Vervoeren van merrie met veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Superstar

Vervoeren van merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 21:58

De titel zegt het al: hoe vervoer ik merrie met veulen veilig? De merrie gaat gemakkelijk de trailer in. Veulen is nog niet gewend om vast te staan. Kan het veulen los mee in een (2paards) trailer?
Alvast bedankt voor de tips!

fokfanaat

Re: Vervoeren van merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:01

Wij doen het veulen idd los mee in de 2-paards trailer met schot.

Superstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 22:07

Dus het veulen staat los aan de andere kant van het schot? Gaat het veulen dan niet onder de balk aan de voorkant door? En zet je het schot zo dat het veulen nog kan draaien?

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:30

gewoon in een 1,5 paards trailer.
merrie vast zetten en het veulen er los bij.
het gaat goed zo, want ik heb het vorige week nog zo gedaan

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:47

als je het met schot doet zou ik er idd wel iets voorzetten zodat het veulen er niet onderdoor kan en vast kan komen te zitten !!
ik weet niet hoelang de reis is maar misschien kan er iemand (het eerste stukje) in de trailer blijven...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:27

Ik ben 2 jaar geleden met mijn merrie en haar 8 weken oude veulen naar de keuring geweest.
We hadden een 2-paards trailer, waar we het schot uit hadden gehaald.
De merrie had ik vast staan , het veulen er los naast. We moesten bijna 3 uur rijden en zijn onderweg 2 x gestopt zodat het veulen gelegenheid had om bij mams te drinken. Voor de merrie had ik een hooizak (dus geen net waar het veulen bij evtl. capriolen in kon blijven hangen) opgehangen.
Het is allemaal prima gegaan; bij de tweede stop lag het veulen schuin voor d´r moeder te slapen .

Als het je het veulen vast wilt zetten, zorg er dan wel voor dat hij/zij vaststaan al gewend is!
Als het los staat, zou ik óf het luik achter dicht doen, óf een hekje tussen klep en bovenkant klemmen (zijn speciale veulenhekje voor). Het zou niet de eerste keer zijn, dat een veulen in paniek probeert om over de kleprand te springen ...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:29

Een veulenrek is idd geen overbodige luxe al zal het bij een heel jong veulen nog wel meevallen. Merrie vastgebonden (niet te lang touw) en veulen er los naast. Baal stro/hooi ervoor en karren met die hap.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:33

Idd..
Op stage ben ik denk ik al 20 x meegeweest om te scannen.
Wij hadden alleen een voorstang, merrie er vast in veulen er los naast, geen schot.. dit gaat prima.

Ik heb op mijn vorige stage wel wat naardere dingen meegemaakt..
Het schot er nog tussen en dus ook voorstang.. :: Veulen vast bij de stang en schot... heel krom..

Anderhalfpaards trailer.
Veulen onder merrei gekomen terwijl het vast stond, merrie op der achterbeen gestaan.. Hele been van het veulen kapot.

Tip : heel veel mensen die een schot ertussen laten doen een of 2 baal stro voor de stang.. dan kan het veulen niet onder de stang door.

Superstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 08:27

Ontzettend bedankt voor jullie tips! Merrie en veulen gaan dus naar de keuring. Het veulen is dan drie maanden oud. Dus kortom:
- 2 paards trailer.
- Merrie vast, veulen er los naast.
- Tussenschot weghalen.
- Bovenklep dicht of een veulenrekje ervoor.
- Geen hooi net maar hooi zak gebruiken.
- Eventueel balen stro voor de voorstang.
...als ik wat vergeten ben vullen je me nog even aan??

Pff..zie er best tegen op! Nogmaals merrie is wel wat gewend...maar die kleine is nogal springerig en lomp......die denkt pas na nadat het gevaar al geschied is......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:01

Ja volgens mij heb je het goed.

OOh trouwens dit doet me denken aan een zo zielig verhaal van kennisen.
De merrie was overleden een dag na de geboorte van het veulen.
Dus die man moederloze veulencentrale opgebeld.
En ja der was nog een merrie zonder veulen 30 kilometer verder op.
Dus hij zijn veulentje ingeladen...
Daar bij die andere merrie in.
Nou die merrie die dulde dat helemaal niet en sloeg het veulen in de hoek.
Dus maar weer met het veulen naar huis..
Ingeladen en wegrijden...
Op een moment wil die meneer met zijn auto de snelweg opdraaien en hoort allemaal getoeter en lawaai..
Dus op het moment dat hij aan het invoegen is op de snelweg ziet hij dat veulen lopen op de weg..

Hij echt zo van huh????
Bleek dat het veulen met de neus tegen het voor deurtje gekomen is en dat die open gegaan is en hij is er uit getuimeld.

Veulen heeft alles overleefd.
Eerst z'n mama kwijt.
TOen door een tuiger in elkaar getrapt.
En toen ook nog eens met 60 kilometer per uur uit de trailer gevallen..

Arm ding, ik had z'n medelijden.
Maar het is nu een grote sterke jaarling hengst.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:42

Poehhh... lekker verhaal Daantjuh ! Gelukkig is het goed afgelopen!

Maar ... je hebt helemaal gelijk: zorg dat het deurtje voorin óf op slot is, óf bind het met een stro-touwtje zo, dat het deurtje niet -per ongeluk- open kan gaan!

Superstar schreef:
Ontzettend bedankt voor jullie tips! Merrie en veulen gaan dus naar de keuring. Het veulen is dan drie maanden oud. Dus kortom:
- 2 paards trailer.
- Tussenschot weghalen.

Pff..zie er best tegen op! Nogmaals merrie is wel wat gewend...maar die kleine is nogal springerig en lomp......die denkt pas na nadat het gevaar al geschied is......

De rest van je lijstje ziet er goed uit . Mochten er nog evtl. "Scherpe" hoekjes in de trailer zitten, kan je die met isoleerband beplakken. In mijn trailer zaten er bijv. van die halfronde haakjes aan de wand, waar je de achterstang mee kan fixeren. Die had ik met isoleerband aan de wand geplakt.

Ik snap helemaal dat je ertegenop ziet; ik had zelf een week van te voren pijn in m´n buik als ik aan de rit dacht .
Maar bij ons is het echt allemaal super goed verlopen. Zolang je merrie braaf is, zal je met je veulen ook geen problemen hebben. Die heeft veels-te-veel te bekijken en zal het lekker veilig vinden om dicht bij d´r mami te blijven .
Veel succes en laat je even weten hoe het gegaan is ?!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:51

@ Sterre.. ja was zo sneu, stond hij daar in een hoekje onder de wondjes en bulten van de val.
Ze hebben hem na een week bij hun oude fokmerrie in gedaan dat ging super.
Ze heeft hem echt opgevoed als eigen kind maar dan zonder eigen melk.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:52

wi reizen ondertussen half nederland af met onze merrie en veulen *nu 3 maanden oud* merrie staat gewoon vast.. veulen er strak naast.. et inladen.. veulen strak langs de merrie houden.. en ze bijde tegelijk dr in laten lopen.. we hebben er tot nu toe nog nooit geen enkel probleem mee gehad..

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:58

ik weet nog niet eens of mijn merrie drachtig is en word nu al zenuwachtig bij het idee dat ik zo'n hummel moet vervoeren
ben vaak genoeg met anderen meegeweest, maar is toch anders als er eentje van jezelf in staat.

maar wat nu als moeders zelf niet zo braaf is ? dat is dus het geval met die van mij. vooral de trailer uit is meestal een spektakel, voordat je de kans hebt om onder de stang door te kruipen staat madam al buiten.
ook tijdens het rijden is ze soms wat nerveus.

wat moet je daar dan mee ?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 04:52

Meestal is een merrie rustiger met haar veulen, omdat ze voorzichtig is met haar veulen.
Zo springt de merrie van een vriendin van mij constand over de stang.
Je kunt de motor nog niet starten of ze heeft der benen al weer over de stang.
Maar met het veulen erin (nu al ongeveer 6x voorgekomen) niet.
Ze staat dan heel rustig en haald niks uit.

Maar ik zou in jouw geval een longeerlijn aan je merrie doen met uitladen en zorgen dat je merrie eerst gaat.
Want als ze naar buiten stormd terwijl het veulen er net uit loopt... lijkt me niet fijn.
Misschien moet je dan met z'n 2en in de trailer staan 1 de merrie en 1 het veulentje.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:38

Ik had trouwens ook de voorstang uit de trailer gehaald !
Moeder stond gewoon aan het oog vast, kind los.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:22

wat ook wel belangrijk is: het veulen tegelijk of eerst de trailer in laten gaan! Moeders wordt gek als zij al wel in de trailer staat en het veulen nog niet!
Hebben wij dus meegemaakt omdat het veulen op het laatste moment van de oploopplank afsprong.
Nou je ziet het plaatje wel denk ik: Merrie helemaal gek, trailer schudden en ga dan het veulen maar pakken en in die trailer zien te krijgen.
Hadden we meteen van geleerd, dus de eerst volgende keer duwden we het veulen tegelijk/iets eerder de trailer in en de merrie loopt er meteen achteraan. Heel relaxed dus!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:40

Valina schreef:
wat ook wel belangrijk is: het veulen tegelijk of eerst de trailer in laten gaan! Moeders wordt gek als zij al wel in de trailer staat en het veulen nog niet!
Hebben wij dus meegemaakt omdat het veulen op het laatste moment van de oploopplank afsprong.
Nou je ziet het plaatje wel denk ik: Merrie helemaal gek, trailer schudden en ga dan het veulen maar pakken en in die trailer zien te krijgen.
Hadden we meteen van geleerd, dus de eerst volgende keer duwden we het veulen tegelijk/iets eerder de trailer in en de merrie loopt er meteen achteraan. Heel relaxed dus!

Ik denk dat dat ook per paard scheelt of de merrie vervelend doet !!
Bij mij op stal is er een veulentje dat al sinds zij een maand was meeging op wedstrijd . Toen altijd naast de moeder in een kant , lukte goed! (ponyveulen he ) .
Nu is het veulen twee maanden , loopt zelf de trailer in (touwtje over zijn hals ) , en word gewoon vast gezet in het schot ernaast . Moeder kan ook gewoon wedstrijden rijden , gaat niet gillen enzo ..echt super relaxed !!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 00:10

voorstang erin laten,
achterstang erin laten (zonder stangen rijden kan bij contriole een fikse boete opleveren)
schot erin laten.
geen strobalen voor in de trailer leggen, ik vind dat levensgevaarlijk (denkt aan klimmende veulens)
zeiltje achter dicht doen...
en het veulen gewoon los laten staan...zodat het kan gaan liggen als het moe is.

Ik vraag em af hoe men het doet als de merrie op stal moet?
extra brede staldeur, anders kan het veulen geplet worden.
rubber hoefschoenen aan omdat anders het veulen getrapt kan worden.
Merrie met 4 benen vastbinden, zodat ze niet op het veulen kan gaan staan...
voerbakken verwijderen zodat het veulen het hoofd niet kan stoten.. enzovoort. En dan wil ik niet eens aan de weide denken en het naar de weide toe brengen vanaf de stal...
De opfok zal dan wel helemaal een probleem worden met je geweten...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 07:26

Hoi Soraya92, natuurlijk scheelt het per merrie.
Maar in mijn geval was het haar eerste veulen en het was toen pas 5 dagen oud. Nu gaat het natuurlijk allemaal veel beter en loopt ook bij mij het veulen gewoon relaxed haar box in als ik met de merrie ga rijden. Af en toe een gilletje, maar verder geen paniek!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 07:27

Ik heb mijn merrie alweer op ijzers staan. Ik doe haar altijd transportbeschermers om in de trailer.
Over drie weken ga ik ook met merrie en veulen naar de keuring waarbij ze ook een kwartiertje met de trailer moeten.

Ik zou zeggen: deze keer geen transportbeschermers (maar springschoenen en peesbeschermers) en het veulen los ernaast.
Zou de merrie voorzichtig genoeg zijn voor het veulen?

Alane: een stal lijkt me wel wat anders als een bewegende trailer. Kan me jouw denkwijze wel voorstellen. Men raakt al bijna in paniek bij het idee dat de merrie en veulen in de trailer vervoerd moeten worden en probeert van alles om de omgeving zo veilig mogelijk te maken terwijl dit soms juist helemaal niet veilig is.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:46

Superstar schreef:
- 2 paards trailer.
Helemaal goed een veulen van drie maand heeft bijna net zoveel ruimte nodig als een volwassen paard
Als het veulen niet gewend is om vast te staan kun je hem idd beter los laten staan
- Tussenschot weghalen.
Dit zou ik dus nooit doen, ik heb stagegelopen op een grote hengstenhouderij en daar kwamen dagelijks wel honderd merrie's met hun veulen en daar werd geadviseerd om het tussenschot er altijd in te laten!! Als je het tussenschot er tussen uit haalt hebben zowel merrie als veulen geen steun aan de zijkant, het gevolg hiervan is dat het veulen gaat liggen tijdens de reis (ivm teveel ruimte) Het gevaar is dat de merrie (omdat die ook geen steun heeft ivm het ontbreken van een tussenschot) in de bocht of bij het remmen haar evenwicht verliest en op het veulen gaat staan.
Heel verstandig
Ik zou er tijdens de reis helemaal geen hooi in hangen een paard kan best drie uur zonder hooi. Je kunt dan het hooinet meenemen en haar op de keuring even lekker laten eten
Dit is voor een veulen van drie maanden oud meestal niet meer nodig die zijn namelijk te groot om onder de voorstang door te kunnen

Veel succes ermee en laat nog even weten hoe het gegaan is.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:31

wij haalden wel gewoon altijd het tussenschot eruit. het veulen blijft dan rustiger. heb al een keer gezien dat veulen helemaal in paniek was omdat hij niet bij zijn mammie kon komen. als je gewoon rustig rijdt, en de merrie al veel ervaring heeft op de trailer, lijkt zonder tussenschot me veiliger. in ieder geval alvast succes!