Magere shet wil niet dikker worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astridvh

Magere shet wil niet dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 18:54

Ik heb een klein verzorgshetje(89 cm) van 12 jaar die ik nu al meer als een maand probeer dikker te krijgen maar dat wil niet echt lukken. Op dit moment krijgt hij 'sochtends en 'savonds een halve kilo biks (Fyto basis). Daarnaast krijgt hij ook z'n normale portie hooi wat hij moet delen met 2 andere shets.
Verders krijgt hij omdat de biks eiwitarm is 2 handjes gebroken mais en 2 volle eetlepels maismeel per dag en lijnzaadolie of af en toe gekookte lijnzaad samen met wat zemelen.

Hij verricht verder geen arbeid, staat de hele dag en nacht buiten in een paddock met houtsnippers. Staat dus niet op een weiland.
Sinds dat ik hem extra voer nu al meer dan een maand geleden wil hij echt geen ene meter dikker worden. Terwijl ik zou denken dat je dit na een maand wel zou kunnen verwachten.

De pony staat op een particuliere kinderboerderij waar dus gewoonweg het geld niet is om zonder een heel zeer goede reden een uitgebreid bloedonderzoek te doen. Al die extra's zoals mais en lijnzaad betaal ik dus al zelf. Hij wordt regelmatig ontwormd met iedere keer een ander soort, krijgt z'n entingen op tijd. Ook heeft hij nog steeds plukken wintervacht die niet los willen laten en blijft 'z'n vacht wat dof.

Heeft iemand nog tips wat ik zou kunnen doen?

Fleur1977

Re: Magere shet wil niet dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:08

Vreemd, zou hij echt geen wormen kunnen hebben? Heb je al eens Equimax geprobeerd? Dat helpt ook tegen lintwormen. Is het niet mogelijk dat hij in het gras komt te staan? Ik denk dat dat hem ook wel goed zou doen.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 20:16

Het zou misschien kunnen, misschien dat ik voor de zekerheid nog een wormenkuur probeer. Hij is niet zo gek lang geleden nog ontwormd, ik weet alleen niet meer van welk merk, was wel een dure. :p
Ook wordt er iedere dag mest geruimd uit de paddock en mest eten doet hij niet dus wormenbesmetting via mest heeft hij niet.

Op het gras wordt lastig, dat is er niet echt veel van. Verder is hij in het verleden ook hoefbevangen geweest dus ben ik er wat huiverig voor om veel gras te laten eten naast alle extra eiwitten die hij al krijgt.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:12

Wat ook zou kunnen is dat hij te weinig hooi binnenkrijgt. Want je zegt dat hij het moet delen met anderen, misschien eten zij alles voor zijn neus weg.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:24

maispoeder geven ? anders toch ff langs de DA

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:18

wat is een normale portie hooi?

eerst weten hoeveel hooi ze nou precies krijgt.
een magere shet mag makkelijk 3 plakken per dag hebben.
( gewoon normale plakken, ongeveer 5 cm dik en gewicht 1,5 kilo)

eet ze goed? laat ze niks vallen?
tandarts laten kijken voor eventuele haken, tijdelijk wat zeewier bijvoeren( is een mineralen supplement)

als je net ontwormd hebt dan niet nog een keer eentje doen, ik ben daar zelf helemaal niet zo'n voorstander van, wormenkuur is namelijk niet zo heel erg goed voor de darmen.

even een vraagje over de mais die ze krijgt......
in mais zit toch juist heel veel eiwit? en krijgen ze een vol gevoel van zodat ze geen ander voer meer eten.

zou ik dus niet meer gaan voeren, geef in plaats daarvan een extra plakje hooi.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:04

Ik zou idd is proberen om gewoon onbeperkt hooi te geven, misschien krijgt de pony wel veelste veel extras binnen waar die gewoon genoeg van heeft en daardoor blijft hij mager.

Je geeft een pony/paard eerder te veel van iets dan te weinig..

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:22

Tja wat is iid een normale portie hooi? Ik zie dat je de shet bijna alleen maar krachtvoer bijvoert terwijl het beestje helemaal niet hoeft te werken. Krachtvoer geef je er eigenlijk alleen bij bij (zware) arbeid.
Ik zou dus veel meer ruwvoer gaan voeren, aangezien de shet ook niet op de wei staat. Je kunt lucerne gaan voeren, of snijmais. Kijk wel uit met de eiwitten! Ook brood is een dikmakertje dus dat kan je ook nog voeren. Verder zou ik wel denken dat er iets medisch aan de hand is want een kilo biks voor een shet van 89 cm vind ik niet echt gezond, als ze dan nog mager blijven.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 16:13

Op dit moment krijgt hij en 2 andere shets (1 van 103cm en 1 van 115cm) zo'n 3 plakken hooi per dag.
Hij eet vrij langzaam en eet dan ook minder hooi dan de rest.
En de biks die hij nu krijgt is speciaal voor sobere rassen als shetlanders of voor paarden die op rust staan.

Haken op de kiezen kan niet want nog niet zo lang geleden is de dierenarts juist nog geweest om alle haken weg te vijlen.
En van dat mais krijgt hij helemaal geen vol gevoel, eerder van het hooi en als ik hem daar meer van geef dan zal hij dat ook lang niet allemaal opeten.

Ik ga vanavond nog bij hem langs en dan ga ik nog even kijken of ik ergens toch nog een apart hoekje kan maken waar alleen hij hooi kan eten zonder dat de andere 2 shets alles wegpikken. De enig echt manier om te zorgen dat hij dus genoeg hooi eet is om hem in stal op te sluiten en dat lijkt mij nou ook niet echt de bedoeling.

Ik denk dat ik nog een keertje een vitaminespuit geef in de hoop dat dat net het beetje extra is wat hij nodig heeft.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:00

Ik zit zo'n beetje met hetzelfde probleem. Roger blijft ook te mager terwijl ze bijna onbeperkt hooi per dag krijgen. Echt onbeperkt kan ik ze niet geven omdat Eli dan weer veel te dik wordt waar hij dus samen mee staat. De oplossing zou misschien zijn om ze apart te zetten, maar dat zie ik ook niet zitten.
Roger is ook zo'n langzame eter en zijn kiezen zijn ook net nagekeken, ongeveer dezelfde situatie dus, maar ik heb de oplossing nog niet gevonden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:04

Mais is laag in eiwitten en hoog in energie.