Wat voor gang voldoet aan deze omschrijving?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Wat voor gang voldoet aan deze omschrijving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 16:37

Mijn verzorgpony navina heeft een rare gewoonte.
Op het einde van een buitenrit gaat ze raar lopen.
Het is geen kreupelheid, want ze doet het iedere keer en stapt en draaft er voor en erna normaal.

De eerste keren dacht ik dat ze extra verend/swingend stapte, maar na een paar keer merkte ik een zijwaartse schommeling. Dat is steeds sterker geworden. Een vriendin die mee gaat op de buitenritten heeft gekeken en volgens haar is het een tweetakt en zou het dus eigenlijk telgang moeten zijn. zij heeft wel eens op IJslanders gereden.
Maar ik heb geleerd dat telgang alleen in een hoog tempo kan en dit gaat langzamer dan draf, maar wel iets harder dan stap.

Wat kan dit zijn? Ik ben benieuwd.

Oja, de pony is een fjord

Ibbel

Re: Wat voor gang voldoet aan deze omschrijving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:40

De zogenaamde 'schweinepas' is een langzame (en ongewenste) telgang bij IJslanders (en andere gangenpaarden) dus er bestaat wel degelijk een langzame telgang.
Ik heb echter nog nooit van gangenaanleg bij Fjorden gehoord. Maak maar eens een filmpje ervan, en zet dat dan stil op een frame, dan zal je waarschijnlijk zien dat het toch een gewone langzame draf is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:28

Wat Ibbel al zegt, even een filmpje maken als hij het doet. Dan kan je het 100 keer nakijken wat het nu precies is

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:32

telgang.. ofterwel taktfout kan...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:33

Ik heb wel op ponys gereden die zoiets dergelijks deden, en dat was gewoon een versnelde stap zegmaar, maar inplaats dat ze (zoals in draf) de diagonalen tegelijk verplaatsen, zetten ze links achter + links voor precies tegelijk, en met rechts het zelfde. Ik heb me toen laten vertellen dat het wel een telgang is. Het zat best raar, ze gooide niet echt omhoog, maar echt van links naar rechts (niet zo raar natuurlijk)
Mijn hond doet dit ook en op keuringen wordt het altijd zwaar afgestraft, bij hem is het echt een tussen gang tussen stap en draf...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 20:37

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het maken van een filmpje wordt lastig, maar ik ben er zeer zeker van het geen langzame draf is, want dat doet ze soms ook en dan zit ik stukken minder prettig. Bovendien heeft er dus iemand al gekeken als ze het doet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:53

Ik ken ook een paard dat wel eens zo loopt. Taktfout. Ik heb er laatst nog een stuk over gelezen, maar kan me even niet meer herinneren waar.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 07:56

Corrie doet het ook als Sara niet goed been erbij heeft. Ze noemen het lopen als een kameel. Bij onze bijrijder doet hij het niet, luiheid dus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:12

Anouar15 schreef:
Ik ken ook een paard dat wel eens zo loopt. Taktfout. Ik heb er laatst nog een stuk over gelezen, maar kan me even niet meer herinneren waar.

TaktFOUT? Wat is daar dan fout aan?
Dat wij deze gang liever niet zien, is niet hetzelfde als dat het fout is.
Het klinkt inderdaad als een langzame telgang. Het nadeel van telgang is dat de meeste paarden hun rug "vastzetten" wat dus niet gewenst is. Hier moet je dus voor op je hoede zijn en met andere oefeningen zorgen dat de rug soepel blijft.