xKatleentjex schreef:Mag ik vragen wat er dierenmishandeling zou zijn aan een hengst castreren? Paard is alleen zijn zaakje kwijt, maar op die leeftijd houd hij zijn karakter, kan hij nog alles doen wat een hengst ook kan, alleen is hij niet meer vruchtbaar en is dus makkelijker om er een paard bij te zetten, lijkt me juist veel fijner voor de hengst. Het enige waar ik je wel gelijk in vind hebben is dat op zo'n leeftijd het misschien een risico is om een operatie uit te voeren.
Juist: het enige dat er verandert is dat hij onvruchtbaar wordt, de rest -hengsten gedrag (eventuele agressie jegens andere hengsten en ruinen, en merries "lastigvallen") etc. verandert NIET... Vraag is ook hoe vruchtbaar hij precies op zijn 26ste is... Dus het verandert vrijwel niets aan bij welke paarden je hem neer kunt zetten - zoals TS al zei, ze is bij hun thuis dan voornamelijk bang voor inteelt. Ik zie niet in hoe zijn leven dan makkelijker zou worden. Dus ik vindt dat een totaal zinloze operatieve ingreep en daarmee dierenmishandeling.
-x- Nouska