard in 4 weken helemaal klaar. Dat betekent dat je zo op kunt zadelen, zo op kunt stappen en gewoon de hele bak rijden. Dat het paard een fijne aanleuning heeft en dat het in alle gangen kan lopen. Dus dat ook een eventuele koper makkelijk op kan stappen en er echt op kan rijden. Daarnaast is onze methode voledig zonder enig geweld, het is puur gebaseerd op vertrouwen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:51

Het hangt erg van de stal af, maar op een professionele stal ben je al vlug een honderdje of 4-5 kwijt. Gebeurt het wel in een keer goed over het algemeen en met een maand ben je in de meeste gevallen wel klaar.

Ik vraag zelf altijd 250 euro per maand, maar dan verdien ik er echt geen cent aan. Is puur voor de fun en ik heb toch de tijd en ruimte over.

Wat vraag je er als groen paard voor? En wat zit er aan moederszijde achter?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:09

Ik zou hem eerst eens proberen te verkopen voor de prijs die je er eigenlijks voor wil hebben wanneer hij beleerd is. Sommige mensen willen juist een onbeleerd paard waar nog niets is mee gedaan zodat ze er zeker van zijn dat er niets mee is gebeurd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:53

een vriendin van mij doet het ook.
maar das vast te ver weg.