Wat is de werking van een zomerdeken?{help}

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orchideetjuh

Wat is de werking van een zomerdeken?{help}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 13:16

Hoi hoi...

Mijn vraag is altijd waarvoor dient een zomerdeken?

Want in de Zomer heb je dat toch totaal niet nodig

Ik hoop snel een andwoordt te krijgen groetjesss...

qwinty

Re: Wat is de werking van een zomerdeken?{help}

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:28

Haha Ja dat vraag ik me ook wel een beetje af.
Maar denk dat de meest ehem gebruiken om de overgang niet mteen te groot te maken van zomer naar winter en van winter naar zomer..

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 13:38

Ben wel benieuwt, ik zie soms paarden bijna de helezomer met zo deken opstaan. Wie o Wie weet het

0AnGeLA0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:43

Inderdaad een goeie vraag!
Ik denk ook voor de overgang.. maar waarom sommige paarden er dan de hele zomer mee lopen??

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 13:49

Ja dat is mijn vraag dus ook. hahaha. Mijn vraag is voornamelijk omdat ik net een nieuwe zomerdeken heb gekregen hahaha

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:52

nou in de winter ligt er een winterdeken op,en dan een middelwinterdeken,en dan het zomerdeken anders word de overgang te groot vind ik.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 14:08

okeej nog meer andere optie's?
bedankt voor je reactie

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:35

Ook ik gebruik mijn zomerdeken voor de overgangsperiode. Als het weer kouder wordt na de zomer gaat eerst de zomerdeken erop, dan een dunne winterdeken (tussendeken) en dan pas haar echte winterdeken als het echt koud wordt. Anders is de overgang ineens te groot.

Nu heeft ze dus niets op, hooguit een vliegendeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:18

Ik gebruik ook een zomerdeken in het voorjaar na de winterdekens en in het najaar voor de winterdekens,inderdaad om de overgang kleiner te maken.

Daarnaast is het ook handig tegen de vliegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:09

Ik gebruik zomerdekens gewoon in de zomer (dag en nacht). Ik haal hem er overigens wel een paar uurtjes per dag af (als het paard op stal staat) om te 'luchten'. Tegen de kou is het inderdaad meestal niet echt nodig, maar ik vind het op het land erg fijn tegen de vliegen en bijbehorende insectensteken en zowel op het land als op stal ook om het paard schoon te houden.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:05

CCCCorine schreef:
Ik gebruik zomerdekens gewoon in de zomer (dag en nacht). Ik haal hem er overigens wel een paar uurtjes per dag af (als het paard op stal staat) om te 'luchten'. Tegen de kou is het inderdaad meestal niet echt nodig, maar ik vind het op het land erg fijn tegen de vliegen en bijbehorende insectensteken en zowel op het land als op stal ook om het paard schoon te houden.

Vind je paard het wel fijn om zo lang (het hele jaar door als ik het goed begrijp) een deken op te hebben? Ik persoonlijk zou het liefst in de winter nog geen deken opdoen, maarja echt gezond is het ook niet om ze met een nat dik pak haar uren droog te stappen. Ik doe dan ook zo laat mogelijk een deken op en zo vroeg mogelijk weer af. Ik zelf krijg altijd het gevoel dat een deken het paard toch hinderd, maar kan wel alleen mijn gevoel zijn hoor.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:26

We maken mietjes van onze paarden...zei m'n DA tegen mij toen ik van de winter met 2 dekens op me paard bij de praktijk kwam. Heeft ie wel gelijk in. Maar die lange haren in de winter is echt nix!! Ik heb ook een zomerdeken, die ik gebruik als overgangsdeken. Maar hij staat nu met z'n vliegendeken. Want hij wordt helemaal gek van die beesten. Anders zou ie nix op hebben. Denk dat een zomerdeken in de zomer idd gebruikt wordt tegen de vliegen, en om t paard schoon te houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:57

Ik gebruik een zomerdeken als overgang van deken naar geen deken. In het voor- en najaar dus. Friezen hebben ze wel eens op tegen het verkleuren.
Zomers heeft die van mij geen deken op.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 22:02

Ik gebruik geen zomer deken en wil hem ook niet nemen als ik zo lees hahaha. Ze heeft het totaal niet nodig maar bedankt iedereen

Ik weet verder genoeg dus als van mij kan er een slotje op
Thnxx allemaal

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:03

Als horzels, of wat zijn het, dazen.. dwars door mijn rijbroek heen prikken, prikken ze volgens mij op je paard ook wel door een vliegendeken heen...
Die van mij staat op het land, dag en nacht met niks.
Ze mag van mij vies worden, dan poets ik wat langer

Zomerdeken is inderdaad handig als 1e deken als het weer kouder gaat worden...

Ik heb er trouwens nog 1 te koop KLIK HIER

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:05

Ik laat mijn paard elke dag rollen zonder deken (zomers in het land doet hij dat zelf wel, maar 's winters mag hij ook) Het is zo goed voor de vacht.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:09

Ik gebruik hem als overgangsdeken.
En nu (zomer dus), doe ik snachts als het 'koud' (onder de 15 graden) is een (waterdichte) zomer deken op. Dit omdat hij op de wei staat (wat kouder dan op stal) en ik z'n vacht kort wil houden. Natuurlijk zal hij het niet koud krijgen! Maar hij heeft wel een duidelijke kortere vacht dan de rest van z'n weigenootjes die momenteel dag en nacht zonder deken staan en dat wil ik zo houden. (hij staat nu trouwenw wel zonder op de wei)

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:14

bij ons op stal hebben de meeste paarden nog een zomerdek op, maar dan wel een cooler....
deze houdt het paard lekker koel in de zon. en andere reden dat ze er bij ons nog opliggen is zodat de wedstrijdpaarden mooi schoon blijven

Mijn eigen paard is een koudkleum en kan slecht tegen de wind.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:20

ik gebruik m ook als overgang deken of als het ineens een paar dagen echt flink kouder is ineens tussen al die hittegolven door. Over het algemeen staat ze ook naakt. Maar het duurd zo verschikkelijk lang voordat mijn tinker door haar wintervacht heen is ( bijna eind zomer) en dan heb ik de hele zomer last van slecht opdrogend zweet en overmatig zweet tijdens rijden.
Ze ligt ook heel erg veel en vooral als het wat kouder is geeft deze deken nog net wat extra bescherming tegen kou uit de grond...
Maar doorgaans in de zomer staat er bij mij geen enkel paard met deken, hooguit een vliegendeken...

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:48

Ik gebruik hem alleen als overgangsdeken.
In de zomer heeft ze helemaal niks op als ze last van vliegen of wat heeft heeft ze altijd nog haar staart om ze weg te krijgen

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:20

Ik gebruik hem als overgangsdeken en als ik mijn paard gewassen heb voor een wedstrijd de dag erna (dan gaat ie dus 's nachts op). Ik kan me voorstellen dat je een zomerdeken gebruikt bij een zwart paard als je daarmee wedstrijden rijdt. Echt zo zonde zoals die kunnen verkleuren.

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:35

vinci schreef:
Mijn eigen paard is een koudkleum en kan slecht tegen de wind.

Vast niet zo geboren?

1 overgangsdeken kan ik nog begrijpen, maar dat sommigen 3 soorten dekens per jaar opdoen vind ik overdreven.
Een paard kan er heus wel tegen hoor als het ineens wat warmer of kouder is.
Handig hoor zo'n paard dat ziek wordt als het een keertje geen deken of heeft.