kunstof hoef'ijzers'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoetie

kunstof hoef'ijzers'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 09:23

ja een beetje rare titel maargoed..

ik had net toevallig de limburger opstaan en daar hoorde ik dat ze nu bezig zijn met kunstof hoefdingen te introduceren..

dit zou handiger zijn, en ook goedkoper als echte ijzers..

weet iemand wat er nou precies handiger is?

ze doen trouwens met een of ander ding [zo'n ding waar ook lijm ofzo inzit] op de hoef en dat ziet dan gewoon uit als een echt ijzer..

Lenneke_

Re: kunstof hoef'ijzers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:25

Het lijkt mij een stuk beter voor de hoef. Het vangt beter schokken op dan een ijzer, het hoefmechanisme kan gewoon werken omdat kunstof soepeler is en het is meer anti slip op de weg.
Maar ik heb er een ervaring mee. Mijn paardje loopt lekker op blote voeten.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:30

goedkoper vraag ik me af, het dure van beslaan zijn niet zozeer de ijzers, maar het werk wat de beste man/vrouw eraan heeft.
en kunststof of ijzer, ze moeten er toch onder gemaakt worden.
alleen als je er beduidend langer mee zou doen zou het goedkoper kunnen zijn.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:57

Volgens mij zijn deze kunstof ijzers duurder maar deze zijn langer te gebruiken omdat deze ijzers opnieuw geplaatst kunnen worden.
Teminsten dat is wat ik ervan heb begrepen.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:36

Jaren geleden hebben wij ook eens kunststofijzers gehad, die zouden het helemaal zijn. Een of andere Zweedse stand bij Equitana verkocht ze.
Onze hoefsmid had ze er onder geslagen. Om kort te zijn een drama.
De eerste volgende Equitana erna hadden wij die geweldige ijzers weer meegenomen om ze te vertellen dat het rommel was, maar het Zweedse vogeltje was al weer gevlogen.
Voor ons hoeft het niet meer. Laten die dingen zich eerst maar in de praktijk bewijzen, voordat ze onder onze paardenvoeten gemept worden.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:21

ik denk dat ze beter voor de hoef zijn omdat ze idd beter schokken opvangen.maar het lijkt me wel dat ze snel afslijten als je er veel mee op de straat rijd.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:22

Toen ik vertelde dat mijn paard erg glijd op haar ijzers zei de smid ook dat hij er wel kunststof beslag onder kon doen maar dat dat veel sneller zou slijten enzo.
Ik houd het dus mooi bij ijzer.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:52

Een vriendin van mij heeft haar paard ook op kunststofbeslag gehad, maar dit er binnen 2 weken weer af laten halen. Paard liep er niet zo fijn op en werd gevoelig op de pezen. Anders nooit problemen gehad. Dierenarts is erbij geweest en moest weer gauw op normale ijzers.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:21

Hier stond laatst toch een stukje over in de paard en sport, of hoefslag ? k weet nie meer welke
dat t ook handig zou zijn voor correctie bij veulens en dat je het met een spuit dr op moest spuiten, kzal kijken of ik dat stukje nog kan vinden en ff kan scannen

_deem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:30

Hai Hai!
Bij ons op stal hebben sommige mensen vorige week kunsttof ijzers onder laten zetten.

Ze zien er niet bepaald uit als gewone ijzers...deze waren groen met geel. Ik weet niet of ze dat allemaal zijn.

Verder wat betreft de prijs was het zo dat het inkopen van deze 'ijzers' een heel stuk duurder is dan gewone ijzers. Dus lopen de prijzen vaak op want de hoefsmeden willen er wel wat aan verdienen. Verder hebben maar weinig hoefsmeden deze 'ijzers' omdat ze dan dus meer moeten vragen en er dan bijna niet aan verdienen.

Wat betreft het schokopvangen....dat is wel waar... Maar dan vraag ik me weer af wat zo'n dun ding nou weer als schok op kan vangen... Volgens mij ben je meer gebaat bij een goede ondergrond

Het klopt inderdaad wel dat er antislip opzit. Maar heb ook weer gehoord dat dat juist weer nadelig kan zijn. Want het paard glijd, als hij uitglijdt, niet door en dus abrubte stop.. en dat is niet best voor zijn pezen!

Ik hoorde ook dat de kunstofijzers van nu nog niet zo heel erg goed ontwikkeld zijn en dat er over een tijdje betere exemplaren te verkrijgen zijn

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:55

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 13:23

passepartout schreef:
Jaren geleden hebben wij ook eens kunststofijzers gehad, die zouden het helemaal zijn. Een of andere Zweedse stand bij Equitana verkocht ze.
Onze hoefsmid had ze er onder geslagen. Om kort te zijn een drama.
De eerste volgende Equitana erna hadden wij die geweldige ijzers weer meegenomen om ze te vertellen dat het rommel was, maar het Zweedse vogeltje was al weer gevlogen.
Voor ons hoeft het niet meer. Laten die dingen zich eerst maar in de praktijk bewijzen, voordat ze onder onze paardenvoeten gemept worden.

volgens mij worden ze er niet onder geslagen, maar zoals Quidou al zegt, worden ze erop gespoten!