Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
... 
! Gelukkig is het goed afgelopen!Superstar schreef:Ontzettend bedankt voor jullie tips! Merrie en veulen gaan dus naar de keuring. Het veulen is dan drie maanden oud. Dus kortom:
- 2 paards trailer.
- Merrie vast, veulen er los naast.
- Tussenschot weghalen.
- Bovenklep dicht of een veulenrekje ervoor.
- Geen hooi net maar hooi zak gebruiken.
- Eventueel balen stro voor de voorstang.
...als ik wat vergeten ben vullen je me nog even aan??
Pff..zie er best tegen op! Nogmaals merrie is wel wat gewend...maar die kleine is nogal springerig en lomp......die denkt pas na nadat het gevaar al geschied is......
.
.
?!
!
Valina schreef:wat ook wel belangrijk is: het veulen tegelijk of eerst de trailer in laten gaan! Moeders wordt gek als zij al wel in de trailer staat en het veulen nog niet!
Hebben wij dus meegemaakt omdat het veulen op het laatste moment van de oploopplank afsprong.
Nou je ziet het plaatje wel denk ik: Merrie helemaal gek, trailer schudden en ga dan het veulen maar pakken en in die trailer zien te krijgen.
Hadden we meteen van geleerd, dus de eerst volgende keer duwden we het veulen tegelijk/iets eerder de trailer in en de merrie loopt er meteen achteraan. Heel relaxed dus!
) .Superstar schreef:Ontzettend bedankt voor jullie tips! Merrie en veulen gaan dus naar de keuring. Het veulen is dan drie maanden oud. Dus kortom:
- 2 paards trailer.
Helemaal goed een veulen van drie maand heeft bijna net zoveel ruimte nodig als een volwassen paard
- Merrie vast, veulen er los naast.
Als het veulen niet gewend is om vast te staan kun je hem idd beter los laten staan
- Tussenschot weghalen.
Dit zou ik dus nooit doen, ik heb stagegelopen op een grote hengstenhouderij en daar kwamen dagelijks wel honderd merrie's met hun veulen en daar werd geadviseerd om het tussenschot er altijd in te laten!! Als je het tussenschot er tussen uit haalt hebben zowel merrie als veulen geen steun aan de zijkant, het gevolg hiervan is dat het veulen gaat liggen tijdens de reis (ivm teveel ruimte) Het gevaar is dat de merrie (omdat die ook geen steun heeft ivm het ontbreken van een tussenschot) in de bocht of bij het remmen haar evenwicht verliest en op het veulen gaat staan.
- Bovenklep dicht of een veulenrekje ervoor.
Heel verstandig
- Geen hooi net maar hooi zak gebruiken.
Ik zou er tijdens de reis helemaal geen hooi in hangen een paard kan best drie uur zonder hooi. Je kunt dan het hooinet meenemen en haar op de keuring even lekker laten eten
- Eventueel balen stro voor de voorstang.
Dit is voor een veulen van drie maanden oud meestal niet meer nodig die zijn namelijk te groot om onder de voorstang door te kunnen
...als ik wat vergeten ben vullen je me nog even aan??
Pff..zie er best tegen op! Nogmaals merrie is wel wat gewend...maar die kleine is nogal springerig en lomp......die denkt pas na nadat het gevaar al geschied is......