hengstebeest met pensioen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valadon

hengstebeest met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 17:22

Mijn hengstebeest is nu 26 jaar. Door omstandigheden met mijzelf (lichamelijk) kan ik hem niet meer echt rijden.

Nu zit ik erover te denken om hem met pensioen te laten gaan, lekker op een wei, ruimte, gras en aandacht in de vorm van knuffelen, poetsen en af en toe wandelen ofzo.

Maar ja, hij is hengst en heeft altijd gedekt, dus een plek vinden zal misschien wel moeilijk worden.

Wat zal ik nou doen...??

Eilinora

Re: hengstebeest met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:48

ik zou hem gewoon van zijn pensioen laten genieten maar ik zeg alvast dat ik een paar dekhengsten heb gekent(onder andere ervan gehoord) die op hun 30ste jaar nog dekte.
en goed ook.
geen te snelle beslissingen dus.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:03

Je kan niet ergens een weide huren waar je hem met een ander hengst(je) op kan zetten? Moeilijk zeg een hengstenbejaardentehuis heb ik nog nooit van gehoord. Hoop dat je snel een plekje voor hem vind het is een mooie leeftijd om met pensioen te gaan voor hem denk ik.

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 18:09

@inowa: Hij kan bij ons niet meer dekken, dan krijgen we teveel inteelt.... Maar als het voorkomt dat er een merrie door hem gedekt kan worden, dan mag hij dat uiteraard doen, vindt ie heel leuk.

@gouda Hij kan niet met een andere hengst in een wei, dat wordt oorlog ben ik bang...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:21

Oh dat is jammer maar neem aan dat hij dus gewend is aan alleen staan. Misschien dan een weiland met schuilstal huren wat grenst aan een weiland waar ander paarden staan zodat hij wel wat te zien heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:22

mss een merrie dat onvruchtbaar gemaakt wordt? of hem laten castreren...

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:18

dutske schreef:

Dat gaat wel errug ver... Een paard dat zijn hele leven hengst is geweest op zijn 26ste laten castreren lijkt mij pure dierenmishandeling, trouwens je schiet er toch niets mee op, dat hengstengedrag krijg je er nu toch nooit meer uit. Plus denk aan alle risico's van zo'n operatie bij een paard op leeftijd, etc. ..
Laten we realistisch blijven.

@Valadon: Begrijp ik het goed dat je hem wil verkopen (weggeven)? Als je een duidelijke advertentie zet - dat het om een hengst gaat etc. vindt je misschien best wel iemand die hem graag als grasmaaier in het land zet. Ik weet natuurlijk niet hoe hij in zijn gedrag is etc.
Je zegt dat hij andere hengsten/ruinen niet verdraagt, is een (drachtige) merrie misschien een optie? Eentje bij welke het niet erg zou zijn als hij haar toch nog dekte?

-x- Nouska

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:42

aangezien het een vraag is verplaats ik hem van vvdd naar vmr

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:44

Nouska schreef:
dutske schreef:

Dat gaat wel errug ver... Een paard dat zijn hele leven hengst is geweest op zijn 26ste laten castreren lijkt mij pure dierenmishandeling,

Mag ik vragen wat er dierenmishandeling zou zijn aan een hengst castreren? Paard is alleen zijn zaakje kwijt, maar op die leeftijd houd hij zijn karakter, kan hij nog alles doen wat een hengst ook kan, alleen is hij niet meer vruchtbaar en is dus makkelijker om er een paard bij te zetten, lijkt me juist veel fijner voor de hengst. Het enige waar ik je wel gelijk in vind hebben is dat op zo'n leeftijd het misschien een risico is om een operatie uit te voeren.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:06

Tegenwoordig kun je hengste ook chemisch laten castreren.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:12

Ik denk niet dat dat de bedoeling was van de TS (paard castreren..)

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:05

xKatleentjex schreef:
Mag ik vragen wat er dierenmishandeling zou zijn aan een hengst castreren? Paard is alleen zijn zaakje kwijt, maar op die leeftijd houd hij zijn karakter, kan hij nog alles doen wat een hengst ook kan, alleen is hij niet meer vruchtbaar en is dus makkelijker om er een paard bij te zetten, lijkt me juist veel fijner voor de hengst. Het enige waar ik je wel gelijk in vind hebben is dat op zo'n leeftijd het misschien een risico is om een operatie uit te voeren.

Juist: het enige dat er verandert is dat hij onvruchtbaar wordt, de rest -hengsten gedrag (eventuele agressie jegens andere hengsten en ruinen, en merries "lastigvallen") etc. verandert NIET... Vraag is ook hoe vruchtbaar hij precies op zijn 26ste is... Dus het verandert vrijwel niets aan bij welke paarden je hem neer kunt zetten - zoals TS al zei, ze is bij hun thuis dan voornamelijk bang voor inteelt. Ik zie niet in hoe zijn leven dan makkelijker zou worden. Dus ik vindt dat een totaal zinloze operatieve ingreep en daarmee dierenmishandeling.

-x- Nouska

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:19

"Hij is hengst en heeft altijd gedekt/wij gebruiken hem niet meer vanwege inteelt"

Moet ik hier uit opmaken dat het om een goedgekeurde dekhengst gaat? Waarom kijk je dan niet of je hem kunt verhuren/leasen aan iemand/een hengstenhouder die ermee wil dekken/waar hij 'vreemde' merries kan dekken?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:20

wat voor een hengst is het???en heb je een foto van hem??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:17

Castreren lijkt mij inderdaad geen otpie. Ik zou zoeken naar een drachtige merrie die je weidegang aanbiedt tijdens de dracht om bij ej hengst te zetten. Dan heeft hij een maatje waar niks mee kan gebeuren zeg maar. Of zoek een leuke ruin bij hem. Ik zie vaker hengsten met ruienen op het land staan en mits het klikt gaat het altijd goed.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:23

Mijn oude verzorg hengst die nu tegen de dertig is, staat op de volgende stal: http://www.oldhorsefarm.nl/home.html. Hij had vroeger ook weleens gedekt en verder is/was het een pitbull van een paard. Vloog iedereen en alles aan. Op de dag dat ie naar de slacht zou gaan, omdat we geen stal konden vinden die zo'n hengst zou willen hebben, werden we gebeld dat ie terecht kon op bovenstaand adres. Het is een ontzettend leuke en mooie stal en de paarden worden daar goed verzorgd. Erg aardige meid. Misschien wat voor jou! Kosten zijn 165 euro voor een paard en daar zit alles in (volpension, hoefsmid, inentingen, wormenkuren), behalve de dierenartskosten. Wens je veel succes met je zoektocht naar een geschikte stal.

Eve

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 11:59

Castreren is idd geen optie, dat wil ik hem niet aandoen.

Wat betreft bij andere paarden zetten is het probleem met merries dat hij ze koste wat het kost wil dekken. Gevolg: de merrie slaat, met kans dat hij geraakt wordt inde buikstreek. Niet fijn dus en een groot risico.

Ik wil hem niet verkopen, wel uitlenen als grasmaaier. Maar dan wel in het Noorden van het land, zodat ik hem nog regelmatig kan zien. Ik weet het met al die eisen maak ik het er niet makkelijker op

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 12:01

@kimmie Het is een jonge Willow Cratic x Lucky Boy. Hij is niet goedfekeurd, omdat wij hem niet naar zo'n 60 dagen test wilden hebben. We hebben wel heel veel leuke veulens van hem, die allemaal erg goed presteren in de sport.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:00

ik woon helemaal aan de andere kant van het land...dus dat is ook geen optie..

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:42

@kimmie Heb wel even op je site gekeken, mooi hoor! Maar ja, als ie helemaal naar Belgie gaat.... Ik moet daar toch echt nog over nadenken, want als ik de foto's op je site zie, wow

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:42

Heeft hij ook op het land gedekt? Anders zou je hem bij 1 'eigen' merrie op het land kunnen zetten.

'Later' als Dennis oud is wil ik dat graag voor hem. Hij is super lief tegen merries, zeker als ze eenmaal drachtig zijn. Hij staat hier altijd bij merries die drachtig zijn(van maakt niet uit welke hengst) en merries die door hem gedekt mogen worden.

Dennis durf ik ook echt niet bij hengsten of ruinen op het land te zetten, hij schoffeld ze allemaal onder de grond ben ik bang. Maar met merries samen gaat het prima .

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 07:13

eerlijk gezegd hebben we dat nooit geprobeerd, hem bij merries zetten. Maar angezien hij al helemaal debiel wordt als ie merries ziet (behalve als ik erop zit gelukkig) durf ik dat niet zo goed te experimenteren...