stoppen/minderen met krachtvoer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

droebel

stoppen/minderen met krachtvoer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 20:06

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de hoeveelheid voer dat ik m'n paard het beste kan geven.

Ik heb een 7-jarige friese ruin. hij wordt alleen recreatief gereden.
hij staat de hele dag op de (nu kale) wei. 3 x per dag krijgt hij hooi (dat hij binnen half uur op heeft)
op dagen dat hij werkt krijgt hij (afhankelijk van wat hij doet) 1,5 tot 2 kg. krachtvoer. mengsel van kentucky lite E (granenmix met extra veel energie) en kruidenreform-muesli. op dagen dat hij niets doet wordt dit gehalveerd.
Dit voedingsschema is op advies van havens en van mijn dierenarts.
mijn paard is een luchtzuiger (heeft ook geirriteerde maag en darmen).

Nu is gisteren Steffi van der laarse geweest en zij raadde mijn sterk aan het krachtvoer te minderen en het liefst te stoppen en dan onbeperkt hooi te geven. evt. wat krachtvoer als hij gewerkt heeft en vitamine bijvoeren om zeker te zijn dat hij alles binnen krijgt.

Ik heb het nu op stal voor elkaar gekregen dat hij zoveel hooi kan krijgen als dat hij op kan. Ik ga hem Pavo aurakoeken/summerfit bijvoeren. maar wat te doen met het krachtvoer?? ik wil er niet helemaal mee stoppen, hij haalt er toch wat energie uit.
hoeveel kan ik hem het beste geven??

Ecudes

Re: stoppen/minderen met krachtvoer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:08

Ik zou gewoon het advies van de veearts blijven volgen. Deze heeft je dit advies vast niet voor niets gegeven.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:12

Ik zou een luchtzuiger onbeperkt hooi geven. Hij heeft wat te doen en zijn darmen zijn ook lekker aan het werk. Ze halen veel uit hooi en een fries kan heel snel vervetten en heeft eigenlijk weinig krachtvoer nodig.
Onze fries staat van 10 tot 17.00 uur in het land, hij wordt dagelijks gereden of gelongeert. Hij krijgt nu een kleine 1/2 kg onderhoudsbrok per dag. 's Avonds krijgt hij nog 2 x een klein beetje kuil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:17

lekker veel hooi, pavo summerfit erbij en dan krijgt je diertje echt genoeg binnen!!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:33

Waarom wil je het veranderen? Is hij te dik, sloom, ziet hij er niet goed uit ofzo? Als alles goed gaat hoef je niks te veranderen, denk je dat het anders moet kun je het rustigaan proberen. Maar idd, zo veel mogelijk hooi voor jouw paardje en niet teveel krachtvoer lijkt me het beste, en liefst kleine porties (krachtvoer) over de dag verdelen.Als je goede kwaliteit krachtvoer geeft hoef je niet veel te geven, zeker als hij niet hard hoeft te werken.
Groetjes, Miranda.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 07:19

MirandaFuego schreef:
Waarom wil je het veranderen? Is hij te dik, sloom, ziet hij er niet goed uit ofzo? Als alles goed gaat hoef je niks te veranderen, denk je dat het anders moet kun je het rustigaan proberen.

Hij ziet er op zich prima uit alleen hij begint nu weer wat vaker met luchtzuigen. Mijn paard heeft ook een rugprobleem en zowel m'n eigen dierenarts als steffi van der laarse weten met 90 % zekerheid te zeggen dat deze 2 problemen met elkaar in verbinding staan. zodra hij veel zuigt, merk ik ook dat hij last van z'n rug krijgt. dus onbeperkt hooi zou dus voor hem zowiezo het beste zijn. maar de hele dag op de wei + onbeperkt hooi + 2 kg. krachtvoer lijkt mij weer een beetje teveel van het goede.
M'n eigen dierenarts heeft ook gezegd, zo min mogelijk krachtvoer, ik mocht alleen niet onder de 2 kg. zitten i.v.m. vitaminen. ik had ook al voorgesteld vitaminepoeder te geven, maar dat had hij liever niet want dan zou z'n lichaam helemaal geen moeite meer hoeven doen om voedingsstoffen uit het eten te halen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 07:22

idd. onbeperkt hooi en een pavo summerfit koek! moet genoeg zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:16

droebel schreef:
<knip>
Nu is gisteren Steffi van der laarse geweest en zij raadde mijn sterk aan het krachtvoer te minderen en het liefst te stoppen en dan onbeperkt hooi te geven. evt. wat krachtvoer als hij gewerkt heeft en vitamine bijvoeren om zeker te zijn dat hij alles binnen krijgt.

Verstandige meid Ik zou ook gaan voor onbeperkt hooi, in combinatie met Pavo Aura of Summerfit koeken. Overleg even in welke hoeveelheden dat je het moet geven.
Bovendien haalt het paard ook vitamenes en mineralen uit het gras. Ik zou dus wel zorgen dat hij wat te knabbelen heeft aan het gras. Dit is bovendien beter voor de grasmat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:28

Steffi is vrijdag toevallig ook bij mijn paard geweest en heeft het voer doorgemeten, ik moest ook iets weglaten, voerde al geen krachtvoer, maar pavo-liga, bijna hetzelfde als summerfit/aura maar dan in brokjesvorm.

Ik zou me zeker aan het advies van Steffi houden en het krachtvoer weglaten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:10

Luchtzuigen komt vaak voort uit maagproblemen en die komen vaak voort uit te weinig maagvulling. Maagvulling = ruwvoer. Krachtvoer gaat te snel door, waardoor er weer niets dan maagzuur overblijft in de maag. Dat maagzuur gaat de maagwand irriteren en daar kunnen paarden van gaan luchtzuigen
Advies van onbeperkt hooi is dus uitstekend. Krachtvoer wordt in Nederland per definitie in veeeel te grote hoeveelheden gegeven, gewoon mee stoppen en inderdaad met een summerfit koek (of iets dergelijks) vervangen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 13:52

Ik heb Pavo een mailtje gestuurd met hoeveel ik hem het beste zou kunnen geven. Ik heb vandaag een mailtje terug gekregen met een kleine uitleg over de oorzaak van luchtzuigen en dat het belangrijk is de hele dag hooi te krijgen. als ik denk dat hij te mager wordt of dat hij wat meer energie nodig heeft, dan mag ik hem evt. 1/2 schep krachtvoer geven. het liefste muesli (wat hij dus al krijgt) omdat ze hier meer op moeten kauwen en er dus meer speeksel vrijkomt wat het maagzuur weer terugbrengt.

Van Havens heb ik ook een mailtje terug gekregen, maar daar heb ik niet zoveel aan. ze zeggen dat een paard 1,5 tot 2 % van hun gewicht aan hooi mogen hebben en dat mijn paard daarnaast nog 1,5 tot 2 kg. krachtvoer mag hebben. als hij werkt zelfs nog een kg meer. dat doe ik dus echt niet. dan weet ik zeker dat hij tonnetje rond wordt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:15

zowiezo zou ik andres qua krachtvoer minderen en ook meer ruwvoer geven. daarvan willen ze nogal eens wat minder luchtzuigen omdat de buik dan voller is, en ze zijn natuurlijk met hooi heel wat langer bezig met opeten dan met brokken= minder tijd om lucht te zuigen. gewoon onbeperkt hooi geven is echt het beste. geen enkel paard zal uit elkaar knappen hiervan mijn luchtzuiger had ook standaard last van het luchtzuigen etc, en na advies van de dierenarts ben ik juist weinig brokken ( of brokken met minder energie)en veel ruwvoer gaan bijvoeren, en echt, het werkt ontzettend goed.
Ook in de basis brokken zitten genoeg stoffen voor een paard om eruit te halen wat hij nodig heeft. gewoon kijken waar je paard het goed op doet.