bandageren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 10:21

Bandages...

Een vriend van mij heeft gevraagd of ik zijn paard 1 x wil rijden omdat hij er een tijdje niet is, maar ik moet dit wel met bandages doen van hem want dat is goede ondersteuning volgens hem..

Ik kan niet bandageren, ik heb dit nog nooit gedaan...
Dus ik doe het liever niet om want ik breng er dan meer schade aan denk ik, dan dat ik er goed mee doe..

Ik persoonlijk vind het niet zo nodig om te bandageren bij een paard dat ook prima loopt zonder bandages... (vooral niet aan iemand overlaten die dat nog nooit gedaan heeft)..

Kan iemand mij alle nadelen van fout bandageren uitleggen, en de voordelen van goed bandageren...???

Alvast bedankt...

Bambino

Re: bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:11

En peeskappen om doen? want als je niet kan bandageren nooit doen hoor! of iemand laten bandageren die het kan...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:28

Haha ik vind het wel grappig van hem:
"Goeie ondersteuning"

Bandages ondersteunen helemaal niet

Nadelen zijn dat je het te strak kunt doen boel afknellen, te los kan los gaan en struikelen, te hoog/te laag, kogel afsluiten enz.

Voordelen... minimale bescherming, maar echt geen ondersteuning
Mensen gebruiken ze nog wel eens op wedstrijden omdat ze daar geen peesbeschermers etc. om mogen hebben. En het andere deel (het grootste gedeelte) gebruikt ze om setjes compleet te maken

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:58

Je kan wel gewoon gaan oefenen met het omdoen van de bandages maar er niet mee gaan rijden als je het niet kan! Ik zou idd voor peesberschermers ofzo kiezen..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:03

Bandages zijn ondingen die je niet om moet doen als je niet weet hoe 't moet. Ik vind bandages persoonlijk overbodig, maar misschien kan je aan iemand vragen of die het eventjes voor kan doen ofzo?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:41

Inderdaad, niet doen als je het niet kan.
Nadelen van goed bandageren zijn er eigenlijk niet.
Eigenlijk is het feit dat mensen het niet weten hoe het moet het enigste. Vanaf daar krijg je dan weer problemen.

Een bandage biedt inderdaad GEEN steun. Helemaal niks. Waarom met bandages rijden?
Ik rij alleen dressuur, en aangezien je o.a op wedstrijd niet met bescherming(dus steun etc) mogen rijden, wil ik mijn paarden ook niet met bescherming (en dus weer steun) trainen.

Uiteindelijk loopt een paard dan gewoon ' op eigen benen '.

Verder is het natuurlijk een voordeel dat het netjes en chique staat.
Maar alleen daarom doen vind ik ook

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 10:54

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Ik heb uiteindelijk zonder bandages gereden..
Hoe het rijden ging zal ik jullie maar besparen maar die bandages hadden het er echt niet beter op gemaakt..

maar wat een verwend paard
Hij had al weken niet meer in het zweet gestaan naar horen zeggen, maar gister dus wel, inclusief mezelf...

Maar bandages geven dus helemaal niks van steun??
Op de manege rijden ze een paard met bandages omdat het anders kreupel loopt?? Maar ik neem aan dat dit dan ook maar een fabeltje is??

Bandages, het zijn mijn dingen niet hoor...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:53

Nee bandages geven inderdaad geen steun.
Ach over bandages kun je nog lang door fabelen inderdaad.
Ik vind het ondingen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:37

WickedMie schreef:
maar wat een verwend paard
Hij had al weken niet meer in het zweet gestaan naar horen zeggen, maar gister dus wel, inclusief mezelf...

Vertel
Het feit dat hij alleen met bandages gereden mocht worden zegt al genoeg eigenlijk

Krijg je nu geen ruzie omdat je je er niet aan gehouden hebt?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:06

ik moest eigenlijk ook nog de hoeven verzorgen maar dit heb ik ook niet gedaan.
Ik heb gewoon alles eerlijk verteld, dat ik zn hoeven niet heb gedaan, niet heb gebandageerd en dat het echt een paard is waar je niet te lief voor moet zijn omdatie zo een loopje met je neemt...

Na een half uur liep hij pas lekker door en wat meer ontspannen. En zo stijfffff, hij pakt ook zijn bit vast als hij een wending moet maken, en in galop aanspringen is ook niet zijn hobby, dan valt hij gelijk naar binnen, er is nog genoeg werk te doen met dat paard en dat heb ik gewoon verteld..

Ik rijd ook niet geweldig, verre van dat aangezien ik nog maar serieus rijd sinds een maand of 4, maar dat er het nodige werk aan dit paard moet worden gedaan was wel duidelijk... ..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:07

En jij wordt nooit meer gevraagd om zijn paard te berijden nem ik aan

Hoe bedoel je hoeven verzorgen? uitkrabbelen ofzo? *ziet paard voor zich in een pedicure stoel met zijn hoefjes in de lucht *

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:11

Ik denk niet dat ik ooit nog word gevraagd nee

En met hoeven verzorgen bedoel ik uitkrabben, teren en olien...
maar met hoeven uitkrabben maakte hij al steeds schijnbewegingen die een paard ook maakt als hij naar een vlieg wil trappen op zn buik.. in dit geval voelde ik mij ook zo'n vlieg dus heb ik dat teren en olien niet gedaan

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:18

Ach joh...elke dag teren en olien is ook helemaal niet gezond, dus jij hebthet dier in feite een dienst bewezen.

het klinkt iig allemaal ernstig overdreven als ik het zo mag zeggen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:21

nee elke dag teren en olien word ook niet gedaan, 1 x in de week, maar dat moest ik doen want dat moet altijd op zondag.....

En agh.. de tijd zal leren eh
Als het paard niet eens wordt aangepakt zal het alleen maar ernstiger worden en das jammer...

Hij bedoeld het wel goed allemaal maar hij is overbezorgd denk ik en daardoor ook te lief voor het paard...

Maar als ik hem was zou ik ook niet blij zijn als er 1 dag iemand anders er op rijd en gelijk bergen kritiek heeft op jouw paard..

DMED

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:13

De voordelen zijn: Het staat leuk. De nadelen zijn: Te strak is schade aan pezen, geen tot weinig steun.

Beter geen bandages dus alleen peesbeschermers, daar heb je nog wat aan, die berschermen nog tegen klappen van buitenaf.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 06:29

DMED schreef:
De voordelen zijn: Het staat leuk. De nadelen zijn: Te strak is schade aan pezen, geen tot weinig steun.
Beter geen bandages dus alleen peesbeschermers, daar heb je nog wat aan, die berschermen nog tegen klappen van buitenaf.

Dat ze geen steun bieden vind ik geen nadeel. Alleen maar goed. Zo kan je je paard toch iets beschermen, zonder dat hij niet meer op zijn eigen beentjes loopt.

En ja te strak is niet goed, daarom gebruik ik nooit elastisch bandages. Ook met onderlappen, trek je die veel sneller TE strak.