crematie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

crematie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 03:09

ik zit de laatste tijd vaak te denken over hoe ik me zou voelen als mijn lieve meisje dood zou gaan.. is inmiddels ook al 24... hoop dat zij nog jaren mee gaat... maar goed denkt er vaker aan als met een vier jarige natuurlijk....
dus ik keek net eens op internet rond naar paardencrematies.. alle sites die ik bezocht waren of buiten werking of konden niet gevonden worden.. wel vond ik sites die dierencrematies deden maar die doen het dan weer niet voor paarden
nu dus de vraag heeft iemand hier ervaringen mee?? heeft iemand zijn paard/ pony laten cremeren? zo jah.. waar?? en met wat voor kosten heb je hier dan te maken?? ben er echt benieuwd naar want mijn grote liefde verdient dit zeker,... ( of is het gewoon mijn eigen gevoel dat zegt dat ik het graag zo zou willen??? ) beetje negatieve gedachten allemaal misschien... maar denk er af en toe gewoon aan ... en vroeg het me af...
groetjes keshia

ps. niet letten op de tijd van de post van dit topic.. ben net terug van het werken in een kroeg

Zonnetje81

Re: crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 04:04

Paardencremeatie is volgens mij NOG altijd niet mogelijk......... Dus helaas..........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:22

Wil je een heel eerlijk antwoord? Ik vindt het volstrekte flauwekul.
Ik denk dat het voor het paard belangrijker is dat die laatste momenten vertrouwd en zonder stress verlopen. Als ie dood is, is het alleen nog een zak met botten, afvoeren ermee. Het is geen leuk gezicht als je paard in de vrachtwagen wordt getakeld, maar niemand verplicht je toch om daar naar te kijken!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:34

Ik vind dat laatste echt belachelijk, sorry!
Er zijn ook mensen met gevoel hier!

Mijn merrie is pas 2 jaar, maar heb ook een tijdje rondgekeken.
Het is zeker nie tleuk als je je paard zo afgevoerd ziet worden, en niet te weten wat er allemaal mee gaat gebeuren.

Het zal vast voo rje eigen gevoel zijn, maar ik vind ook dat ze dit hebben verdient en niet dat ze in een vrachtwagen worden gegooit en in stukken worden gesneden of zo, hun voelen het natuurlijk niet, maar ik zou dat ook echt nooit willen!

Desnoods betaal ik er flink veel geld voor, mocht dit ooit gebeuren, maar ze gaat niet zo weg!Ik vind dat laatste echt belachelijk, sorry!

Het is zeker nie tleuk als je je paard zo afgevoerd ziet worden, en niet te weten wat er allemaal mee gaat gebeuren.

Het zal vast voo rje eigen gevoel zijn, maar ik vind ook dat ze dit hebben verdient en niet dat ze in een vrachtwagen worden gegooit en in stukken worden gesneden of zo, hun voelen het natuurlijk niet, maar ik zou dat ook echt nooit willen!

Desnoods betaal ik er flink veel geld voor, mocht dit ooit gebeuren, maar ze gaat niet zo weg!Ik vind dat laatste echt belachelijk, sorry!

Desnoods betaal ik er flink veel geld voor, mocht dit ooit gebeuren, maar ze gaat niet zo weg!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:00

gina2003 schreef:

Ik vind dat laatste echt belachelijk, sorry!

Desnoods betaal ik er flink veel geld voor, mocht dit ooit gebeuren, maar ze gaat niet zo weg!

Ja hoor er zijn hier mensen met gevoel, heb ik ook een heleboel van. Maar als mijn paard komt te overlijden vind ik het inderdaad belangrijker dat ze op een goede, rustige manier haar lichaam kan verlaten, dan dat dat lichaam met veel moeite en gedoe "netjes" wordt opgeruimd. Dood gaan ze maar één keer, ik wil liever daar forse kosten voor maken om te zorgen dat het vredig is, dan voor het afvoeren van dat lichaam. Ze is daar dan echt niet meer in, ze merkt niet meer wat daar mee gebeurt en verbrand wordt het toch wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:15

Sorry, maar vind die reacties ook lomp
Iedereen moet zelf weten of hij dat graag wil voor zijn/haar dier en of je daar de kosten voorover hebt.
Daar kan en mag een ander nooit over beslissen.
Met andere woorden, als jullie fam. komt te overlijden, mag je die ook wel in een massagraf kwakken?
Want voor sommige mensen is een paard net zoveel familie als een opa oma of wat ook.

Als het zou mogen, zou ik Kawa later het liefst op een mooi plekje in de wei begraven.
Maar helaas mag dat ook niet.

Verder ontopic
ik heb wel eens gehoord dat pony's tot ongeveer de 140 gecremeerd kunnen worden, groter niet omdat de overn te klein is.

Verder als je je paard in laat slapen in de wei en je vind het ophalen met een gewone vrachtwagen niks, kun je je paard oplaten halen met een speciaale wagen.
Die heeft een soort lepel en schept je paard op en trekt het dan de vrachtwagen in.
En jou paard is dan de enige.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 10:48

nou sorry hoor maar ik vind die reactie nog al bot.. kan het wel begrijpen dat sommige mensen er zo over denken.. met elk ander paard dat van mij zou zijn zou ik dit misschien ook wel doen..

maar mijn meisje dat vanuit het niks mijn verzorgpony werd.. en 7 jaar later ineens mijn eigen pony werd.. dat beestje heeft zolang ik haar ken SUPER hard voor mij gewerkt... dat beestje heeft me in alles geholpen.. heb een tijd in de rolstoel gezeten en dat beestje betekend de hele wereld voor me..

ook toen zij later tot twee maal toe spierbevangen raakte.. en de dierenarts haar al opgaf ... zijn wij verder gegaan.. gewoon omdat ik zag dat zij niet wilde gaan .. de dierenarts wilde haar al in laten slapen.. want het maximale wat eruit te halen viel was een half uurtje PER WEEK rijden.. en dat zou dan stappen en 1 rondje draven kunnen betekenen... EN NU: ik rijd haar elke dag... gewoon op het niveau van voorheen... en heb er zelfs nog moeite mee ze is de friste van stal!!!!
ga zelfs naar springles met haar!!! en heb de vorige keer op oefenparcours alle jonge springpony's eruit gerede!!!!

het is voor mij meer dan een hobby... het is liefde.. je kunt dit raar vinden maar zo is het hoe ik me erbij voel.. ik verzorg dit beest elke dag voor nu 8 jaar lang... ( ben pas 18) dan hecht ik mij behoorlijk aan mijn pony..

en ik zie haar echt als familie,... en ik zou heel erg graag zien dat ik een beetje van haar as ( niet de hele berg die over blijft) bij mij kan houden als mijn paardje er niet meer is... vond het eigenlijk wel heel normaal....

sorry voor het lange verhaal....
groetjes keshia

maar niemand hier nog ervaring mee??
ik wist dat begraven niet mocht in verband met de mogelijke verspreiding van ziekten...
en dit was voor mij ook geen optie omdat ik geen eigen land heb.. en me niet echt gebonden voel aan een plek!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:27

ik heb mijn pony wel laten cremeren, ze is aan gereden en heeft een fatale klap gehad (was dus op slag dood) alles bij elkaar heeft 600,- gekost, de crematie zelf was 500,- het vervoer (ze werd opgehaalt door de dieren ambulance) was 25,- en de asbussen waar ze in zit waren 75,- samen.

Ik kon dit alles ook bij een ander crematorium laten doen maar daar waren de vervoers kosten 500,- en de crematie kosten 600,-

Als je meer wil weten, kan je me mailen qt_nr1@hotmail.com

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:29

haar as heb ik trouwens nog, je kan er ook voor kiezen om het in de urnen tuin te zetten, of om uit te strooien, mijn andere pony die ook is omgekomen bij dat ongeluk heb ik wel laten ophalen, dit, omdat ik geen geld had voor 2 pony's en ik had deze pony pas net een week, die andere was echt mijn alles en had ik al een hele tijd.....

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 15:33

zo dat is nogal wat... jeetje... nou in ieder geval heel erg bedankt voor je verhaal en informatie.. zal zeker nog eens contact opnemen met je hierover... groetjes keshia

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:33

alles wat boven een 1 meter uit komt zeg maar de grootste maat van een hond kunnen ze NOG niet cremeren schetlanders wel maar geen grote paarden/pony's wij zijn vorig jaar ook een paard verloren door een hartstilstand en we hebben ons suf gezocht maar niks gevonden helaas we kwamen steeds bij dezelfde man uit en die kon niks voor ons doen maar houd moed want hij zij tegen mij dat het mischien vanaf 2006/2007 wel ging ze waren er in ieder geval mee bezig maar door verschillende wetten enz enz ging dat nog niet maar het zat er wel aante komen omdat er mega veel vraag naar is

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:32

ik dacht ook altijd dat het dus niet kon je paard te laten cremeren,maar dat kan dus wel,laatst heeft een kennis haar oude e pony laten cremeren,ik zal hier een stukje van haar mail laten lezen en alle informatie staat daarin:

"
We hebben hem donderdagavond laten inslapen omdat we hem wilde laten cremeren. Dat kan alleen in Roermond en daar moet hij dan zo snel mogelijk naar toe dus vanochtend zijn we om 4.30 uur weggereden en we waren daar om 7.45 uur en om 8.30 uur is hij gecremeerd. Dit duurt 7 uur, 16.30 uur hebben we de as opgehaald en zijn we weer naar huis gereden. Deze dag was dus ook pittig maar ik ben wel heel blij(klinkt misschien raar) dat het zo is gebeurd. In dat crematorium ging het allemaal mooi en rustig. We hadden Rob op een plastic zeil gelegd in de trailer met daar bovenop zaagsel. Met 3 man hebben ze hem uit de trailer getrokken en op een rijdende tafel gelegd. Ik ben er helemaal bijgebleven totdat ze hem voor de oven hebben gereden. De oven zelf heb ik ook nog bekeken.
De as krijg je mee in een soort tonnetje en die gaan we uitstrooien. Ik vind het gewoon een hele nette manier. Ik moet er niet aan denken dat hij in de destructor gaat of naar de slager!!!!
Hij betekent heel veel voor mij dus vind ik dat je het einde ook netjes moet verzorgen."

en de mail met alle relevante informatie:

"Ha die Femke,

Het crematorium waar Robbedoes heen is gegaan heet SHCN Dierencrematorium Roermond, Olympialaan 10, 6042 JZ Roermond telnr.(NL) 0475-343134 E-mail: info@shcn.nl en website www.shcn.nl. E-mail + website gaan denk ik over de afdeling in Leidschendam en die cremeren geen pony's/paarden. Zij zijn het enige crematorium in Nederland, Belgie en Duitsland die tot deze stokmaat in z'n geheel cremeren andere crematoria maken ze kleiner. Ik heb nog een adres van een crematorium in Belgie zal ik zo ook nog even bijvoegen die cremeren dus wel grote paarden maar volgens Roermond dus niet in het geheel maar dat ik heb ik dus nooit nagevraagd. Het was inderdaad stokmaat 1.55/1.60m als hij/zij dan niet te flink is. Voor deze stokmaat kost het cremeren 600 euro. Voor Rob moest ik 500 euro betalen en die was 1.44m. Je kan zelf met de trailer naar hen toe maar ze halen ook thuis op. Ze willen het paard het liefst zo snel mogelijk na het overlijden hebben want hij/zij zwelt namelijk op. Ze starten met cremeren om 8.00 uur en dat duurt de hele dag tot 16.00uur-17.00uur.

Het crematorium in Belgie. Cremanima Respect S.A. Rue de la Spinette, 32 5140 Sombreffe tel. 071/888845 Voor inlichtingen in het Nederlands Mevr. Pevernagie tel: 02/3473504
Tarief Persoonlijke dierencrematie Gezamenlijke dierencrematie
Ezel, Pony (200kg) 800 euro 300 euro
paard(600kg) 1300 euro 600 euro

ik hoop dat je er wat aan hebt....

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:38

Ik dacht ook altijd dat het onmogelijk was, maar gelukkig lees ik hier andere berichten. Zal ik zeker onthouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:59

Maar van Nederland mag je geen dood dier naar het buitenland vervoeren, dus naar Belgie mag helaas niet.

In roermond, daar kunnen ze tot de 140 cm heen, of heb ik dat mis?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:37

tot max 1.60m,moet het alleen niet een heel zwaar paard zijn,dus een smalle 1.60m.

dit schreef die kennis " Het was inderdaad stokmaat 1.55/1.60m als hij/zij dan niet te flink is."

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:23

Roermond kan idd ja is erg mooi en alles word goed verzorgd.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 18:20

zo dat is fijn om te horen joh.. niet dat ik verwacht dat mijn pony ieder moment kan doodgaan in tegen deel zelfs.. maar jah was ik begonnen met zoeken als ze al wel dood was.. tjah dan had ik helaas niks meer aan deze informatie... hartstikke bedankt joh.. ik zal het zeker onthouden.. hoop dat andere mensen hier ook nog iets aan hebben.. groetjes keshia